خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/23 - 15:25
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
رضایی در تشریح نشست عصر کمیسیون امنیت ملی جهت رسیدگی به برنامه وزرای پیشنهادی:

نصیرزاده: کمتر از ۱۰ درصد توان دفاعی کشور در عملیات وعده صادق استفاده شد/ حفظ ارزش پول ملی از برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد است/ توجه «اتابک» به تامین کالاهای اساسی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبق توضیحات وزیر پیشنهادی دفاع،‌ در عملیات وعده صادق کمتر از ۱۰ درصد توان‌ جمهوری اسلامی ایران استفاده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به جلسه عصر امروز سه شنبه 23 مردادماه کمیسیون، گفت: دومین جلسه بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع با صحبت‌های امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده در خصوص عملیات وعده صادق آغاز شد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش وزیر پیشنهادی دفاع آنچه که در عملیات وعده صادق رخ داد کمتر از ۱۰درصد توان جمهوری اسلامی ایران بود و در این عملیات با تعدادی از قدرت‌های غربی مواجه شدیم و نتیجه این عملیات ارتقاء بازدارندگی ایران اسلامی و تضعیف توان بازدارندگی رژیم صهیونسیتی بود.

رضایی یادآور شد: همینطور امیر نصیرزاده بر توسعه فعالیت های دانش بنیان، توجه به کارکنان و بازنشستگان، فعالیت های اقتصادی شفاف نیروهای مسلح و رصد تهدید های مختلف تأکید کرد. لزوم استفاده از تجهیزات نوین دفاعی و ساخت انواع تسلیحات مورد نیاز از دیگر موضوعات مطروحه توسط وزیر پیشنهادی دفاع بود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ادامه جلسه نیز اعضای کمیسیون بر برنامه ریزی برای ساخت هواپیمای مسافربری در داخل و رسیدگی به بازنشستگان تأکید کردند.  مرکز پژوهش های مجلس هم گزارشی ارائه کرد که اهداف ترسیمی وزیر پیشنهادی دفاع مبتنی بر اهداف بالا دستی و فرامین فرمانده کل قوا است و تلاش کرده است تعامل وزارت دفاع را با مجلس تقویت کند و پس از آن رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز بر توسعه توان دفاعی تاکید کرده و گفت انتظار داریم روز به روز قدرت دفاعی توسعه پیدا کند و مبنای عمل وزیر پیشنهادی در صورت رای اعتماد مجلس برنامه هفتم باشد.

همتی مخالف رویکرد سیاسی در وزارت اقتصاد بود

رضایی در ادامه با اشاره به حضور عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارائی در کمیسیون امنیت ملی، عنوان کرد: همتی در این جلسه از سوابق خود در دوران حضور در صدا و سیما تا بانک مرکزی و دانشگاه تهران گفت، بر فرمایشات رهبری در خصوص اولویت مسائل اقتصادی تأکید و دلیل قبول این مسئولیت را استفاده از اندوخته های خود در شرایط اقتصادی عنوان کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد مخالف رویکرد جناحی و سیاسی در وزارت اقتصاد بود، اظهار داشت: همتی از تدوین برنامه های وزارت اقتصاد بر مبنای برنامه هفتم گفت و اینکه حفظ ارزش پول ملی، ایجاد ثبات اقتصادی، رسیدگی به معیشت مردم و رشد اقتصادی با رویکرد استفاده از منابع نفتی برای توسعه زیرساخت ها را اولویت قرار خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به راهکار همتی برای مسائلی همچون کسری بودجه، ناترازی بانک ها، وابستگی به درآمدهای نفتی و محدودیت تسهیلات بانک ها گفت: او معتقد بود باید صادرات افزایش یابد و وابستگی به نفت کم شود؛ همچنین وی خود را در برابر مجلس مسئول دانست و مطالبی را نیز درباره دوران تصدی ریاست بانک مرکزی از سال 97 تا 1400 بیان کرد.

رضائی اضافه کرد: همتی همچنین اشاره ای به خدمات صورت گرفته در حوزه اقتصاد در دولت شهید رئیسی داشت که معتقد بود باید این مسیر ادامه پیدا کند تا تورم در شرایط پیچیده اقتصادی کنونی، کنترل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به نظرات اعضای این کمیسیون در خصوص برنامه ها و سوابق وزیر پیشنهادی اقتصاد، بیان داشت: لزوم اخذ مالیات از سلبریتی ها، کنترل نرخ ارز از موارد مورد تأکید نمایندگان بود همچنین آنها به نحوه عملکرد همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی انتقاد کردند و آن را باعث کاهش ارزش پول ملی دانستند همچنین آنها نسبت به سیاست های همتی در حوزه تسهیلات تکلیفی بانکی منتقد بودند و مخالفت وی با واردات خودرو را مورد نقد قرار دادند.

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه امشب کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن آوری گفت:آقای «سیمایی» در این جلسه ضمن تاکید بر وحدت قوای سه گانه بر نقش دانشگاه برای حل مشکلات کشور اشاره داشت.

رضایی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه و پاسخگویی به چالش های کشور از حوزه علمی نیز از دیگر مسائل مورد طرح وزیر پیشنهادی علوم بود همینطور ایشان بر لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیز تاکید داشت و در خصوص برخی ابهامات در مورد انتقال ایشان به دانشگاه شهید بهشتی نیز پاسخ داد و در ارتباط با معیارهای خود برای انتصاب ها هم تاکید داشت که صلاحیت افراد مهم است و نه رویکرد سیاسی .

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نمایندگان عضو کمیسیون نیز سوالاتی در خصوص مباحث فرهنگی، بودجه دانشگاه ها، سابقه سیاسی و برنامه های وزیر پیشنهادی برای اشتغال فارغ التحصیلان مطرح کردند.

وزیر پیشنهادی صمت، خودروسازی را از انحصار دولت خارج می‌کند

وی افزود: سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مهمان بعدی کمیسیون امنیت ملی بود و از جمله مطالبی که به آن اشاره داشت، تأثیر 40 درصدی صنعت بر اقتصاد کشور بود؛ همچنین وزیر پیشنهادی بر انطباق برنامه تدوینی خود با اسناد بالادستی، برنامه هفتم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و تأکید داشت تولید می تواند موجب کاهش تورم، کاهش نقدینگی و افزایش اشتغال شود اما به علت شرایط وزارتخانه و مسائل زیرساختی و برخی بخشنامه ها که مانع صادرات شده نمی توان انتظار جهش تولید را داشت و در حال حاضر این موانع باعث کاهش صادرات و منفی شدن تراز تجاری کشور شده است.

رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی صنعت همچنین تصریح کرد ارتقای تولید باید در راستای توازن بنگاه های اقتصادی و نیاز کشور باشد ضمن اینکه برنامه هایی را برای نوسازی صنایع داریم؛ وی به منظور سیاستگذاری در عرصه صنعت، معدن و تجارت اشاره داشت که باید ابتدا سیاست ها در این حوزه اصلاح و تصدی گری دولت کاهش یابد و دولت تنها به ایفای نقش حکمرانی در این عرصه بپردازد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: وی همچنین به مشکلات عرصه تولید از جمله کمبود انرژی و مشکلات مالیاتی اشاره داشت و انتقاداتی نیز به عملکرد سازمان توسعه تجارت وارد دانست که در حال حاضر به جای اعزام تجار به عنوان رایزن بازرگانی یک کارمند ساده را به خارج از کشور اعزام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتابک در ادامه به سیاست های خود در صورت اعتماد مجلس اشاره داشت و گفت استفاده از ظرفیت اصناف و تامین کالاهای اساسی از اولویت های مهم است.

رضایی در ادامه به اظهار نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و افزود: از منظر اعضای کمیسیون، ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن با وزارت بازرگانی اقدام موفقی نبود اما لزوما انتزاع وظایف آنها نیز اولویت نبوده و آنچه قانون تکلیف کند مورد توجه است. همچنین نمایندگان بر اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن نیز تأکید کردند و به این موضوع اشاره داشتند که کشور برای تولید فولاد و سیمان مورد نیاز این قانون، مشکلی ندارد. نمایندگان در خصوص بورس کالا نیز معتقد بودند که ساختار آن باید مورد اصلاح قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به پاسخ وزیر پیشنهادی صمت به نمایندگان اشاره کرد و گفت: او درباره وضعیت بازار خودرو معتقد بود انتقادات موجود وارد است و برنامه وی در این خصوص رقابتی کردن بازار بوده که در این مسیر واردات خودرو ضروری است و قانون نیز اجازه آن را داده لذا ما اعتقادی به حضور دولت در صنعت خودروسازی و ایجاد انحصار در آن نداریم.

وی افزود: اتابک همچنین درباره خصوصی سازی و واگذاری ها تأکید داشت که باید این موضوع با دقت انجام شود. او همچنین درباره سامانه های هوشمند معتقد بود، سامانه های فعلی همچون سامانه گمرکات باید به سرعت تکمیل شود. وزیر پیشنهادی صمت در ادامه اظهاراتش بر لزوم توسعه معادن تأکید کرد و بر روی مسئولیت اجتماعی معادن نیز تأکید داشتند همینطور به این موضوع پاسخ دادند اصلا سهم اتاق بازرگانی در کابینه نیستم و از این طریق به عنوان وزیر معرفی نشده ام همچنین برنامه ای برای تحقق منویات رهبری در ایجاد صنایع در مناطق محروم بر اساس ظرفیت های موجود ارائه کردم.

رضایی در ادامه با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی صمت که در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: اتابک از سابقه 40 ساله خود در عرصه صنعت گفت و افزود در شرایط فعلی تحت تحریم های آمریکا هستیم و امروز حتی یک سهم هم در بورس سیمان نداریم. وی همچنین به سوابق خود در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و درباره موضوع اقامت خود و فرزندانش در آمریکا گفت که 40 سال است که به آمریکا سفر نکرده و تمامی فرزندانم نیز در ایران تحصیل می کنند؛ تنها یکی از برادرانم از پیش از انقلاب در خارج از کشور ساکن است و بنیاد مستضعفان نیز هیچ ملک و ویلایی به من واگذار نکرده و مطالب مطروحه در این خصوص کذب است.

ابراهیم رضایی تصریح کرد: آخرین میهمان دومین روز بررسی برنامه ها و سوابق وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت بود و ایشان نیز بر اجرای برنامه هفتم و سند ابلاغی رهبری تاکید داشت.

وی افزود: وزیر پیشنهادی مسایل حوزه بهداشت و درمان را در سه بعد نظام اجرا و ساختار، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی تقسیم بندی کرد و گفت خروجی ها در حوزه وزارت بهداشت باید مدیریت شود و ما برای جذب نیروی انسانی برنامه داریم، همینطور برای رفع کمبود دارو و اصلاح این وضعیت نیز برنامه جدی داریم.

رضایی تصریح کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برخی انتقاداتی را نسبت به مواضع ساختارشکنانه آقای ظفرقندی از جمله مواضعی در مورد حصر و حاکمیت سوریه مطرح کردند و ایشان نیز پاسخ هایی داد و گفت در اداره وزارتخانه سیاسی کاری نخواهم کرد و آنچه که برای ما مهم است جان انسان ها است. همینطور به برخی سوالات در خصوص نظرش  در مورد تقلب در انتخابات سال ۸۸ نیز این پاسخ را داد که نمی دانم که تقلب شده یا خیر و در موضوع مهندسی انتخابات و سخنرانی گذشته در این باره هم توضیحاتی ارائه کردند./

پایان پیام

  • کد خبر : 382144
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار