خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/05 - 10:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
حیدری با اشاره به نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس:

دیپلماسی پارلمانی تسهیل‌گر روابط خارجی است/ لزوم گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در بریکس

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: بریکس بستر خوبی برای توسعه و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت سفر رییس قوه مقننه به آفریقا جنوبی و شرکت در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس، گفت: بریکس از کشورهایی تشکیل شده که از در قاره های مختلف حضور دارند لذا بستر خوبی برای توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و سیاسی محسوب می شود.



نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه ایران برای کشورهای عضو بریکس دارای اهمیت است، اظهار کرد: در واقع کشورهایی مانند برزیل، روسیه و حتی چین به خوبی می دانند جمهوری اسلامی به عنوان کشوری قدرتمند تلقی شده و دارای نفوذ سیاسی است لذا در کنار ایران بودن می تواند به ارتقاء جایگاه بریکس کمک شایانی کند.



وی ادامه داد: در این میان نباید فراموش کرد این سفر اثرات سیاسی و بین المللی خوبی به همراه دارد زیرا پیوستن ایران به پیمان های مختلف بین المللی موجب شده نظرات تند برخی کشورها مانند آمریکا، اروپایی ها و حتی همسایگان نسبت به گذشته تعدیل شود؛ به عبارتی آنها متوجه شدند که دیگر نمی توانند زیاده خواهی های خود را مطرح کنند.



حیدری گفت: خوشبختانه مجلس یازدهم توانسته با تکیه بر دیپلماسی پارلمانی به وزارت امور خارجه کشورمان کمک کند و تسهیل گر روابط خارجی باشد از این رو این سفر نیز قطعا بر تعمیق روابط تهران با اعضای بریکس اثرگذار خواهد بود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: رییس جمهور کشورمان چندی پیش در آفریقا حضور پیدا کرد و زمینه های پیوستن ایران در بریکس فراهم شد لذا سفر کنونی رییس قوه مقننه نیز می تواند به تقویت دیپلماسی کشورمان در بریکس کمک کند.



نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران طی چهار دهه گذشته تحت شدیدترین تحریم ها قرار داشته اما با تکیه بر نخبگان خود توانسته به خودکفایی در عرصه های مختلف برسد که این امر امتیاز ویژه ای برای قدرت های نوظهور محسوب می شود، تصریح کرد: در این میان می توان اذعان کرد ایران در منطقه استراتژیک دنیا یعنی خلیج فارس قرار دارد و تامین انرژی برای همه کشورها به عنوان مولفه ای مهم محسوب می شود؛ بنابراین تهران می تواند شریک قابل اعتمادی برای اعضای بریکس باشد و در این حوزه با آنها همکاری کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 368870
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار