خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/05 - 12:33
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
آصفری با اشاره به اثرگذاری قدرت‌های اقتصادی نوظهور :

حضور جمهوری اسلامی در بریکس برای کشورهای عضو اهمیت زیادی دارد

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: قدرت های اقتصادی نوظهور در حال ایجاد اجماع برای برهم زدن تلاش های غرب در راستای اعمال نظر یکجانبه خودشان به دنیا هستند که در این زمینه بریکس دارای جایگاه ویژه ای است.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به اهمیت سفر رییس قوه مقننه به آفریقا جنوبی و شرکت در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس، گفت: قدرت های اقتصادی نوظهور در حال ایجاد اجماع برای برهم زدن تلاش های غرب در راستای اعمال نظر یکجانبه خودشان به دنیا هستند که در این زمینه بریکس دارای جایگاه ویژه ای است.



نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعضای بریکس دارای نفوذ تاثیرگذاری بر امور جهانی و منطقه‌ای هستند زیرا حدود نیمی از جمعیت دنیا را در خود جای داده اند، اظهار کرد: در واقع این کشورها تلاش می کنند رویه و نظام حاکم بر امور مالی دنیا را تغییر دهند از این رو مشاهده می شود کشورهایی مانند روسیه یا چین در معاملات اقتصادی خود از پول های ملی یا ارزهایی غیر از دلار استفاده می کنند.



وی با بیان اینکه کاهش وابستگی اقتصادی و سیاسی به اروپایی ها و همچنین ایالات متحده آمریکا از دیگر هدف های شکل گیری بریکس بشمار می رود، ادامه داد: این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته نیز به طور جدی دنبال شده از این رو تعامل تهران با کشورهایی مانند چین، روسیه، برزیل، هند و حتی آفریقای جنوبی می تواند به تحقق این هدف بزرگ کمک قابل توجهی کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن اشاره به اینکه امروزه حوزه هایی مانند انرژی، حمل و نقل و فناوری به عنوان عرصه های استراتژیک محسوب می شوند، افزود: خوشبختانه کشورهای عضو بریکس در این عرصه ها دارای ظرفیت ها و توانمندی های زیادی هستند از این رو نوع دیدگاه آنها می تواند در مناسبات بین المللی تاثیر مستقیم بگذارد.



نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران اسلامی نیز در حوزه تامین انرژی و محصولات پتروشیمی دارای ظرفیت های قابل توجهی بوده و در شاه‌راه ترانزیتی دنیا قرار دارد از این رو حضور جمهوری اسلامی در بریکس برای کشورهای عضو قابل اهمیت زیادی است./



پایان پیام

  • کد خبر : 368906
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار