خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/13 - 15:46
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی کمیسیون اصل نود:

گزارش مقابله با زمین‌خواری در صحن مجلس قرائت می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارش نظارتی این کمیسیون درباره چالش ها و راهکارهای مقابله با زمین‌خواری در اراضی کشاورزی در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت می شود.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، به مصوبه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در خصوص گزارش نظارتی چالش‌ها و راهکارهای مقابله با زمین خواری در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این گزارش در نوبت قرائت در جلسه علنی قرار گرفت.



سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از پدیده‌های مذمومی که جامعه را با تهدید جدی مواجه کرده است، زمین‌خواری و پدیده‌های امثال آن نظیر کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و ساحل خواری است و موارد مذکور به ویژه زمین خواری یکی از مصادیق نقض حقوق حقه مردم و دولت محسوب می‌شود که آثار و پیامدهای بسیار نامطلوبی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و محیط زیستی برای کشور به دنبال دارد.



عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: از بین رفتن منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و در نتیجه تهدید امنیت غذایی و تخریب محیط زیست، تشدید گرانی کالاها و خدمات به ویژه مسکن در اثر تشکیل بازار بورس زمین و افزایش سوداگری و کسب سود بادآورده و خارج از مسیرهای عرفی و قانونی از جمله نتایج پدیده زمین خواری به شمار می آید. مقابله با چنین پدیده‌هایی بارها مورد تأکید جدی مقام معظم رهبری قرار گرفته و  به جهت اینکه تعریف مشخص و متقنی از مفهوم و پدیده زمین خواری در ادبیات حقوقی و علمی حداقل در داخل کشور بیان نشده است، آمار و اطلاعات قابل استنادی از وضعیت زمین خواری در کشور وجود ندارد.



خضریان یادآور شد: با این حال وجود این پدیده در سطح کشور خصوصاً در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و گسترش روزافزون آن قابل کتمان نیست.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این رو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بنا به ماموریت‌های ذاتی خود چند سالی است که با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف مصادیق علل و چالش‌ها و راهکارهای زمین خواری را مورد بررسی قرار داده و گزارشی از زمینه‌ها، علل، مصادیق و راهکارهای مقابله با آن تدوین و این گزارش را جهت قرائت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 372502
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم