خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/22 - 15:09
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
در نشست عصر امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس:

وزیر پیشنهادی نیرو: ۱۸هزار مگاوات ناترازی برق داریم/ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: با سند جامع نیروی انسانی کسری ۱۷۶هزار نفری وزارتخانه برطرف می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: آقای علی آبادی ضمن اشاره به سوابق خود، اصلی ترین مسأله وزارت نیرو را ناترازی انرژی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه عصر امروز دوشنبه 22 مرداد ماه کمیسیون متبوع خود که به منظور بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی تشکیل شد، گفت: در این جلسه آقای علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو ضمن اشاره به سوابق خود اصلی ترین مسأله وزارت نیرو را ناترازی انرژی دانست و تأکید کرد که ما ۱۸هزار مگاوات ناترازی داریم که برای حل آن باید نیروگاه های فرسوده را بازسازی، نیروگاه های نیمه تمام را تکمیل و نیروگاه های تجدید پذیر را توسعه داد و در بخش مصرف نیز لازم است که الگوی مصرف اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث ناترازی آب نیز آقای علی آبادی ایجاد طرح‌های سازه‌ای، توسعه آب شیرین کن ها، مدیریت آب های مرزی و مدیریت مصرف بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد، همینطور اظهار کرد ریشه مشکلات ما در حوزه آب و برق اقتصاد است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: آقای علی آبادی در پاسخ به انتقادات نمایندگان در حوزه عملکرد فعلی ایشان به ویژه در بخش خودرو هم تاکید کرد که  با توجه با اقدامات صورت گرفته، صنعت خودرو متحول می‌شود و با توجه به برنامه ریزی برای تولید خودرو با همکاری بخش های دانش بنیان باید صنعت واقعی خوردو شکل بگیرد، وی مشکل اصلی در این حوزه را عدم توازن بین قیمت تمام شده و قمیت فروش دانست.

وی افزود: نمایندگان در این جلسه به قطع برق صنایع، اهمیت تامین آب شرب و کشاورزی، فعال شدن دیپلماسی آب، توجه به تغییرات اقلیمی، اهمیت مدیریت مصرف، تامین آب پایدار، اصلاح الگوی مصرف آب، جمع آوری دستگاه های ارز دیجیتال، توسعه برق خورشیدی و آب شیرین کن ها به عنوان موضوعات با اهمیت وزارت نیرو اشاره کردند.

همچنین ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت:  بر اساس تاکید وزیر پیشنهادی آموزش پرورش بهترین مولفه برای امنیت کشور است و بزرگترین پروژه پیش روی در کوتاه مدت بازگشایی مدارس است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه سه ماهه کوتاه مدت و چهار ساله بلند مدت برای حوزه تعلیم و تربیت تدوین کرده است که بر اساس آن پیش خواهد رفت همینطور نگرانی هایی در خصوص ناترازی منابع انسانی در آموزش و پرورش نیز گزارش دادند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق گفته آقای کاظمی ۱۷۶هزار نفر کسری نیروی انسانی در آموزش پرورش وجود دارد که برای حل این مشکل سند جامع نیروی انسانی تدوین و در صورت اعتماد مجلس اجرای خواهد شد، همینطور بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش پرورش نیز تاکید کردند و گفتن آموزش پرورش در برنامه هفتم جایگاه ویژه ای دارد که این کار بزرگ مجلس است و باید این موضوع اجرایی شود همچنین مشکل منابع مالی نیز از دیگر مشکلاتی بود که ایشان بر حل آن تاکید کردند.

رضایی خاطر نشان کرد: غفلت از مسأله تربیت نیز یکی دیگر از نگرانی های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که در کمیسیون امنیت مطرح و تاکید کرد جایگاه مدارس دولتی نیز باید ارتقاء یابد و در راستای عدالت آموزشی تلاش خواهد کرد تا فاصله آن را با مدارس غیر دولتی کاهش دهد. همینطور در پاسخ به نگرانی های نمایندگان نیز بر تقویت جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرچشمه جوشان نیروی انسانی تراز انقلاب تاکید کرد و خود را نیز شخصی بسیجی، انقلابی و مستقل با مدیریت متعامل و ضد سیاست زدگی در آموزش پرورش مطرح کردند.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون نیز در این جلسه  دغدغه های خود را مطرح کردند گفت: اهمیت حوزه آموزش و پرورش، به کارگیری نیروهای انقلابی و کار آمد، برخورد با تند روی، توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان ،تکریم شأن معلم، رفع مشکلات عمرانی مدارس، ارتقا کیفیت مدارس، سالم سازی هلدینگ های اقتصادی آموزش و پرورش، توسعه سواد رسانه ای در مدارس، به کارگیری روش های نوین تعلیم و تربیت، عدالت آموزشی و برخورد با مافیای کنکور، توجه به حوزه پرورشی و تربیتی، لزوم توجه به تربیت دینی در آموزش و پرورش، انتقاد از توسعه بی رویه مدارس غیرانتفاعی، عدم اجرای سند تحول، احیای کانون پرورش فکری، تعیین تکلیف نیروهای نهضتی، انتقاد از عدم اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، عدم استفاده از بازنشستگان و عدم بخورد سیاسی هسته‌ های گزینش از جمله این مباحث بود.

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون گفت:خانم صادق یکی دیگر از وزرای پیشنهادی بودند که امروز با حضور در کمیسیون به بیان سوابق و برنامه های خود پرداختند و در ابتدا به ۲۳سال فعالیت در حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد.

وی افزود: قانون برنامه و قانون جهش تولید مسکن و اجرای دقیق آنها، پاسخگویی به متقاضیان طرح های تولید مسکن، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، فعال کردن بانک ها و جلب مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن، توسعه زیرساخت های بندری بر اساس سند توسعه دریا محور با هدف نرخ رشد ۱۶ رصدی در حوزه اقتصاد دریا محور، ارتقا بهره‌وری صنعت هوانوردی، نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی و زمینی و ریلی، افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور، به کارگیری شیوه های نوین تامین مالی، توسعه زیر ساخت های حمل نقل، فعال کردن مولد سازی و مقابله با فساد از جمله برنامه های ایشان بود.

رضایی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به سوالات نمایندگان در حوزه ایده ایشان در خصوص کوچک سازی خانه ها پاسخ دادند که ایشان این نظریه را رد کرد. همین طور تأکید بر انبوه سازی، نگاه راهبردی به حوزه راه و فعال سازی کریدورها ،حل بحران فرسودگی در حوزه ریلی و هوایی، حل بحران تامین زمین برای ساخت خانه، اعتماد به زنان در مدیریت ها، استفاده از نخبگان نیز از جمله نقطه نظرات نمایندگان عضو کمیسیون بود که خانم صادق به آنها پاسخ دادند.

این خبر تکمیل می شود...

  • کد خبر : 382055
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار