خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/24 - 12:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
سنگدوینی با اشاره به مصوبه برنامه هفتم توسعه مطرح کرد؛

حل ناترازی بنزین و ایجاد تنوع در سبد سوختی ضرورتی غیرقابل اجتناب

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه حل ناترازی بنزین و ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور ضرورتی غیرقابل اجتناب دانست و گفت: به یقین اگر مسیر سخت دستیابی به تنوع سوختی را طی نکنیم، نیاز به واردات بنزین بیش از میزان کنونی بیشتر خواهد شد که به دلیل هزینه‌های بالای این واردات کشور مشکلات شدید اقتصادی پیدا خواهد کرد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مبنی بر تهیه و تصویب برنامه جامع جهت تأمین و تخصیص حامل‌های انرژی شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور با هدف حل ناترازی بنزین و ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، گفت: از آنجا که تنوع سبد سوختی حتی در کشورهای دارای ذخایر نفتی و گازی مانند آمریکا و روسیه نیز است، ایجاد این تنوع در ایران با توجه به کمبود شدید بنزین ضروری است.



نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنوع سوختی شامل توسعهCNG ،LPG ، برق، بنزین و گازوئیل می‌شود، افزود: به یقین اگر مسیر سخت دستیابی به تنوع سوختی را طی نکنیم، نیاز به واردات بنزین بیش از میزان کنونی بیشتر خواهد شد که به دلیل هزینه‌های بالای این واردات کشور مشکلات شدید اقتصادی پیدا خواهد کرد.



وی با یادآوری اینکه سوخت CNG حدود 24 درصد سوخت حمل و نقل کشور را شامل می‌شود، ادامه داد: دولت باید ابتدا سبد سوخت کشور را تنظیم و سپس متنوع کند، ضمن آنکه باید همزمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را نیز توسعه داد، چراکه تنوع سوختی و بهینه‌سازی مصرف سوخت لازم و ملزم یکدیگر هستند.



سنگدوینی با اشاره به اینکه مشخص کردن سیاست‌های قیمتی با هدف کنترل مصرف بر عهده دولت است، مطرح کرد: ثابت نگه داشتن قیمت بنزین طی چند سال و افزایش قابل توجه قیمت آن به یکباره پس از چند سال به هیچ عنوان اقدام قابل دفاعی نیست چراکه اثرات منفی بسیاری بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد گذاشت، بنابراین سیاست درست و عاقلانه افزایش قیمت این سوخت متناسب با افزایش درآمدها در ابتدای هر سال است تا زندگی مردم از افزایش به یکباره آن دچار تنش نشود.  



وی با یادآوری اینکه مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت اجازه تنظیم قیمت سوخت را دارد، تاکید کرد: مسئولان باید در طول برنامه پنج ساله سبد قیمتی را تنظیم کند چراکه به کارگیری یک قیمت برای استفاده از بنزین توسط تمامی دهک‌های جامعه عادلانه نیست.



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل حذف بخش سیاست قیمتی در مصوبه مربوط به توسعه سوخت‌های جایگزین در برنامه هفتم توسعه توسط نمایندگان در مجلس، توضیح داد: از آنجا که دولت در قانون هدفمندی یارانه‌ها اجازه اصلاح قیمتی سوخت‌های مختلف را دارد لذا به منظور جلوگیری از تکرار قوانین سیاست‌های قیمتی در این بخش حذف شد./



پایان پیام   

  • کد خبر : 371548
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار