خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/14 - 16:23
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از خبرنگاران:

رویکرد دولت سیزدهم با مجلس یازدهم سازنده و تعاملی است

معاون رییس جمهور در امور مجلس  در مراسم تجلیل از خبرنگاران با تاکید بر رویکرد دولت ‌سیزدهم و تعامل سازنده با مجلس یازدهم، گفت: مرئیس جمهور با مجامع استانی همه استان‌ها دیدار داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدمحمد حسینی معاون رییس جمهور در امور مجلس ظهر امروز شنبه (14 مرداد) در مراسم تجلیل از خبرنگاران با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در آگاه سازی مردم، گفت: نقش رسانه و جهاد تبیین در مقابل جنگ شناختی دشمن اهمیت زیادی دارد زیرا رسانه ها می‌توانند شایعات و ابهامات را روشن کنند.



معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: رسانه ها در افزایش سطح سواد رسانه ای مردم و همچنین روشن کردن نقش دشمنان بسیار اهمیت دارند، از سوی دیگر  در نظام اسلامی هرچه آگاهی مردم بیشتر شود و مردم بیدارتر شوند، به نفع کشور و نظام است و از این جهت نقش رسانه‌ها هم بسیار مهم است.



وی در ادامه به عملکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما در شرایط خوبی دولت را تحویل نگرفتیم، وضعیت به گونه‌ای بود که حتی مسوولان دولت قبل ساخته نشدن مسکن برای مردم را افتخار می‌دانستند اما در عین حال دولت توانست مسئولیت را به عهده بگیرد و عملکرد خوبی با وجود همه مشکلات بر جای بگذارد.



حسینی با تاکید بر رویکرد دولت ‌سیزدهم و تعامل سازنده با مجلس یازدهم، اظهار داشت: معاونت پارلمانی دستگاه های اجرایی با مجلس تعامل دارند و در این مدت تنها یک وزیر استیضاح شد و سه وزیر را هم دولت تغییر داد، امید است به زودی هم وزیر ورزش و جوانان جدید معرفی شود.



وی گفت: حداقل در این مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون درباره ۱۲ وزیر، جمع‌آوری امضا برای استیضاح در مجلس داشتیم که فقط 2 مورد جدی بود؛ درباره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون مربوطه رفع شد و به صحن نرسید اما وزیر صمت استیضاح شد.



معاون رئیس جمهور در امور مجلس بیان کرد: ۸۲ درصد تذکرات به رئیس جمهور، معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های دولت مربوط بوده است و ارتباطی با رئیس جمهور ندارد. به عنوان نمونه، اخیرا طرح تشکیل وزارت خانواده مطرح شده تا نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند اما هدر شرایط فعلی بر مسائل زنان و خانواده نظارت کافی وجود دارد.



حسینی به برگزاری ۵۰۰ جلسه تخصصی با حضور وزرا و نمایندگان دولت از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۰ لایحه از سوی دولت سیزدهم به مجلس ارسال شده است و از طرفی دولت هرجا نیاز بوده لایحه داده است. همچنین تاکنون ۲۶ نشست با معاونان پارلمانی وزارتخانه ها برگزار شده که بی سابقه است.



وی با اشاره به سفر به ۱۱۴ استان و ۱۸۲ شهرستان،  افزود: در این سفرها مشکلات شناسایی و آن‌ها را برای بررسی در دولت مطرح کردم تا تصمیم گیری شود.



حسینی درباره تعامل دولت و مجلس، تصریح کرد: وزرا تاکنون تنها 8 مورد کارت زرد از نمایندگان مجلس دریافت کردند اما بر اساس عملکرد دولت طی 2 سال اخیر و در مقایسه با دولت گذشته، آمار کمتری بوده است. رئیس جمهور با مجامع استانی همه استان‌ها دیدار داشته و نمایندگان به وزرا دسترسی دارند.



حسینی با بیان اینکه رئیس جمهور ۱۱ بار در مجلس حضور پیدا کرده و 4 جلسه مشترک بین دولت و مجلس برگزار شده است، گفت: از ابتدای دولت، ۵۰۰ جلسه در کمیسیون‌های تخصصی بین وزرا و معاونان رئیس جمهور و نمایندگان برگزار شده است.



معاون رئیس جمهور در امور مجلس با اشاره به اینکه بیشترین جلسه درباره وزارت صمت، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و کار برگزار شده است، خاطرنشان کرد: مجلس در دو سال اول دولت ۶۸ بیانیه صادر کرده که بیشتر این بیانیه‌ها در حمایت و قدردانی از اقدامات دولت بوده است.



حسینی افزود: سعی ما بر این بوده که لوایح دولت در این دوره اهمیتی بیشتری پیدا کند به طوری که تاکنون٬ ۹۰ لایحه به دولت تقدیم شده است، البته این آمار٬ جدای از لوایح باقی مانده از دولت دوازدهم است. از دولت گذشته 137 لایحه به مجلس ارسال شده بود که دولت با ۱۱۹ مورد از لوایح دولت قبل موافقت و با ۱۸ مورد مخالفت کرد و درخواست استرداد آنها داده شده است. دولت دوازدهم ۵۹ لایحه و دولت سیزدهم ۹۰ لایحه را تاکنون تقدیم مجلس کرده است.



معاون پارلمانی رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما در طول دو سال گذشته ۱۱۴ سفر استانی به۱۸۲ شهرستان داشته‌ایم و در حاشیه این سفر‌ها به حل مشکلات استانی و مسائل موجود پرداختیم. همچنین تاکنون ۲۶ جلسه با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها داشته‌ایم. مجهز شدن ۹۵ درصد وزارتخانه‌ها به سامانه امور نظارتی و تقنینی نیز از دیگر اقدامات معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در این مدت بوده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 365988
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار