خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/23 - 09:40
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : سیاسی
رضایی با اشاره به نشست صبح امروز کمیسیون امنیت ملی با وزیرای پیشنهادی:

مومنی: ورود اتباع به کشورمان باید متوقف شود/ میدری: بیکاری و صندوق‌های بازنشستگی چالش اصلی وزارت رفاه/ مقابله با فساد در صدر برنامه‌های دنیامالی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بیکاری 3 میلیون نفری و وضعیت صندوق های بازنشستگی چالش اصلی وزارت رفاه از منظر وزیر پیشنهادی بود اما با توجه به سوابق گذشته آقای میدری شاهد واکنش منفی کمیسیون در خصوص معرفی ایشان بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه صبح امروز؛ سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در این جلسه سردار مومنی با اشاره‌ای به سوابق خود و تبیین دیدگاه‌هایش بیان کرد که وزارت کشور یک وزارت بین‌بخشی است و بسیاری از امور در قالب شوراهای مختلف به صورت مستقیم ماموریت‌ها را انجام نمی‌دهند، بلکه وزارت کشور تقسیم کننده و هماهنگ کننده سایر دستگاه‌ها است تا سیاست‌های کشور را پیش ببرند.

تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر توجه به سرمایه‌های اجتماعی در تامین امنیت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین مومنی بر روی موضوع وفاق ملی به عنوان شعار دولت تاکید کرد و این‌که که استفاده از افکار مختلف مدنظر است؛ اشاره‌ای داشت که کابینه مسعود پزشکیان تنها کابینه‌ای است که بیشترین استفاده را از کابینه قبل از خودش داشته است و گفت که ما در استان‌ها هم همین سیاست را داریم و ملاک اصلی ما در انتصابات، شایسته سالاری خواهد بود و شاخص‌هایی را در کارگروه‌ها تعیین می‌کنیم و ملاک‌هایی را در نظر می‌گیریم و تعدادی پیشنهاد می‌شوند و بر مشورت با مجلس و نمایندگان تاکید کرد و گفت که اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران جابه جا شوند.

رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد کسانی که کار می‌کنند، به کار خودشان ادامه خواهند داد و کارآمدی هم مهم‌ترین مؤلفه در موضوع انتصابات است و استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی باید افراد کارآمدی باشند. محور بعدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، امنیت عمومی بود که گفت امنیت را با نگاه امنیت سلبی و ایجابی تامین می‌کنیم و در تامین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مدنظر ما خواهد بود. محور بعدی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، موضوع همسایگی بود که اشاره کرد که باید تعامل لازم را برای توافق‌های مرزی با همسایگان داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین سردار مومنی به تعدد و تراکم اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت که در گام اول باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شوند و بعد هم باید آنها را ساماندهی کنیم که راهکارش برای ساماندهی آنها انسداد مرز بود و گفت برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد. محور بعدی اظهارات سردار مؤمنی درباره تقسیمات کشوری و نظارت بر شوراها بود و بر حساسیت‌های آن هم تاکید کرد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ادامه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوالات و نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند. سردار مؤمنی در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور توضیحاتی داد و به سابقه آشنایی خود از دانشگاه تبریز و از سال‌های قبل با پزشکیان اشاره و تاکید کرد که کسی برای معرفی وی واسطه نبوده و کسی او را معرفی نکرده و از قبل با پزشکیان آشنایی داشته است و کسی توصیه نکرده که وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور معرفی شود و به صورت مستقیم با خود پزشکیان جلساتی داشته و صحبت کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دیگر آن بود که سردار مومنی درباره انتصابات گفت که رئیس جمهور تاکید کرده در انتصاب فرمانداران، استانداران و مدیران وزارت کشور بر اساس همین مدل فعلی یعنی مدل تشکیل کابینه شما جلو بروید و شاخص‌هایی را بگذارید و بر اساس شاخص‌ها پیش بروید و شاخص‌ها بر اساس شایسته سالاری باشد و از قول رئیس جمهور گفت که اگر استانداری شایسته است، آن را ابقا کنید و کار را با او ادامه دهید و اگر دیدید فردی کارآمدی دارد، با وی ادامه دهید.

رضایی گفت: مطلب بعدی آن است که سردار مؤمنی گفت که اگر فردی کارآمدی داشته باشد و شایستگی داشته باشد، کارش را ادامه خواهد داد و اصلی‌ترین کار ما هم همین موضوع انتصابات است و بر اساس همین شاخص‌ها و سازوکارها انتصابات را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی، در این جلسه نمایندگان بر لزوم داشتن نظریه برای اداره وزارت کشور، لزوم تعامل با نمایندگان مجلس و مشورت با آنان در انتصابات، تعامل با سایر دستگاه‌ها، توجه به جایگاه وزارت کشور، طراحی امنیتی دقیق برای اداره کشور، مقابله با شبکه ترانزیت اتباع بیگانه و مدیریت آن، بالا بردن هزینه حضور غیر مجاز اتباع بیگانه در کشور، انتخاب استانداران لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم، لزوم تشکیل تیم اندیشه ورز برای طراحی امور، راستگو بودن و کارآمدی استانداران، لزوم نظارت بر استانداران، تهیه ساز و کاری برای ارتقای کارکنان وزارت کشور و توجه به معیشت آنان، تشکیل سازمان ملی مهاجرت، توجه به نظرات نمایندگان، نداشتن تعجیل در تقسیمات کشوری، اصلاح قانون انتخابات، رسیدگی به بی‌نظمی در سطح شهر، اصلاح برخی از قوانین و نظارت بر کارکرد مالی شهرداری‌ها تاکید کردند.

آمار بیکاری 3 میلیون نفری و وضعیت صندوق های بازنشستگی چالش اصلی وزارت رفاه است

ابراهیم رضایی در ادامه به حضور وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه اشاره کرد و گفت: این جلسه به دلیل مواضع گذشته آقای میدری نشست پر چالشی برای ایشان بود به ویژه مواضع ایشان در مجلس ششم البته ایشان اشاره ای به تجدید نظر در دیدگاه های خود داشتند و تاکید کردند راهی که در گذشته رفتیم برای اصلاحات راه اشتباهی بود و ما در زمان اصلاحات به دلیل منازعات سیاسی از توسعه دور شدیم و اختلافات فکری را باید دور کنیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس اظهارات وزیر پیشنهادی رفاه صندوق های بازنشستگی یکی از بحران های ما است که یکی از راهکار های تغییر سن بازنشستگی است و وضعیت بیکاری که بر اساس بر آوردها حدود 3 میلیون نفر هست نیز یکی دیگر از مساله های امروز کشور است.

رضایی تصریح کرد:حمایت از معلولان، سازوکار برای حذف یارانه دهک های بالا، مسئولیت پذیری وزارت کار در برابر اشتغال، فعال کردن واحد های تولید تعطیل،به کارگیری مدیران کار آمد از جمله مطالبات نمایندگان بود اما در مجموع یک واکنش منفی نسبت به معرفی ایشان از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی شاهد بودیم.

مقابله با فساد در صدر برنامه‌های دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به برنامه های دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: طبق روال معمول ابتدا وزیر پیشنهادی به بیان سوابق خود پرداخت و بر موضوع جوانان و اهمیت این بخش و لزوم تغییر نگرش در این حوزه تاکید کرد. آقای دنیامالی در خصوص لزوم توجه به تحقق بیانیه گام دوم و تمرکز بر مصوبات مجلس در حوزه جوانان و البته فعال سازی شورای عالی جوانان تأکید ویژه‌ای کرد و در بخش ورزش به أهمیت برنامه ریزی سریع برای المپیک آینده و بازی های آسیایی اشاره کرد و گفت باید تلاش کنیم در المپیک آینده حداقل ۲۰ سهمیه برای ورزش بانوان بگیریم.

وی با اشاره به اظهارات احمد دنیامالی و انتقاد وی از سفر های بیهوده در حوزه ورزش، افزود: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان همچنین گفت باید در فدراسیون های جهانی از افراد حمایت کنیم. بر اساس گزارش وی در صورت رای اعتماد مجلس ورزش همگانی برای ایشان یک اولویت خواهد بود، همینطور هیئت های ورزشی استان ها نیز تقویت خواهد شد و توسعه زیر ساخت ها از جمله ورزشگاه جدید تهران نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. ضمن اینکه مقابله با فساد نیز در صدر برنامه ها خواهد بود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: در ادامه تعدادی از اعضا در مورد عملکرد ایشان در حوزه ورزش از جمله محرومیت فدراسیون قایقرانی سوال کردند که ایشان پاسخ دادند که نه تنها علیه کشور کاری نکرده بلکه پیگیری هم کرده است که سرپرست وقت فدراسیون قایقرانی صاحب کرسی جهانی شود. دنیامالی به خرد جمعی معتقد است، بنابر اظهارات مطرح، این وزیر پیشنهادی برای حضور در وزارت ورزش هیچ تماسی با رئیس جمهور نداشته و حضور ایشان در وزارت ورزش خواست رئیس جمهور بوده است.

رضایی تصریح کرد: رسیدگی به ورزش بانوان، برخورد با ورزشکاران سفارشی، توجه به جوانی جمعیت، عدالت در توزیع امکانات، کار فرهنگی در ورزش، ساماندهی پیشکسوتان، جلوگیری از نگاه کاسب کارانه به ورزش، برخورد با فساد در ورزش و فوتبال، برنامه داشتن برای نسل زد، ساخت ورزشگاه استاندارد، اشتغال جوانان، آمایش سرزمینی در ورزش، ممانعت از خروج ورزشکاران از کشور، تشکیل هیئت اندیشه ورز برای ورزش، توجه به معیشت ورزشکاران مدال آور و تخصصی شدن انتخابات مسئولین هیئت های ورزشی استانی نیز از دیگر دغدغه های نمایندگان بود به با وزیر پیشنهادی ورزش مطرح شد./

پایان پیام

  • کد خبر : 382116
کلمات کلیدی
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار