خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/26 - 09:48
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ استان تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تاییدصحت انتخابات مجلس در ۱۱ استان (۵۲ حوزه انتخابیه) خبر داد.

طحان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هادی طحان نظیف صبح امروز (شنبه ۲۶ اسفندماه) ضمن ارائه گزارشی از ۹ طرح و لایحه در شورای نگهبان، گفت: انتخابات یازدهم اسفندماه برگزار شد و طی این مدت طبق روال قانونی باید شکایات و گزارش ها را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در صحت انتخابات لحاظ می‌کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: پرونده‌ های ۵۲ حوزه از یازده استان مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: لایحه ساماندهی تجارت مرزی و کوله بری و اشتغال مرزنشینان چندین بار رفت و برگشت داشت و نهایتا مورد تایید قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی قرار نگرفت.

طحان نظیف افزود: اصلاح قانون تاسیس و اداره مراکز آموزشی غیر دولتی نیز قبلا اشکالات و ابهام داشت اما با رفع اشکلات در مجلس، این طرح هم خلاف موازین شرع و قانون شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح ساماندهی کارکنان دستگاه ها نیز در مراحل قبل در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت ایرادات متعددی گرفته بودند؛ اما با اصلاحات مجلس ایرادات و ابهامات شورای نگهبان برطرف شد و اکنون ایرادی به آن نداریم اما با دریافت نامه از هیأت عالی همچنان ایرادات به قوت خودش باقی است. امیدواریم مجلس با اصلاحات ایرادات هیات را برطرف کند.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که بخش اول آن ارائه شده است؛ ایرادات و ابهاماتی نسبت به مفاد آن بود و با اصلاحات مجلس برخی از ایرادات برطرف شده و برخی دیگر باقی مانده و به مجمع رفته است.

طحان نظیف گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه نیز رفت و برگشت هایی داشته است؛ ایرادات مفصل و متعددی داشتیم اما اصلاحات صورت گرفت؛ بسیاری از ایرادات برطرف شده اما برخی دیگر همچنان باقی مانده است.

وی گفت: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها نیز ایرادات و ابهامات داشت که مجلس اکثر آنها را برطرف کرد اما برخی دیگر باقی مانده که باید برطرف شود.

وی بیان کرد: طرح شفافیت نیز از سوی مجلس اصلاح شد اما در شورای نگهبان اعتقاد دارند ایرادات جدید پس از رفع ایرادات شکل گرفته که باید اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی، تصریح کرد: در همه ادوار شاهد تنوع کاندیداها بودیم؛ حضور نمایندگان با سلایق مختلف در مجالس نیز نشانگر این امر است؛ عوامل مختلفی در مشارکت موثر هستند اما تنوع کاندیداها نیز موثر بوده و اثر بخش است.

وی در رابطه با وظایف منتخبان ملت، اظهار کرد: حضور ملت یک جهاد بود زیرا با توجه به هجمه های دشمنان و عملیات روانی صورت گرفته و فشارها و تحریم ها، پای صندوق رای حضور یافتند لذا منتخبان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

طحان نظیف گفت: رقابت در برخی از حوزه ها شاهد اختلاف آرا کمتر از ۱۰ رای یا ۱۰۰ رای میان نفر اول و دوم بوده ایم؛ این مهم نشان می‌دهد مردم مشخص کننده هستند چه کسی نماینده آنها در مجلس باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداها، بیان کرد: بر اساس قانون تغییراتی مانند پیش ثبت نام داشتیم یا مهلت های رسیدگی افزایش یافت.

وی افزود: نظام انتخاباتی همچنان به اصلاحات جدی نیاز دارد؛ مثلا الگوی انتخاباتی یا مباحث کلی نیاز به توجه دارد تا به نظام انتخاباتی مطلوب نزدیک شویم.

طحان نظیف در رابطه با گزارش تخلفات انتخاباتی و احتمال ابطال صندوق رای، گفت: خداروشکر انتخابات در سلامت کامل برگزار شد؛ البته گزارش هایی داشتیم که در حال بررسی هستیم. برخی از گزارش ها ممکن است مستندات کافی نداشته باشند یا نیاز به ارسال بازرسی بود که اقدام شده است.

وی افزود: در برخی از حوزه ها اختلاف رای کم بود که بازرسین می‌توانستند بازشماری مجدد انجام دهند لذا نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در این زمینه، اظهار کرد: فرآیند انتخابات برد و باخت دارد؛ در واقع بحث های مختلفی در این رابطه مطرح می‌شود. مجری انتخابات بر عهده وزارت کشور است لذا موضوع صحت انتخابات در این زمینه مطرح می‌شود.

طحان نظیف تصریح کرد: فرصت یک هفته برای دریافت گزارش طبق قانون وجود داشت که روال قانونی در حال انجام است و نتایج اعلام می‌شود؛ بر اساس قانون پنج مدرک برای ارائه رای وجود داشت که مورد استقبال قرار گرفت. حتماً انطباق افراد و احراز هویت صورت گرفته و صرف ارائه کد ملی از سوی افراد مورد قبول نبوده است.

وی گفت: اگر تخلفی در این زمینه بوده مورد بررسی می‌شود اما تاکنون گزارشی صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ایرادات طرح شفافیت، بیان کرد: در خصوص طرح شفافیت استثناهایی صورت گرفته بود که موارد خود را شفاف کنند؛ ما سازوکار مشخص شده را مورد ایراد قرار دادیم.

طحان نظیف در مورد طرح ساماندهی کارکنان، گفت: شورای نگهبان ایرادات و ابهامات داشت که از سوی مجلس برطرف شد؛ ایرادات هیات عالی نظارت مجمع همچنان باقی است و تا زمانی که آنها برطرف نشود، فرآیند تقنین تکمیل نشده است.

وی در رابطه با برخی تخلفات انتخاباتی و طرح موضوع از سوی یکی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد: صرف یک عکس یا فیلم که مشخص نیست تاریخ یا مکان آن کجاست و چه تاثیری در سرنوشت انتخابات دارد نمی‌توان سلامت انتخابات را زیر سوال برد؛ سامانه مردم ناظر تعیین شد تا مردم و همه افراد بتوانند گزارش های خود را ارسال کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه بودجه، ادامه داد: بخشی از ایرادات شورا و هیات عالی نسبت به بودجه سال آینده رفع شد و بخشی دیگر نیز به مجمع ارسال شد؛ به زودی بخش اول لایحه را میتوانیم نهایی بدانیم و فرآیند ابلاغ تا پایان سال طی شود.

وی تصریح کرد: در خصوص جداول نیز دولت ضمن اجرای احکام جداول، جداول تفصیلی را باید تا اردیبهشت ماه به مجلس ارسال کند.

طحان نظیف افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون تقریباً هر سال انتخابات داشتیم و در صحت کامل برگزار شده است؛ همیشه با وجود اینکه عوامل اجرایی از دولت های مختلف بوده اند، در جهت صیانت از آرای مردم تلاش کرده اند و نتایج آن نیز دقیقاً اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مرجع رسیدگی به رفتار نمایندگان در مجلس است؛ اما تا قبل از صدور اعتبارنامه اگر تخلفی از رفتار افراد سر بزند، مطابق قانون بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی، گفت: اصل پنجاه موضوع حفاظت از محیط زیست را محور قرار داده است؛ این امر در اجرا و عمل باید پیگیری شود.

طحان نظیف در این زمینه، بیان کرد: به عنوان مثال طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها وقتی مطرح شد، فرآیندی پیش بینی شده بود در خصوص جنگل داری که برای بررسی این سازوکار هیاتی مشخص شده بود؛ شورای نگهبان به دلیل اینکه سازوکار نظارت بر این هیات مشخص نشده بود، اعلام ایراد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی، اظهار کرد: بحث خرید و فروش رای، دخالت در امر انتخابات، اخلال در فرآیند رای گیری و غیره گزارش شده که همه ادوار مطرح بوده و در حال بررسی است.

وی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات اخیر، گفت: روز انتخابات و بعد از آن، در چهار حوزه که این امر اجرا شد، ارزیابی داشتیم که شاهد رضایت نسبی بودیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: برای دور دوم انتخابات بناداریم در حوزه‌های بیشتری انتخابات الکترونیکی داشته باشیم که تهران نیز جزء گزینه ها قرار دارد.

طحان نظیف در رابطه با سوالی، ادامه داد: آخرین مصوبه که از مجلس دریافت شده، لایحه عفاف و حجاب بوده که در حال بررسی است؛ طبق روال نوبت رسیدگی بررسی می‌شود و در ظرف زمانی قانونی اعلام نظر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی نسبت به ابهام فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری که صلاحیت آنها برای دور بعد تایید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و نسبت به دوره فعلی منعی ندارد.

وی افزود: ما در سال جاری ۱۵۹ جلسه فقط برای بررسی مصوبات داشتیم که آمار بالایی است و این عدد به غیر از جلسات مربوط به انتخابات است.

طحان نظیف اظهار کرد: در این دوره تلاش کردیم تا فرآیند انتخابات روان تر و تسهیل تر باشد؛ بروزرسانی در قانون و سازوکارها صورت گرفت و پرونده‌ها الکترونیک شد. سامانه‌های داوطلب و مردم ناظر مشخص شد تا مردم راحت تر در ارتباطات باشند‌.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این مهم درحالیست که از قبل انتخابات عده ای سیاه نمایی می‌کردند و مدام عنوان می‌کردند انتخابات اثرگذار نیست. امیدوارم آنهایی که درصدد ناامید کردن مردم بودند بدانند همیشه صندوق رای آغاز هر تغییر است.

وی گفت: جلساتی را برای دور دوم انتخابات داشتیم و تمهیداتی اندیشیده شده است؛ سامانه‌های مردم ناظر و داوطلب نیز فعال است و با جدیت مرحله اول، ادامه خواهیم داد.

طحان نظیف در خصوص سامانه شفافیت مالی انتخابات، افزود: شفافیت مالی قانون خاص خودش را دارد و دستگاه ها فرصتی را برای بررسی آن دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نحوه پاسخگویی شورا نسبت به نامه آقای حسن روحانی، گفت: در آن مقطع عرض کردم اولویت با کسانی است که اعتراض کردند زیرا موضوع امکان بازگشت آنها به عرصه مطرح بود.

وی در این زمینه، گفت: شورای نگهبان به صورت مکتوب مستندات و نیز دلایل عدم احراز را به ایشان اعلام کرده است؛ همچنین به صورت حضوری از طریق نماینده وی و هم به صورت تلفنی توسط یکی از اعضای شورا، عدم احراز را به آقای روحانی اعلام کردیم و به نظر می‌رسد حتی بیش از قانون نسبت به ایشان عمل کردیم.

وی در خصوص زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات، اظهار کرد: در رابطه با برگزاری مرحله دوم انتخابات وزارت کشور پیشنهادات زمانی ارائه کرده که در حال بررسی هستیم.

طحان نظیف بیان کرد: هر کسی اگر نسبت به انتخابات اعتراض دارد، می‌تواند مستندات ارائه کند تا پیگیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در زمان انتخابات مجلس اخباری مبنی بر اقدام پسر محمدباقر قالیباف برای دریافت اقامت در کانادا مطرح شد و حمید رسایی هم صحبت‌هایی در این زمینه داشت، آیا این موارد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده است و اگر نه، چرا علی لاریجانی به دلیل اقامت دخترش ردصلاحیت شد اما این اتفاق برای قالیباف نیفتاد، گفت: هر انتخابات از جمله ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرایط خودش را دارد؛ تاکنون هیچ فردی به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

وی در رابطه با سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی، اظهار کرد: نسبت به این حکم در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

وی خاطرنشان کرد: در این انتخابات با یکسری اولین ها روبرو بودیم؛ پیش بینی فرآیند پیش ثبت نام ها، صدور کارت نمایندگان به صورت سامانه ای، دریافت شکایات سامانه ای مردم و غیره به صورت اولین بار انجام شد.

وی در خصوص زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات، اظهار کرد: در رابطه با برگزاری مرحله دوم انتخابات وزارت کشور پیشنهادات زمانی ارائه کرده که در حال بررسی هستیم.

طحان نظیف بیان کرد: هر کسی اگر نسبت به انتخابات اعتراض دارد، می‌تواند مستندات ارائه کند تا پیگیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در زمان انتخابات مجلس اخباری مبنی بر اقدام پسر محمدباقر قالیباف برای دریافت اقامت در کانادا مطرح شد و حمید رسایی هم صحبت‌هایی در این زمینه داشت، آیا این موارد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده است و اگر نه، چرا علی لاریجانی به دلیل اقامت دخترش ردصلاحیت شد اما این اتفاق برای قالیباف نیفتاد، گفت: هر انتخابات از جمله ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرایط خودش را دارد؛ تاکنون هیچ فردی به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

وی در رابطه با سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی، اظهار کرد: نسبت به این حکم در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: در این انتخابات با یکسری اولین ها روبرو بودیم؛ پیش بینی فرآیند پیش ثبت نام ها، صدور کارت نمایندگان به صورت سامانه ای، دریافت شکایات سامانه ای مردم و غیره به صورت اولین بار انجام شد./

پایان پیام

  • کد خبر : 376607
کلمات کلیدی
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار