خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/23 - 12:30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
به گزارش خانه‌ملت؛

چرا وزیر کشور معاونش را تغییر داد؟

نمایندگی تنها جایگاهی است که از یک طرف به رأی مردم به‌صورت مستقیم نیازمند است و از طرف دیگر مردم مناطق مختلف به‌خصوص شهرهای کوچک و روستاها برای پیگیری مطالبات خود به او مراجعه می‌کنند لذا نمایندگان به صورت قانونی، ظرفیت جدی برای پیگیری مسائل از دستگاه‌های اجرایی را دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگی تنها جایگاهی است که از یک طرف به رأی مردم به‌صورت مستقیم نیازمند است و از طرف دیگر مردم مناطق مختلف به‌خصوص شهرهای کوچک و روستاها برای پیگیری مطالبات خود به او مراجعه می‌کنند. لذا نمایندگان به صورت قانونی، ظرفیت جدی برای پیگیری مسائل و مشکلات مردم و استان‌های مخالف از دستگاه‌های اجرایی را دارند.



بااین‌حال، بخش‌نامۀ جنجالی معاون سیاسی وزیر کشور، که بعداً شخص وزیر آن را غیرقابل‌قبول و غیرقانونی خوانده و ابطال کرده بود، به بهانۀ انتخابات، ظرفیت مهم نمایندگان برای حل‌وفصل مشکلات مردم را از نمایندگان گرفته بود. به تعبیر دیگر، حرف این بخش‌نامه این بود که پیگیری موضوعات توسط نمایندگان فقط برای ۳ سال اول نمایندگی ممکن است و در سال چهارم، آن‌ها نباید مشکلات مردم را پیگیری کنند. ازبین‌بردن این ظرفیت اساس غیرقانونی‌بودن این بخش‌نامه بود.



بر همین مبنا، شائبۀ سیاسی و انتخاباتی‌بودن این بخش‌نامه پررنگ شد، تاجایی‌که سؤال شفاف برخی نخبگان سیاسی از وزارت کشور و معاون سیاسی این وزارتخانه این بود که اگر هدف معاون وزیر، سلامت انتخابات بوده، چرا همراهی و همکاری مسئولان دولتی در استان‌ها را فقط برای نمایندگان مجلس ممنوع کرده بود و از سایر نامزدهای این مناطق سخنی به میان نیاورده بود؟ آیا فقط نمایندگان فعلی مجلس کاندیدای انتخابات هستند؟



طبیعتاً این‌طور نیست و همین پرسش بی‌پاسخ، شائبۀ دخالت این معاون وزیر کشور در انتخابات را پررنگ کرده بود، کسی که خود رئیس ستاد انتخابات کشور هم بود، آن‌هم درسالی که رهبر معظم انقلاب برای نخستین‌بار بر راهبرد سلامت انتخابات تأکید کرده بودند و اقدام «محمدرضا غلامرضا» معاون معزول وزیر کشور این راهبرد و سیاستگذاری صریح معظم‌له را هدف قرار داده بود.



برخی فعالان سیاسی حتی این ابهام و پرسش برایشان ایجاد شده بود که آیا می‌شود همین قاعده را برای رئیس‌جمهور هم اجرایی کرد و وی را در سال آخر دورۀ ریاست جمهوری از بسیاری اقدامات اجرایی و راه‌اندازی امور کشور و مطالبات مردم، منع کرد؟/



پایان پیام

  • کد خبر : 366618
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار