خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/10 - 14:04
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
عباس زاده با اشاره به انتخابات ترکیه:

رابطه ایران و ترکیه تابع مسائل ثابت و فارغ از نوع حکومت‌ها/ محصول اراده عمومی ترکیه به نفع ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه رابطه ایران و ترکیه فارغ از نوع حکومت‌ها در این کشور از مسائل ثابتی پیروی می‌کند، گفت: روابط دو کشور تابع مسائل همسایگی، اقتصادی، پیوندها و ملاحظات بین دو کشور است و محصول اراده عمومی ترکیه در انتخابات هم قطعا به نفع ایران خواهد بود.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، گفت: روابط ترکیه و ایران از قرن پانزدهم میلادی و از زمان امپراتوری عثمانی در ترکیه و حکومت صفوی در ایران همواره برقرار بوده و دو کشور دارای تعلقات تاریخی، فرهنگی و مذهبی هستند. از سوی دیگر ترکیه به عنوان یک همسایه با قدمت و مهم ایران با ما مناسبات اقتصادی و پیوندهای مختلفی دارد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: توجه به نوع، نقش و بازیگردانی که هر دو کشور مهم منطقه‌ای، تحولات داخلی کشورها برای هر دو طرف مقابل دارای اهمیت است اما با نگاهی به نوع روابط ایران و ترکیه در دوهه گذشته مشخص است که رابطه ایران و ترکیه فارغ از نوع حکومت‌ها در این کشور از مسائل ثابتی پیروی کرده و آن تابع مسائل همسایگی، اقتصادی، پیوندها و ملاحظات بین دو کشور از نظر سیاسی، امنیتی، مرزی و غیره بوده است.



وی با تاکید بر اینکه این نوع نگرش در هر وجه پیروزی نامزدها پایدار است، یادآور شد: روابط ایران و ترکیه از سوی دیگر برگرفته از رویکردهای سیاست خارجی، همکاری‌ها و نقاط مشترک دو کشور در صحنه بین‌المللی بنا نهاده شده است در نتیجه نوع رفتار سیاست خارجی آنکارا و تهران پایدار بوده و خواهد بود.



عباس زاده مشکینی با اشاره به مباحث مذکور، تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران انتخاب هر کدام از کاندیداها تفاوتی نداشت اما مشارکت حداکثری مردم ترکیه بسیار حائز اهمیت است و به نظر ما محصول اراده عمومی ترکیه به نفع ایران هم خواهد بود.



نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: ترکیه یک قدرت منطقه‌ای رو به پیشرفت است و سرنوشت عمیقی با غرب دارد و درعین‌حال منافع زیادی در روابط با شرق هم برای خود متصور است. همچنین در روابط منطقه‌ای خود با رقبای سنتی مانند ایران هم روبرو است بنابراین چهارچوب‌های کلی سیاست‌های این کشور در مناسبات پابرجا است./



پایان پیام

  • کد خبر : 362709
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار