خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/25 - 11:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
نوش آبادی مطرح کرد؛

لزوم افزایش رایزن‌های تجاری در کشورهای همسایه و غرب آسیا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر استفاده از سفرای با تجربه و آشنا به ظرفیت‌های کشورهای منطقه غرب آسیا و همسایگان، گفت: رایزن‌های بازرگانی و تجاری باید مکمل‌های خوبی برای سفرا باشند و بهتر است دستگاه دیپلماسی در جریان افزایش این رایزن ها، نگاه ویژه ای به همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشد.

حسین نوش آبادی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش تعداد رایزن های اقتصادی به عنوان برنامه در دستور وزارت امور خارجه، گفت: مساله انتخاب افراد واجد شرایط به عنوان رایزن های بازرگانی و تجاری یک موضوع جدی است و اتفاق خوبی است که به کشورهایی که ظرفیت و امکان توسعه روابط تجاری دارند، کارشناس یا رایزن تجاری اعزام شود تا بتوانند تسهیل کننده روابط باشند اما تنها با انتخاب رایزن بازرگانی مشکلات تجاری روابط ما حل نمی شود و ما باید نگاه وسیع تری به این مساله داشته باشیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: سفرای ما باید به خوبی توجیه شوند زیرا اگر سفرا بتوانند بسترهای توسعه مناسبات اقتصادی را فراهم کنند، می توانند موثرتر از رایزن ها عمل کنند اما رایزن ها می توانند مکمل فعالیت بخش دیپلماتیک باشند تا نمایندگی ها و سفارتخانه های ما جدی تر عمل کنند، به خصوص در کشورهایی مانند همسایگان که این ظرفیت ها وجود دارد.



وی در ادامه اظهار کرد: افراد با انگیزه ای به عنوان سفیر و رایزن اقتصادی باید انتخاب شوند تا در کنار یکدیگر بتوانند موثر واقع شوند، رایزن ها باید از تجربه کافی برخوردار باشند و از ظرفیت های کشورهای مقصد خود اطلاع کافی داشته باشند. سفارتخانه ها هم باید از رایزن ها حمایت کنند. متاسفانه روابط و مناسبات اقتصادی ما با دو یا سه کشور همسایه فعال است در حالی که سفرا و رایزن های ما می توانند بیش از این در کشورهای همسایه فعال شوند تا ضمن رفع موانع، ظرفیت های باالقوه را فعال کنند.



نوش آبادی یادآور شد: ما نباید منافع خود را به غربی ها گره بزنیم و لازم است ضمن توسعه روابط با کشورهای غرب آسیا و همسایگان، مناسبات اقتصادی خود را تقویت و مستحکم کنیم بنابراین بهتر است دستگاه دیپلماسی در جریان افزایش تعداد رایزن های بازرگانی و تجاری، نگاه ویژه ای به این کشورها به خصوص همسایگان داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 357127
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار