خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/28 - 17:10
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
محمدبیگی عنوان کرد؛

ضرورت اعلام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص مسائل زنان و خانواده، حجاب و جوانی جمعیت در دولت آینده

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس بر ضرورت اعلام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص پیشبرد مسائل زنان و خانواده ، حجاب و عفاف و جوانی جمعیت در دولت آینده تاکید دارد.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با اشاره به اولویت های دولت آینده گفت: با توجه به اینکه امروزچالش جمعیت، چالش اساسی و زیربنایی کشور برای ترسیم آینده پیشرفت کشور است، انتظار داریم که دولت چهاردهم در حوزه اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و حمایت از خانواده موضعی دقیق، شفاف و واضح و روشن داشته باشد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از شش نامزد ریاست جمهوری می‌خواهیم که مواضعشان را در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و عقایدشان رو ابراز کنند از طرفی برنامه هایشان را برای دولت چهاردهم در این زمینه برای مردم در مناظرات، برنامه‌ها و میزگردهایی که در رسانه ملی یا در سخنرانی ها دارند، تدوین و تشریح کنند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم که اجرای کامل قانون جامع و فاخر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان قانون حیاتی نامیده شده است به شکل یک برنامه راهبردی به خط مشی دقیق و برنامه‌ریزی شده توسط کاندیداها به مردم اعلام شود.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم افزود: اجرای تک تک بندهای قانون هفتاد و سه ماده‌ای جوانی جمعیت به دلیل ارتباطی که با زندگی مردم و ارتقا سلامت مادر و کودک، تأمین مسکن، تأمین حق عائله و همچنین افزایش بهره‌مندی خانواده‌ها از تسهیلات فرزندآوری و فرزندپروری، خودرو مادران و همچنین توسعه ترویج سبک زندگی سالم و اسلامی ایرانی و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند و همچنین حمایت از ازدواج در عرصه جوانان انتظار داریم که این برنامه‌ها به شکل ویژه‌ای در برنامه کاندیداها مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه ها، شعارها و برنامه‌های راهبردی خود را در این زمینه به مردم اعلام کنند.

محمد بیگی افزود: ما نزدیک به بیش از سیزده و نیم میلیون نفر جوان در سن ازدواج در کشور داریم و این افراد پای صندوق‌های رأی می آیند لذا انتظار داریم که کاندیداها دربرنامه های خود راجع به حوزه جوانان  بیان کنند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس بیان کرد: در حال حاضر دریافت دقیقی از برنامه‌های کاندیداها راجع به حوزه جوانان به ما نرسید و انتظار داریم که با توجه به سوابق خوبی که خیلی از کاندیداها در این زمینه‌ها دارند به تشریح برنامه‌ها بر ملت عزیز ایران و جوانان که مخاطب بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری می باشند، در چشم‌انداز چهارساله دولت و چشم‌اندازهای بلندتر بپردازند.

وی افزود: دیدگاه کاندیدای ریاست جمهوری در مورد نگرش در حوزه جوانان بسیار حائز اهمیت است. اینکه در چه حدی می‌خواهند از حوزه ازدواج و تسهیلات این موضوع و رفع موانع ازدواج کار کنند، چه برنامه‌هایی را برای ادامه تحصیل، اشتغال رفع بیکاری جوانان دارند، چه برنامه‌هایی را برای حوزه معیشتی جوانان و خانواده‌هایی که تازه تشکیل شده‌اند و علاقه‌مندند که تأمین مسکن، خودرو، ملزومات زندگی و حتی جهیزیه رو داشته باشند، ما چالش‌های زیادی را در این حوزه داشتیم که انتظار داریم که برنامه جامع در این زمینه توسط کاندیداها در مناظرات و گفت‌وگوها به مردم اعلام شود. البته باید این برنامه ها قابل دست یافت و قابل اجرا باشد.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم بیان کرد: ما همچنین انتظار داریم در حوزه حفظ نخبگان و همچنین حمایت از استعدادهای درخشان و جوانان نخبه در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، در مورد حمایت از دانش‌بنیان ها که عمدتاً از جوان‌ها تشکیل شده و صنایع دانش‌بنیان، حرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین که عمدتاً به دست نسل نو در حال شکل‌گیری و اداره کردن و تشکیل شدن است، چه برنامه‌هایی در این حوزه برای آینده حکمرانی علم و فناوری کشور و حفظ نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از مهاجرت و خروج نخبگان چه در حوزه‌های مختلف فناوری و حوزه سلامت دارند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس اضافه کرد: همچنین در حوزه زنان خیلی صریح و واضح بیان کنند که چه دیدگاهی در حوزه زنان و خانواده دارند و البته  در شعار برخی از کاندیداها می‌بینیم که در حوزه خانواده محوری و حتی حوزه دولت خانواده موضع‌گیری شد که این خیلی جای شکر و قدردانی دارد اما همه کاندیداها باید موضع خود را در مورد خانواده محوری به شکل جدی بیان کنند همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند خانواده پایه و اساس و مبنای قانون‌گذاری و برنامه‌های برنامه‌ریزی کشور باید باشد رئیس کاندیدای ریاست دولت در آینده باید به مردم اعلام کند که در حوزه خانواده محوری در تدوین لوایح و کمیسیون‌های دولت چه برنامه‌ای دارند.

محمدبیگی اظهار کرد: در حوزه حمایت از حقوق زنان، حمایت از حقوق مادران، تکریم زنان و تکریم مادری و همسری، بیمه زنان خانه‌دار و مسائل مرتبط با بحث‌های حقوقی زنان چه برنامه‌هایی را تدوین کرده‌اند و در دولت آینده به اجرا خواهند رساند چراکه بیش از نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند که تربیت نیمه دوم نیز بر عهده بانوان قرار دارد. در عرصه مانع زدایی از حضور بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی چه کاندیدایی دارند، آیا از مسئولین زن در کابینه دولت آینده استفاده خواهد شد و به چه میزان از نقش راهبردی و حکمرانی زنان در دولت چهاردهم توسط کاندیداها بهره گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: علیرغم حضور زنان فرهیخته، پخته، درس پس داده، انقلابی، کارآمد و تحصیل کرده شاهد عدم استفاده از ظرفیت بانوان فرهیخته در جایگاه ها و مسئولیت‌های ملی هستیم. بسیار کم از حضور زنان استفاده شده و همین امر باعث نوعی نقصان، فقدان و ضعف در حوزه حکمرانی زنان کشور شده و این ظرفیت در اغلب مواقع کم استفاده شده یا بلااستفاده باقی مانده است.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم اضافه کرد: تقاضا داریم که کاندیداها برای ملت ایران و زنان جامعه تشریح کنند که به چه میزان از این ظرفیت‌ها بر اساس آیات قرآن و نظام‌سازی اسلامی و قرآنی و سبک زندگی اسلامی و جمهوری اسلامی ایران استفاده  می کنند و همچنین به نظر می‌رسد ما در عرصه زنان می‌تونیم از ظرفیت‌های خوبی حتی در حوزه اقتصاد و اشتغال‌زایی استفاده بکنیم در دنیای امروز از ظرفیت مشاغل خانگی و خانوادگی و مشاغل خرد  استفاده می شود  اما ما حدود دو تا سه درصد از ظرفیت مشاغل خرد استفاده می‌کنیم.

محمدبیگی بیان کرد: معمولاً  سه چهارم ظرفیت مشاغل خرد توسط بانوان در داخل کشور ما اداره می‌شود. در دنیا استفاده از ظرفیت مشاغل خرد و خانگی بیش از بیست درصد است که ما فاصله زیادی داریم بنابرایند کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند که چه برنامه‌ای را برای استفاده از این ظرفیت مغفول مانده دارند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: در حوزه حمایت از تکریم مادری و همسری آیا کاندیداها برنامه‌ای برای بیمه زنان خانه‌دار دارند، در اسلام مادری به عنوان  یک ارزش و کرامت و بسیار والا شمرده شده است. در آیات کریمه قرآن و در روایات اهل بیت نقش همسری و مادری بسیار ستوده شده  که برای تبیین و عملیاتی شدن این آیات و روایات و حمایت از مادران خانه‌دار نقش دولت چهاردهم در برنامه‌های کاندیداها چیست و به چه میزان می‌خواهند به شکل‌های مختلف از جمله بسته‌های بیمه‌ای، بسته‌های حمایتی، بندهای قانونی و تنظیم مشاغل منعطف یا پاره وقت یا به شکل‌های دیگر حضور فرهنگی اجتماعی زن را طوری رقم بزنند که در واقع موجب ارتقا ظرفیت خانه‌داری بانوان شده و زنان خانه‌دار مورد تکریم قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: همچنین انتظار داریم که در حوزه دختران نوجوان و بازیابی هویت دختران و زنان ما در کشور برای تربیت نسل مادران آینده که باید مادران و زنان انقلابی مسلمان تراز اسلام باشند، چه برنامه‌هایی را رئیس جمهور آینده می‌خواهد برای مردم ترسیم کند البته به نظر می‌رسد که توجه کمتری به حوزه کودک و نوجوان در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری تا امروز مشهود است و این کم توجهی و غفلت شاید در مناظرات آینده با صحبت‌های کاندیداها حل شود اما  کاندیداهای ریاست جمهوری برای حوزه بازیابی هویت حقیقی دختران و پسران ما در عرصه کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شخصیت آنها، سلامت معنوی و روحی، جسمی و روانی آنها، برنامه‌های اوقات فراغت، ورزش و آموزش آنها چه برنامه‌هایی دارند . آیا قرار است که تمام زحمات را برای نسل آینده ای متحمل بشیم که آینده‌سازان ایران اسلامی  و یا ریگران عصر ظهور خواهند بود.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم اظهار کرد: برنامه جامع کاندیداهای ریاست جمهوری در عرصه حمایت از تحصیل زنان و پیشرفت زنان و رشد و استفاده از نبوغ و قدرت و و استعدادهای زنان در جامعه در عرصه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چیست، چه برنامه‌های را برای زیست عفیفانه و رشد معنوی و فضایل اخلاقی و مذهبی بانوان دارند، چه برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و راهکارهای  عملیاتی شدن حجاب و عفاف در جامعه دارند.

محمد بیگی افزود: برخی از جنبش‌ها به نام زن زندگی و آزادی که جنبش‌های نخ نما و پوسیده جهان غرب هستند، گاهاً حرف‌هایی را به میان می‌آورند که سنخیتی با الگوی اسلامی ایرانی ما و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیت، خانواده و ارزش‌های نظام ما ندارد اما جای خالی برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در این زمینه باید در روزهای آینده پر شود و ما باید شاهد مواضع دقیق و اصیل کاندیداها در حوزه برنامه‌ریزی، در حوزه اجرا و در حوزه طرح ها و لوایح را پر کرده تا ببینیم که این موضوع و سوالات به چه نحوی پاسخ داده می شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 379608
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار