خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/28 - 11:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
مالکی با اشاره به مفاد برنامه هفتم:

رویکرد مجلس و دولت استفاده بهینه از ظرفیت‌های دیپلماسی در حوزه اقتصادی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مفاد برنامه هفتم توسعه، گفت: رویکرد مجلس و دولت استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشورمان در حوزه اقتصادی است، بر همین اساس موضوعات اقتصادی محور مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشورمان با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، آمریکای لاتین و آفریقا است.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی و لزوم توجه ویژه به این امر، گفت: با گذشت 2 سال از عمر دولت سیزدهم، آمار و شواهد بیانگر اراده دولت برای تنش زدایی با کشورهای همسایه و منطقه است، از این رو دیپلماسی اقتصادی بعنوان محور اول مذاکرات با کشورهای همسایه، منطقه، آمریکای لاتین و آفریقا بصورت جدی پیگیری و عملیاتی شود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: موضوع دیپلماسی اقتصادی در برنامه هفتم توسعه نیز به صورت پررنگ دیده شده چراکه رویکرد مجلس و دولت استفاده بهینه از ظرفیت ممتاز کشورمان در حوزه دریا، خشکی و همسایگی با کشورهای مختلف است.



وی افزود: دیپلماسی اقتصادی حلقه مفقوده ای بود که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و اقداماتی هم با ایجاد معاونت اقتصادی وزارت خارجه به طور ویژه‌تر انجام گرفته است، دولت سیزدهم نیز با قرار دادن سیاست همسایگی در اولویت، توسعه دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داده است.



رئیس فراکسیون مرزنشینان قوه مقننه، بیان کرد: ما در کشور 16 استان مرزی با 15 کشور جهان داریم که ظرفیت‌های فراوانی دارند و ما می‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم. ما در فراکسیون استانهای مرزی نیز بارها تلاش کردیم که استفاده از ظرفیت استانهای مرزی در رشد صادرات و دیپلماسی اقتصادی استفاده شود همچنین طرح این موضوع نیز در مراحل پایانی است تا نظمی به مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور داده شود.



مالکی یادآور شد: سفرهایی که رییس جمهور به آمریکای لاتین و آفریقا و سایر کشرهای همسایه داشتند، نشان از ظرفیت بالای کشورمان در جهت سرمایه گذاری متقابل است، همچنین سفرهای اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به پاکستان وعربستان از شرایط ویژه ای برخوردار بود، این کشورها پذیرفتند که محور مذاکرات علاوه بر مسائل منطقه‌ای و بین المللی، دیپلماسی اقتصادی باشد و خوشبختانه تصمیم‌های بسیار مهم و سازنده ای در این زمینه اتخاذ شده است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 366890
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار