خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/10 - 10:08
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
تاکید رحیمی‌جهان آبادی بر لزوم جبران خسارات ملت ایران؛

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بهترین مکان برای مذاکرات حقوقی ایران و آمریکا است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تعیین دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برای مذاکرات حقوقی ایران و آمریکا به منظور جبران خسارات جمهوری اسلامی عقلانی و منطقی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار   خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای مذاکرات ایران و آمریکا برای جبران خسارات ایران، گفت: مطابق نظر و رای دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه باید در بازه زمانی دو ساله، مذاکرات برای تعیین میزان خسارات انجام شود از این رو دولتمردان پیگیر تحقق منافع ملی هستند.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین پیشنهاد مذاکره در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برای تعیین خسارات امری منطقی و عقلانی است زیرا طی سالیان گذشته و در طول بررسی پرونده شکایت مذکور، مطالب زیادی مطرح شده و کارشناسان بین المللی آشنایی کامل به این امر دارند.



وی ادامه داد: باید یادآور شد وقتی لاهه رای را صادر می کند، عموما کشورها رای را می پذیرند اما تضمینی برای اجرای این آراء وجود ندارد و تحقق مفاد آنها در گرو اراده دولت ها است. بنابراین کارشناسان ایرانی و آمریکایی می توانند در لاهه مذاکرات حقوقی مربوطه را انجام دهند تا مفاد رای صادر شده اجرایی شود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه در عرصه بین المللی ابزار فشار برای اجرای آرایی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه وجود ندارد زیرا کشورها نظر خودشان را برتر می دانند اما این پیشنهاد موجب می شود مذاکرات حقوقی در نهادی رسمی و جهانی صورت بگیرد که دستیابی به نکات مدنظر را تسهیل تر می کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 360771
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار