خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/27 - 19:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
وحیدی:

لزوم ایجاد وفاق منطقه‌ای در حوزه دیپلماسی اقتصادی/ وزارت خارجه باید سفارتخانه‌ها را فعال کند

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اهمیت ایجاد وفاق منطقه‌ای در حوزه دیپلماسی اقتصادی، گفت: وزارت امور خارجه باید مجموعه سفرا و سفارتخانه‌های خود را در کشورهای همسایه و دیگر حوزه‌ها فعال کند.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت توسعه دیپلماسی اقتصادی و پرداختن به این موضوع در لایحه بودجه سال 1402 و برنامه هفتم، گفت: طی چند سال گذشته روابط ما با برخی از همسایگان به خصوص در مناسبات اقتصادی دچار شکاف و فاصله شده بود اما با توجه به اینکه توسعه روابط با کشورهای آسیایی و اوراسیا و کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرده شد، روابط ما در این مدت با برخی از این کشورها از جمله ترکمنستان سامان یافت و مناسبات رونق گرفت.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت امور خارجه به همین تناسب و میزانی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی استراتژی دارد باید مجموعه سفرا و سفارتخانه‌های خود را در کشورهای همسایه و دیگر حوزه‌ها فعال کند. در بخشی از قسمت‌ها که توجه شده شاهد خروجی و حرکت جهشی بوده‌ایم و این می‌تواند به رونق اقتصادی منجر شود.



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم اظهار کرد: پیشنهاد دیگری هم مبنی بر افزایش رایزن‌های تجاری و اقتصادی در کنار سفرا مطرح است، عضوی از اتاق  بازرگانی و تعاون باید در سفارتخانه‌های ما در دیگر کشورها حضور داشته باشد تا بتواند به مبادلات اقتصادی و صادرات و واردات رونق ببخشد.



وحیدی ادامه داد: نگاه ویژه دیگر در این حوزه، ایجاد پل ارتباطی با دیگرکشورها یا مجموع کشورها است. با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های کار بزرگی انجام شد اما شاید نیاز باشد شبیه اروپا یک ارز منطقه‌ای در این سازمان برای همکاری‌ها تعریف شود تا بتوانیم بسیاری از تحریم‌ها را دور بزنیم.



این نماینده مردم در مجلس معتقد است: اگر در حوزه دیپلماسی اقتصادی بتوان وفاق منطقه‌ای ایجاد کرد، می‌توانیم شاهد جهش اقتصادی در منطقه باشیم و منابع خاص برای خودمان تعریف کنیم، از جمله این منابع برای ما، منابع انرژی است. ما می‌توانستیم در شرایطی که اروپا در حوزه انرژی برنامه محوری نداشت، جایگزین بازارهای انرژی اروپا شویم.



وی با اشاره به اهمیت توسعه دیپلماسی اقتصادی، گفت: محور پیام سالانه رهبر معظم انقلاب در حوزه اشتغال و تولید، دیپلماسی اقتصادی است، ما در حوزه اقتصاد باید مشخص کنیم که آیا محور حضور در بازارهای جهانی را پذیرفتیم یا خیر. این اصل باید روشن شود و در صورت پذیرش باید شرایط حضور تولید کنندگان خود در بازار جهانی را تعریف کنیم. این موضوعات در لایحه بودجه هم قطعا مورد توجه نمایندگان خواهد بود.



وحیدی در ادامه به فراکسیون استان های مرزی مجلس اشاره کرد و گفت: ما در استان های مرزی مختلف نیز ظرفیت‌های فراوان و متنوعی داریم که می‌تواند به توسعه مبادلات اقتصادی کمک کند. همچنین می‌تواند ترانزیت کالاهای استان‌های مختلف از دریای خلیج فارس تا شمال کشور را فراهم بنابراین در جریان پرداختن به موضوع دیپلماسی اقتصادی در بودجه سال آینده و برنامه هفتم باید از این ظرفیت‌ها هم استفاده کنیم./



پایان پیام



خبرنگار: زهره ترسایی

  • کد خبر : 355528
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار