خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/14 - 18:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
جعفری‌آذر عنوان کرد:

کارآمدی موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه کارآمدی موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود؛ تصریح کرد: اگر مجلس و دولت ما از این که هست کارآمدتر شود و مخصوصاً کارآمدی آن هم در جهت رفع مشکلات و گره‌گشایی از مسائل و چالش‌های مردم باشد و خود مردم احساس کنند دغدغه مجلس و دولت رفع مشکلات آن‌ها است؛ مطئناً در دور آینده مشارکت بیشتری را در انتخابات شاهد خواهیم بود.

علی جعفری‌آذر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، تشریح آمار مشارکت و درصد واجدین شرایطی که در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نکردند؛ گفت: اولاً که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تقریباً شبیه چهار سال قبل بود و به نسبت دوره قبل مشارکت به آن معنا پایین نیامده است. آن دوره هم تقریبا همین میزان رأی به صندوق‌ها ریخته شد؛ بنابراین اگر در مقام مقایسه به مشارکت نگاه کنیم، نسبت به چهار سل قبل تغییر چندانی نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه و در بیان دلایل و ریشه‌های حضور نیافتن بیش از 50 درصد واجدین شرایط پای صندوق رأی، عنوان کرد: باید توجه داشت که این انتخابات زودهنگام بود و کل فرایند انتخابات تا دور نخست آن 40 روز به طول انجامید؛ یعنی از آخر اردیبهشت‌ماه که حادثه شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان اتفاق افتاد تا امروز حدود 45 روز طول کشیده است؛ بنابراین آن فضاسازی، کار رسانه‌ای و تبلیغاتی و سفرهای انتخاباتی که در دوره‌های قبلی اتفاق می‌افتاد، آن‌طور که باید اتفاق نیفتاد.

جعفری‌آذر ادامه داد: از طرفی در انتخابات پیشین تلویزیون برنامه‌های متعددی تدارک می‌دید و از حدود 6 یا هفت ماه مانده به برگزاری انتخابات، صداوسیما و دیگر رسانه‌ها اسارت پوشش این برنامه‌ها را می‌زدند. در مساجد، هیئت‌ها، دانشگاه‌ها انواع میزگردها و میتینگ‌های انتخاباتی، تریبون‌های آزاد و پرسش‌وپاسخ‌های دانشجویی برگزار می‌شد و همه تا حدی در جلب نظر برخی آرای خاکستری جامعه نقش داشتند. مخصوصاً حضور طرفداران نامزدها در شهرهای کوچک و محیط‌های روستایی، بخشی از این جواع را تحریک و ترغیب به رأی دادن می‌کردند؛ اما در انتخابات امسال این اتفاق نیفتاد.

وی پیوند دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و هم‌زمانی برگزاری این دو انتخابات در 12 سال گذشته را یکی دیگر از عوامل موثر دیگر در بحث مشارکت مردم در انتخابات خواند و افزود: در این دوره به دلیل شرایط غیرقابل پیش‌بینی و انتخابات زودرسی که پیش آمد این دو انتخابات هم‌زمان برگزار نشد و بخشی از آرا به این طریق به صندوق‌های رأی وارد نشد.

جعفری‌آذر توضیح داد: در بسیاری روستاها برای اینکه بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح نیست، زیاد درگیر موضوع انتخابات ریاست جمهوری، به آن معنا که در دوره‌های قبل با نشست‌های انتخاباتی همراه بود، نیستند. تبلیغات در این دوره به سفرهای انتخاباتی کاندیداها به چند استان و نشست‌هایی که صداوسیما در قالب مناظرات و برنامه‌های کارشناسی برگزار کرد، محدود بود و در شهرها و مخصوصاً روستاها چندان تبلیغات انتخاباتی را شاهد نبودیم و همین موضوع یکی از عوامل درگیر نشدن بخشی از جامعه به مسئله انتخابات بود و اگر شرایط فراهم می‌شد، این عوامل می‌توانست به بالا رفتن مشارکت کمک کند.

به گفته این نماینده مجلس یکی از عوامل ثابت موثر بر عدم مشارکت مردم در انتخابات هم تبلیغات مسموم دشمنان است که در همه دوره‌ها بوده؛ این دوره هم وجود داشت و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دلایل متعدد اینچنینی وجود دارد که می‌توانیم از آن به عنوان عوامل موجهه این درصد مشارکت در انتخابات یاد کرد؛ و افزود: همه این عوامل دست به دست هم داد تا آن انتظاری که داشتیم، اتفاق نیفتد، وگرنه مقایسه آمار با انتخابات 4 سال قبل توفیر چندانی ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات را پیش‌بینی کرد و گفت: به نظر من مشارکت در دور دوم انتخابات درصدی بالاتر می‌رود، زیرا هم یک هفته به زمان تبلیغات انتخابات و هم چندین نشست، برنامه تبلیغاتی  اضافه شد. هم حامیان کاندیدها و خود نامزدها چند سفر انتخاباتی بیشتر داشتند؛ بنابراین یک مقدار حساسیت اجتماعی بالا رفته است. مخصوصاً در این دوره که رقابت اصلی بین دو کاندیدا است، درصدی مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس دوازدهم در بخش دیگر صحبت‌های خود در بیان راه‌های تقویت و افزایش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در آینده، هم در بحث‌های انتخابات، هم تحکیم روابط بین مردم و حاکمیت اقدامات اساسی انجام دهیم -که یکی از کارکردها و خروجی‌ های آن در انتخابات است- این است که کارآمدی دولت، نظام اداری، مجلس و دیگر نهادها را یک مقدار بالاتر ببریم؛ اگر کاری کنیم که مردم احساس کنند آنچه در دولت و مجلس مطرح و پیگیری می‌شود، مسائل آن‌ها و این مباحثات و منازعات بر سر حق مردم است؛ قاعدتا مشارکت بالاتر می‌رود.

جعفری آذر با تاکید بر اینکه کارآمدی موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود؛ تصریح کرد: اگر مجلس و دولت ما از این که هست کارآمدتر شود و مخصوصاً کارآمدی آن هم در جهت رفع مشکلات و گره‌گشایی از مسائل و چالش‌های مردم باشد و خود مردم احساس کنند دغدغه مجلس و دولت رفع مشکلات آن‌ها است؛ مطئناً در دور آینده مشارکت بیشتری را شاهد خواهیم بود./

پایان پیام

  • کد خبر : 380278
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار