خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/15 - 11:53
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه:

طرح شفافیت قوای سه گانه برای رفع ایرادات هیات عالی به مجلس ارسال شد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، گفت: هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام قبلا نسبت به طرح شفافیت قوای سه گانه ایرادتی را طرح کرده بود که به مجلس ارسال شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هادی طحان نظیف صبح امروز (شنبه، 15 مهرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از بررسی طرح ها و لوایح ارسالی به شورای نگهبان طی چند هفته گذشته، گفت: لایحه شورای حل اختلاف پس از بررسی مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد؛ در این میان لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) با ابهاماتی مواجه است که باید اصلاح شود.



ایرادات طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها رفع شود



سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها نیز بررسی شد؛ قبلا ابهاماتی داشت که برطرف شده بود اما همچنان دارای ابهام است و مجلس باید آنها را برطرف مند.



ور در ادامه تصریح کرد: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها از دیگر مواردی بود که در جلسات شورای نگهبان بررسی شد؛ حجم این طرح زیاد بود اما با توجه به کمبود زمان جلسات فشرده برگزار شد. هیأت عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام نیز نسبت به طرح ایراداتی را مطرح کرده است.



طحان نظیف با اشاره به اینکه برخی از مصوبات دارای ایراد نگارشی هستند و به همین دلیل بازگردانده می‌شود، ادامه داد: این موضوع سبب اطاله وقت می‌شود و نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت وظایف قانونی خودش را انجام ندهد. پیشنهاد می‌شود مجلس نسبت به موضوع اقدام کند و از آن جلوگیری کند.



طرح تخصیص قیر به دستگاه‌ها مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد



وی با اشاره به طرح تخصیص قیر به دستگاه‌ها، گفت: فارغ از ایرادات، این بند مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد و هیأت عالی نظارت مجمع نیز ایرادتی را نسبت به آن مطرح کرد.



طحان نظیف با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص تمدید زمان برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از مواد مصوب مجمع هستند، مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد و این موارد باید روند قانونی قبل را طی کند. با توجه به اصرار مجلس، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.



وی با اشاره به طرح حمایت از گزارش گران فساد، افزود: همچنان ابهامات شورای نگهبان نسبت به این طرح وجود دارد و باید اصلاح شود.



سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، گفت: با توجه به اصلاحاتی که صورت گرفت، مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و برای ابلاغ ارسال شده است.



وی گفت: لوایح ایجاد مناطق آزاد صنعتی مازندران، دوغارون و سرخس نیز اصلاح شد و مغایر شرع و قانون شناخته نشد.



ارسال طرح شفافیت قوای سه گانه به مجلس جهت رفع ایرادات هیات عالی نظارت



وی با اشاره به بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، گفت: هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام قبلا نسبت به طرح شفافیت قوای سه گانه ایرادتی را طرح کرده بود که به مجلس ارسال شد.



سخنگوی شورای نگهبان در خصوص پیش ثبت نام صورت گرفته از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: آمار و ارقام این موضوع را وزارت کشور باید ارائه کند و استعلام ها از سوی این مجموعه صورت می‌گیرد و شورا در این مرحله ورود نخواهد کرد.



افزایش مشارکت در انتخابات با اجرای صحیح قانون



طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت اظهارات رهبر انقلاب برای برگزاری انتخابات باشکوه، گفت: راهبردهای چهارگانه رهبری که در ابتدای سال فرمودند، مبنای عمل همه دستگاه‌ها است. از ابتدای سال جلسات متعددی برای اجرای این راهبردها داشتیم لذا شورای نگهبان که در برخی از این راهبردها نقش اساسی دارد به طور جدی وارد شده است.



وی افزود: از همه دستگاه‌ها برای اجرایی سازی راهبردهای رهبر انقلاب دعوت شده و سایر دستگاه ها نقش داشته و اثرگذار هستند. امیدواریم با اجرای صحیح قانون و اعتمادسازی، زمینه های مشارکت و رقابت‌را افزایش دهیم.



فرآیند قانونی درباره طرح شفافیت باید طی شود



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس نسبت به ورود هیات عالی نظارت به طرح شفافیت قوای سه گانه و عدم کارایی این مصوبه با شرایط فعلی، تصریح کرد: رییس هیات عالی و رییس مجمع در خصوص این مصوبه توضیحاتی را ارائه کردند. مجلس اختیار دارد مصوبه را اصلاح یا بر مصوبه قبلی خود اصرار داشته باشد و به مجمع ارسال کند. فرآیند قانونی باید در این زمینه طی شود لذا توضیحات بیشتر در این زمینه باید از سوی مجمع ارائه شود.



طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش ثبت نام ها به نوعی پیش نظارت است و سبب کاهش استقبال می‌شود، افزود: پیش ثبت نام مرحله جدید است که در قانون انتخابات پیش بینی شد و مبنای عمل است؛ این مهم اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.



رد طرح کنکوری مجلس 



طحان نظیف با اشاره به طرح اصلاح تبصره ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، تصریح کرد: با توجه به پیگیری های متعدد مردم، این طرح بررسی شد و ماده واحده مغایر با مصوبات شورای انقلاب فرهنگی شناخته شد البته شورا قبلا این ایراد را گرفته بود. همچنین با توجه به زمان کم تا آزمون سال ۱۴۰۳, مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد.



وی در خصوص موضوع پیش ثبت نام ها و اینکه آیا این مهم در مشارکت افراد موثر است یا خیر، گفت: این امر یک مزیت است و مربوط به پنج مولفه می‌شود و دستگاه های تخصصی نظارت خود را ارائه می‌کنند و شکایت افراد را خود این دستگاه ها می دهند. این موارد اثری در خصوص کاهش مشارکت ندارد.



طحان نظیف با اشاره به اینکه آیا روند پیش ثبت نام ها گویای مشارکت جریانات مختلف است یا خیر، تصریح کرد: تجربه نشان داده همه جریانات حضور دارند و در ادوار قبل هم مشاهده شده که جریانی اکثریت را در مجلس بر عهده دارد. تحلیل ها نیز در این دوره همین امر را نشان می‌دهد.



وی در خصوص اینکه موضوع پیش ثبت نام ها برای انتخابات مجلس یکباره مطرح شده و مورد نقد است، اظهار کرد: موضوع پیش ثبت نام یکباره رخ نداده است. این امر در سیاست های کلی تاکید شده،  فرآیند بررسی این قانون یک سال و نیم طول کشیده است و در عمل نیز با استقبال خوبی صورت گرفته است لذا اینکه گفته شود یکباره بوده، درست نیست.



فرصت و زمان بیشتری برای رسیدگی به صلاحیت کاندیداها در نظر گرفته شده است



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این شورا سازوکار خاصی برای بررسی صلاحیت کاندیداها در نظر دارد، تصریح کرد: در قانون جدید فرصت و زمان بیشتری برای رسیدگی در نظر گرفته شده است؛ در واقع این فرصت اقدامی مثبت است و می‌توان موارد را با افراد ثبت نام کننده تبادل کرد و قضاوت دقیق تری داشت.



وی در خصوص اینکه آیا ایرادات شورای نگهبان در خصوص مصوبه کنکوری مجلس قابل اصلاح است یا خیر، ادامه داد: ایرادات طرح شده جدی است لذا اینکه مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را برطرف کند امری تخصصی است.



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی نسبت به اینکه اخیرا ادعایی پیرامون ممنوعیت ثبت‌نام برخی نزدیکان رئیس مجلس در مرحله پیش ثبت نام مطرح شده؛ با توجه به اینکه احتمالا فرد مطرح کننده هم داوطلب انتخابات است، آیا شورای نگهبان بررسی ویژه و متفاوتی نسبت به  صحت و سقم این ادعا و اعمال درستی یا نادرستی آن برای طرفین خواهد داشت؟، گفت: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه یا متفاوت نسبت به افراد نداریم، بررسی متقن داریم و برای بررسی صلاحیت ها باید اسناد و مدارک در اختیار ما باشد و مبنای ما هم قانون است. اگر افراد اسناد، مدارک و گزارشی در اختیار دارند شورای نگهبان آن‌ها را بررسی خواهد کرد.



وی در خصوص اینکه آیا نسبت به طرح تامین و تولید زیرساخت ها انتقاداتی وجود دارد لذا ایرادات شورای نگهبان هم در این راستا است یا خیر، تصریح کرد: نسبت به این مصوبه نظرات مختلفی وجود داشت اما جمع بندی اعضای شورا بر اساس مغایرت با شرع و قانون اساسی نبود. در واقع بیشتر به موضوع شکلی پرداخته شده بود که خلاف قانون شناخته نشد‌ وگرنه اختیارات دستگاه ها بر قوت خودش باقی است.



مصوبه عفاف و حجاب در دستور بررسی شورای نگهبان



وی درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، گفت: بر اساس قانون اساسی تفاوتی برای بررسی مصوباتی که در صحن علنی یا بر اساس اصل ۸۵ صورت می‌گیرد وجود ندارد. جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد تا ابعاد موضوع مشخص شود لذا این موضوع در نوبت رسیدگی است و پس از اتمام نتیجه را اعلام خواهیم کرد.



وی در خصوص لایحه عفاف و حجاب که از ۱۵ ماده به ۷۲ ماده افزایش یافته و دیگر لایحه نیست بلکه طرح است لذا شورای نگهبان این مواد گسترده را بررسی می‌کند، اظهار کرد: این طرح تازه به دست شورای نگهبان رسیده و در دستورکار صحن قرار دارد؛ این طرح همانند هر طرح یا لایحه ای بررسی می‌شود لذا شورای نگهبان از هیچ ایرادی چشم پوشی نمی‌کند.



طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح کنکوری مجلس، افزود: همانطور که قبلا عنوان کردم، ایرادات شورای نگهبان فقط ناظر به زمان اجرای مصوبه نیست بلکه به اصل موضوع هم وجود دارد. بنابراین این موضوع باید در جلسات تخصصی بررسی شود. جامعه هدف این مصوبه دانش آموزانی هستند که درگیر کنکور هستند و نیاز به آرامش دارند و نباید این مهم دچار آسیب‌ شود.



طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت به استثناء شدن دولت در طرح شفافیت قوای سه گانه، تصریح کرد: اکنون مصوبه در دست مجلس است و باید دید چه اصلاحی صورت می‌گیرد یا مجلس بر نظر خودش اصرار دارد یا خیر.



وی در خصوص اینکه آیا پیش بینی شده اگر فردی برای پیش ثبت نام جا مانده باشد و بتواند این مهم را انجام دهد، تصریح کرد: ۴۹ هزار نفر پیش ثبت نام کرده اند که به ازای هر فرد ۱۶۸ نفر ثبت نام کرده اند لذا نمی‌شود گفت فردی جا مانده است.این تعداد نسبت به ادوار گذشته سه برابر افزایش داشته است.



ارسال طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول به مجمع تشخیص



طحان نظیف با اشاره به آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، افزود: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذر ماه سال گذشته بود. با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.



وی در خصوص اینکه اظهار نظرهای تند سیاسی افراد چقدر می‌تواند در رد صلاحیت افراد اثرگذار باشد، گفت: نمایندگان بر اساس قانون مصون هستند. باب انتقاد در کشورمان باز است و افراد اگر نقدی نسبت به عملکرد افراد داشته باشند می‌توانند بیان کنند لذا صرف اظهار نظر تاثیری ندارد.



طحان نظیف در پایان تصریح کرد: اخیراً و البته برای نخستین بار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از صحن شورای نگهبان بازدید کردند و بنا داریم اینگونه بازدیدها با حضور اقشار مختلف مردم تداوم داشته باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 369332
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار