خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/26 - 09:59
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی‌جهان آبادی:

حق وتو اعضای دائم شورای امنیت مانعی بر سر راه تغییر ساختار اصلی سازمان ملل متحد است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد سازمان ملل اگر بخواهد به تمامی وظایف خود اعم از حفظ امنیت، صلح، مسائل حقوق بشری، محیط زیست، بهداشت و غیره عمل کند نیاز به تغییر در ساختار دارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت تغییر و افزایش تعداد کرسی‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: ساختار فعلی این سازمان بعد از جنگ جهانی دوم میان قدرت های پیروز آن زمان علیه آلمان یعنی متفقین شکل گرفته لذا در آن زمان منافع خودشان را درنظر گرفتند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع ساختاری را تعریف کردند که با گذشت چند دهه نتوانسته سبب ایجاد امنیت، صلح و ثبات در دنیا شود. بر این اساس طی این سالها شاهد بودیم حوادثی در جهان رخ داد و قرار بود سازمان ملل متحد تصمیماتی برای مداخله و اقدامات امنیتی بگیرد اما به دلیل اعمال حق وتو از سوی قدرت های بزرگ نتوانست این امر را محقق کند.



وی با اشاره به موانع تغییر کرسی های اعضای دائم شورای امنیت، ادامه داد: طبق منشور سازمان ملل متحد هر گونه تغییر باید به تصویب شورای امنیت برسد. عملا کشورهایی که دارای حقوق برتر مانند حق وتو و عضویت دائمی هستند باید تضمیم بگیرند که این حق را واگذار کنند تا ساختار تغییر کند که یکی از اصلی ترین موانع محسوب می شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای تغییر در ساختار مذکور نیاز به اراده جمعی کشورها است، افزود: در واقع می توان در تعداد کرسی های اعضای دائم و غیر دائم تغییراتی ایجاد کرد که برای این موضوع الگوهای مختلفی وجود داد. یکی از الگوها بر اساس بلوک بندی های منطقه ای یا قاره ای یا سازمان های بین المللی است. همچنین می توان در شرایط حق وتو و تغییر اعضای دائم شورای امنیت ایجاد محدودیت کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس می توان اذعان کرد اگر بخواهیم سازمان ملل به تمامی وظایف خود اعم از حفظ امنیت، صلح، مسائل حقوق بشری، محیط زیست، بهداشت و غیره عمل کند نیاز به تغییر در این ساختار ضرورت دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 355412
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار