خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/28 - 13:48
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی‌جهان آبادی:

لزوم بررسی ورودی‌های آب در دریای خزر از سوی همسایگان/ وزارت امور خارجه تیم تخصصی تشکیل دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه آب دریای خزر از طریق ورودی‌های کشورهای حاشیه آن تامین می‌شود، گفت: با توجه به کاهش ورودی‌هایی سمت شمال دریای خزر به بررسی‌های کارشناسی توسط کشورهای همسایه در این زمینه نیاز است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با هشدار نمایندگی دائم ایران در ژنو نسبت به کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر، گفت: مطابق حقوق دریاها، خزر به عنوان دریای بسته محسوب می شود و کشورهای ساحلی دارای خط مرز در این دریاچه باید قوانین را مشخص کنند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: به عبارتی نحوه ترسم خط مبدا، تعیین محدوده دریای سرزمینی، محدوده مناطق انحصاری-اقتصادی، سایر مقررات کشتیرانی و استفاده از منابع کف و زیر کف دریا و غیره باید مشخص شود.



وی با اشاره به اینکه آب دریای خزر از طریق ورودی های کشورهای حاشیه آن تامین می شود، ادامه داد: این مهم در حالیست که به نظر می رسد ورودی هایی که از سمت شمال وارد خزر می شود، کاهش می یابد که نیازمند بررسی توسط کشورهای همسایه در دریای خزر است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همگان می دانند کاهش آب دریای خزر می تواند آسیب های زیست محیطی در بر داشته باشد و کشورها دچار آسیب های فراوانی می شوند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تیم تخصصی فنی از سوی وزارت امور خارجه باید با همکاری کشورهای همسایه آسیب های احتمالی را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: گزارشی از شرایط دریای خزر باید تهیه و با همفکری همسایه ها در دریای خزر، برای تهدیدهای احتمالی زیست محیطی تدبیر و اقدام لازم انجام شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 366919
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار