خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/28 - 14:47
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
عسگری با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به ایران مطرح کرد

خنثی‌سازی تحریم‌‌ها با استفاده از مزیت‌های اقتصادی همسایگانی همچون عمان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است افزایش پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه در حوزه حذف دلار و ترانزیت می‌تواند باعث بی‌اثر شدن تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران شود.

مهدی عسگری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به حضور وزیر خارجه عمان در تهران و دیدار وی با همتایش امیرعبداللهیان، گفت: دولت سیزدهم تلاش کرد تا در حوزه دیپلماسی خارجی رویکردی جدیدی را نسبت به دولت های سابق ایجاد کند که صرفا روی برخی کشورهای غربی و اروپایی تمرکز کرده و موجب غفلتی در حوزه روابط دیپلماتیک شده بود.



نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه هر کدام یک ظرفیت فوق العاده برای ارتباط هستند، اظهار داشت: کشورها با توجه به نظم جدید شکل گرفته در دنیا به سمت برقراری و تقویت روابط دوجانبه و چند جانبه میل پیدا کرده اند.



وی ادامه داد: از این رو برای ما نیز اولویت دارد که در این فضای جدید و با توجه به محاصره اقتصادی و تحریمی که ناجوانمردانه در آن قرار گرفته ایم، از این الگو بهتر و بیشتر استفاده کرده و پیمان های دوجانبه و چندجانبه را در حوزه پولی، حذف دلار و ترانزیت افزایش دهیم که مزیت های اقتصادی حاصل از آن باعث بی اثر شدن تحریم ها می شود.



عسگری در ادامه میزان تبادلات تجاری میان ما و کشورهای همسایه را رو به افزایش توصیف کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت فعال تر از قبل شده، با این حال باید رایزنی های بازرگانی در سفارتخانه ها نیز تقویت و برنامه وزارت خارجه با اولویت اقتصادی تنظیم شود.



عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این اعتراضات با پشتوانه رسانه ای برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی تبدیل به اغتشاش شده و تلاش هایی به وجود آمده تا کشور به سمت بی ثبات سازی پیش رود که در این شرایط یکی از ابزارهای منطقه ای ما در تنگه هرمز است که با برقراری ارتباط با عمان می تواند از جهت امنیتی نیز یک ابزار کنترلی ایجاد کند و توان بازدارندگی کشور را نسبت به خصومت های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بالا ببرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 352320
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار