خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/28 - 10:37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
مالکی مطرح کرد

همکاری عربستان و ایران؛ پایان جولان دادن آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور ایران در واقع پایان جولان دادن آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه خواهد بود چرا که در همان مذاکرات اولیه ای که بین هیات های سعودی و ایرانی انجام شد جنب و جوشی در فضای کشورهای منطقه و بین المللی صورت گرفت.

حسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض گفت: کنار هم بودن عربستان و ایران قطعا تغییرات اساسی در معادلات بین المللی به وجود می آورد. علاوه بر اینکه تاثیربسزایی در مناسبات منطقه ای خواهد داشت در معادلات بین المللی تاثیرگذار خواهد بود، همچنین حضور ایران در کنار عربستان در سازمان همکاری اسلامی انرژی مضاعفی به این سازمان بین المللی خواهد داد.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور ایران در واقع پایان جولان دادن آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه خواهد بود چرا که در همان مذاکرات اولیه ای که بین هیات های سعودی و ایرانی انجام شد جنب و جوشی در فضای کشورهای منطقه و بین المللی صورت گرفت از این رو سفر رئیس جمهور به ریاض می تواند تاثیرگذار باشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید براینکه سفر رئیسی به ریاض بسیار پر اهمیت است، بیان کرد: از سوی دیگر ایران نیز از پادشاه عربستان برای سفر به ایران دعوت کرده است، هر کدام از این دو سفر اولین گام باشد می تواند موثر باشد. دو کشور در حال تصمیم گیری هستند که کدام سفر زودتر انجام شود.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با زمان سفر سید ابراهیم رییسی به عربستان بر اساس دعوت صورت گرفته از وی از سوی پادشاه عربستان، گفت: ما دعوتنامه کتبی پادشاه عربستان را در این زمینه دریافت کرده‌ایم ان‌شاءالله این سفر در آینده صورت خواهد گرفت.



وی اظهار داشت: سفارت سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع عربستان در تهران این دعوتنامه را به ایران ارائه کرد و دعوتنامه تسلیم ریاست جمهوری ایران شد. رییس‌جمهور ایران نیز پاسخ کتبی به این دعوتنامه دادند و از طریق سفارت سوئیس در تهران، پاسخ ایران به مقامات سعودی ارائه شد. البته همه اینها مربوط به قبل از این است که روابط رسمی دو کشور از ۱۷ فروردین ماه سال جاری  آغاز شود.

  • کد خبر : 360230
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار