خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/05 - 15:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان آبادی:

عزم دولت و دستگاه دیپلماسی بر بهبود روابط با همسایگان است/ افزایش همکاری‌ها اقتصادی نشان دهنده تحقق تلاش‌های دولت

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه عزم دولت و دستگاه دیپلماسی بر بهبود روابط با همسایگان است، گفت: آمار و ارقام همکاری‌های اقتصادی و میزان صادرات و واردات کشور نشان می‌دهد که سفرها و نشست‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه موثر بوده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به سفرهای اخیر وزیر امور خارجه به کشورهای همسایه و حضور حسین امیرعبداللهیان در اجلاس اکو، گفت: یکی از سیاست های دولت سیزدهم، احیای فعالیت‌های منطقه‌ای و گسترش روابط با همسایگان است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های، فعال کردن ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی اکو، توجه به سازمان‌های اوراسیا و پیمان‌هایی که در حال شکل‌گیری است و بهبود روابط با کشورهایی چون تاجیکستان و ترکمنستان و تنش زدایی با عربستان بخشی از این سیاست‌هاست که دولت به خوبی دنبال می‌کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: سفرهای متعدد وزیر امور خارجه کشورمان هم نشانگر این است که عزم دولت و دستگاه دیپلماسی، بهبود روابط با همسایگان است. آمار و ارقام همکاری‌های اقتصادی و میزان صادرات و واردات نیز نشان می‌دهد که سفرها و نشست‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه موثر بوده است.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم با اشاره رصد اقدامات دولت پیرامون روابط ایران با دیگر کشورها در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از همسایگان رو به بهبود است هر چند تنش‌ها، شیطنت‌ها و مسائلی هم وجود دارد.



وی ادامه داد: نقطه قوت سیاست خارجی دولت سیزدهم، تلاش برای بهبود روابط با همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های آسیایی و نگاه آسیایی دولت است. سفرهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه، قزاقستان برای حضور در اجلاس اکو و ازبکستان و سفر پیش روی رئیس جمهور به ترکیه در همین راستا انجام شده و می‌شود.



رحیمی جهان آبادی در توضیح دستاوردهای سازمان همکاری اقتصادی اکو برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: پیمان اکو از دهه 70 و برپایه پیمان سنتو شکل گرفت، پیمان سنتو را قبل از پیروزی انقلاب، امریکایی‌ها شکل داده بودند و بعد دچار فروپاشی شد، اما با کمک نجم‌الدین اربکان در ترکیه و مرحوم هاشمی رفسنجانی در ایران، این پیمان احیاء شد. در واقع ایران محور احیاء و شکل گیری مجدد این پیمان بود و باعث شکل‌گیری ظرفیتی در کشورهای عضو اکو شد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما در مقاطعی به دلیل تحریم‌ها و تمرکز سیاست خارجی بر روی مسائل اتمی و پرونده برجام، از ظرفیت‌های منطقه‌ای غافل شدیم. در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تمرکز سیاست خارجی بر استفاده از ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین بود، در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی با توجه به فشارهای هسته‌ای، تمرکز سیاست خارجی بر روی برجام بود اما در دولت آقای رئیسی نگاه آسیایی و کشورهای همسایه و ظرفیت‌های اکو مجدد احیاء شده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، یادآور شد: بحث مقر بین المجالس آسیایی در وزارت خارجه نیز که در مجلس تصویب شد، سبب استقرار دبیرخانه بین المجالس آسیایی در ایران شد. این موضوع هم گام مهم و ارزشمندی بود که انجام گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 356124
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار