خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/19 - 16:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
دشتی اردکانی در یادداشتی نوشت؛

مجلس، معتمد مردم، پشتیبان دولت و راهگشای کارهای اساسی نظام

عضو هیئت رئیسه مجلس در یادداشتی نوشت: مجلس، امید و معتمد مردم و پشتیبان دولت بوده و راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات رئیسه و نماینده مردم اردکان مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «مجلس، معتمد مردم، پشتیبان دولت و راهگشای کارهای اساسی نظام» نوشت:



«دهم آذر ماه مصادف با سالروز شهادت آیت الله مدرس است؛ درتقویم ملی کشورمان به پاس تلاش‌ها و مبارزات این روحانی مجاهد این روز بنام «روز مجلس» نام گرفته است، دو ساحت و دو شأن برای مجلس شورای اسلامی تعریف شده است. قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای امور.



قانونگذاری یا ریل‌گذاری برای حرکت قطار توسعه کشور و نظارت بر هر آنچه باید به اجرا گذاشته شود. اصول ١٩ تا ٤٥ قانون اساسی این تکلیف را بر دوش مجلس گذاشته تا در قالب طرح (که از سوی نمایندگان ارائه می‌شود) یا لوایح ارسالی از سوی دولت، قوانینی در جهت احقاق حقوق عامه مردم وضع شود. مجلس، امید و معتمد مردم و پشتیبان دولت بوده و راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است.



یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجلس کشورمان  اسلامی و ملی بودن آن است، به فرموده رهبر انقلاب، مجلس مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها، قومیت‌ها، سلایق و عقاید است لذا این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است، اینجا همه برای پیشرفت ایران و سربلندی و پیروزی نظام مجاهدت می‌کنند و همه یک هدف را می‌جویند. بنابراین چنین مجلسی شکل نمی‌گیرد مگر در چارچوب قوانین و معیارهای تعیین‌شده و با مشارکت گسترده، فعال و یا انگیزه مردم آگاه و هوشیار این سرزمین که همواره در طول تاریخ انقلاب این هوشیاری خود را به اثبات رسانده‌ و واقف‌اند که دفع هر گزند و تهدید و رسیدن به قله‌های پیشرفت، رفاه و سربلندی، مستلزم حضور فعال و آگاهانه آن‌ها در تعیین سرنوشت خویش خواهد بود.



مجلس یازدهم با آسیب شناسی و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه به محرومیت زدایی و ضرورت تصویب قوانین راهبردی به منظور رفع مشکلات اساسی کشور، تمام هم و غم خود را صرف تصویب طرح‌ها و لوایح کلیدی نمود که در این مسیر به توفیقات بزرگی نیز دست یافته است. از برخی دستاوردهای مجلس یازدهم که برای اولین بار در تاریخ مجلس درخصوص آنها تصمیم گیری شده است می‌توان از  اختصاص بودجه خاص مناطق محروم، افزایش بیش از 7 برابری حقوق سربازان وظیفه، تصویب قانون شفافیت قوای سه گانه، تحول قوانین اقتصادی کشور (مثل قانون بانکداری)، سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس، بیمه رایگان بیماران صعب العلاج، شفافیت حقوق نمایندگان (سامانه پاکنا)، دوشنبه‌های هماهنگی (شورای مجلس)، واگذاری سکونت‌گاه های غیررسمی، احقاق حقوق مالکانه معادن در بودجه، اختصاص بودجه اشتغالزایی به استان‌ها، بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه  اشاراه کرد.



در امور قانونگذاری به مهمترین عناوین اشاره می‌کنم: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، اصلاح ساختار بانک مرکزی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.



در بعد نظارتی نیز می‌توان از سوال از وزرا 47 مورد، اعمال ماده 234 (ارجاع به قوه قضائیه) 17مورد، تذکرات شفاهی نمایندگان 3170 ، تذکرات کتبی 6264 مورد، تحقیق و تفحص 38 مورد، کارت زرد 17 مورد، نظارت‌های میدانی رئیس مجلس با سفر به 26 استان، نظارت‌های میدانی نواب رئیس با سفر به 40 استان و نظارت‌های میدانی کمیسیون ها 220 مورد یاد کرد.»/



پایان پیام



 

  • کد خبر : 353494
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار