خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/05 - 13:43
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به سفر هیات پارلمانی ایران به آفریقای جنوبی:

بریکس داعیه‌دار تغییر نظم جهانی/ شاهد تحول توازن قدرت در دنیا هستیم

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: ایران به عنوان عضو جدید بریکس توازن قدرت در مناسبات جهانی را تغییر داده، جمهوری اسلامی در کنار سایر کشورهای بریکس درصدد ایفای نقش و ارتقاء جایگاه قدرت های نوظهور است.

احمد نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به اهمیت سفر رییس قوه مقننه به آفریقا جنوبی و شرکت در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس، گفت: بریکس قطب نوظهور جدید در دنیا بوده و در مناسبات تصمیم سازی نرم جهانی نقش جدی ایفا می کند.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گذار از وضع فعلی دنیا با فعالیت ها و تصمیم سازی های بریکس شروع شده است، اظهار کرد: این مهم با پذیرفتن عضوهای جدید مانند جمهوری اسلامی که داعیه دار تغییر نظم جهانی هستند، مشهود است.



وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو گروه بریکس دارای تولید ناخالص اقتصادی بالایی هستند، مطرح کرد: کشورهای عضو گروه بریکس از جایگاه خاصی در معادلات تجاری دنیا برخوردار هستند لذا بریکس با تکیه بر چنین مولفه هایی، درصدد ایفای نقش برای تغییر و تحولات در معادلات جهانی است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دلارزدایی از سوی اعضای بریکس شروع شده که در حال شتاب گرفتن است و این موضوع با اتحاد دیگر کشورها سبب دلارزایی از اقتصاد جهانی می شود. در واقع وابستگی اقتصاد کشورها به سیطره دلار و هیمنه غربی ها در حال از بین رفتن است.



نادری با تاکید بر اینکه ایران به عنوان عضو جدید بریکس توازن قدرت در مناسبات جهانی را تغییر داده است، گفت: به عبارتی جمهوری اسلامی در کنار سایر کشورهای بریکس درصدد ایفای نقش و ارتقاء جایگاه قدرت های نوظهور است.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دیپلماسی پارلمانی کشورهای عضو بریکس باید تقویت شود از این رو سفر دکتر قالیباف به آفریقای جنوبی و حضور در مجمع بریکس می تواند به این مهم کمک شایانی کند، خاطرنشان کرد: در واقع اگر پارلمانی های بریکس به هم نزدیک شوند، حرکت در مسیر تغییر نظم جهانی تسهیل خواهد شد؛ هر چند نباید فراموش کرد دیپلماسی پارلمانی همواره مکمل دیپلماسی رسمی دولت ها بوده از این رو سفر هیات پارلمانی ایران با تکیه بر دیپلماسی پارلمانی انجام شد و نقطه عطف و طلایی برای مجمع پارلمانی گروه بریکس محسوب می شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 368912
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار