خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/14 - 17:03
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
وحیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار محور برگزاری انتخابات/ شاهد حضور ۲۵ میلیونی جمعیت در پای صندوق های رای بودیم

وزیر کشور گفت: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار محور برگزاری‌ انتخابات در سال جاری محسوب می شد که همگی در بهترین حالت محقق شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،‌ نشست خبری احمد وحیدی وزیر کشور با اصحاب رسانه درباره موضوع انتخابات دوازدهمین عصر امروز (دوشنبه ۱۴ اسفندماه) برگزار شد.

وحیدی در ابتدا ضمن اشاره به اینکه برگزاری شکوهمند انتخابات عیدانه الهی به مردم شریف ایران اسلامی بود، گفت: این امر موجب خوشحالی دل همه آزادی‌خواهان جهان و ناراحتی بدخواهان شد. ملت شریف ایران بار دیگر خوش درخشیدند و پیروزی دیگری را رقم زدند؛ با توجه به تبلیغات دشمنان که در راستای منصرف کردن مردم برای تعیین سرنوشت خودشان از طریق مجلس عمل می‌کردند، مردم رویه دیگری را رقم زدند.

وی ادامه داد: دشمن از همه ابزارهای خود برای ایجاد ناامیدی استفاده کرد و به رغم همه دشواری ها مانند مشکلات اقتصادی، ناموفق شدند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه چهار موضوع اساسی در رابطه با انتخابات وجود داشت که از سوی رهبر انقلاب مطرح شده بود، افزود: امنیت نخستین موضوع بود که مثال زدنی محسوب می‌شود؛ این مهم درحالیست که بدخواهان خارجی، سرویس های اطلاعاتی جاسوسی و گروه های تروریستی تلاش کردند تا مسئله امنیت را خدشه دار کنند اما با تلاش همه دستگاه‌های مرتبط، امنیت خوبی برقرار شد.

وحیدی تصریح کرد: در این میان سلامت انتخابات نیز دومین موضوع بود؛ تک تک آرای مردم مورد توجه قرار داشت و این حجم از دقت در سلامت انتخابات را مدیون همکاری همگان اعم از مردم و دستگاه های مختلف هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه رقابت سومین موضوع مهم در رابطه با انتخابات محسوب میشد، بیان کرد: بر این اساس شاهد رقابت خوب در میان همه افراد و سلائق بودیم؛ تعداد افراد شرکت کننده در میان دوره های گذشته، کم نظیر بود لذا شاهد رقابت فشرده و هیجان برانگیز در سراسر کشور بودیم.

وی ادامه داد: همچنین باید اذعان کرد مشارکت چهارمین موضوع مهم مرتبط با انتخابات بود؛ حضور جمعیتی بیش از دوره قبل انتخابات مجلس را شاهد بودیم؛ این مهم علی رغم وجود شرایط نامساعد جوی در کشور است.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: متاسفانه طراحی های عملیات روانی زیادی از سوی دشمنان صورت گرفت اما حضور مردم و جمعیت ۲۵ میلیونی بیانگر مشارکت خوب است.

وحیدی با بیان اینکه ۲۴۵ نماینده منتخب برای مجلس شورای اسلامی و بیش از هشتاد نماینده برای مجلس خبرگان منتخب شده اند، تصریح کرد: بر این اساس باید برای دور دوم انتخابات نیز آماده شویم. در برخی رسانه ها در مورد آرای سفید موضوعاتی نوشته شد که به صورت متوسط ۵ درصد بود.

وی ادامه داد: رای ناخوانا، رای به دیگران و رای سفید در این موضوع تعریف می‌شود؛ رای سفید فقط پنج درصد بوده که در چهار حوزه برگزاری انتخابات الکترونیک آبادان، رشت، خمام و قم هم همین میزان بوده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: ۲۵ مرحله و گام در چهار استان یاد شده الکترونیک انجام شد و در دیگر استان ها ۲۴ مرحله صورت گرفته لذا با طی شدن این مراحل، دیگر امکان ناخوانا یا رای به افراد دیگر باشد، وجود نخواهد داشت. بنابراین سرمایه‌گذاری برخی بر آرای سفید و باطله درست نیست و تلاش برای مخدوش کردن حضور گسترده مردم، راه به جایی نمی برد.

وزیر کشور بیان کرد: در رابطه با ایرانیان نیز باید یادآور شد؛ این افراد طبق روال گذشته شرایط برایشان پیش بینی شده و روال جدیدی وجود نداشته است.

وی‌ با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، ادامه داد:‌ از منتخبان و هواداران آنها تشکر می‌کنیم و باید اذعان کرد کمتر از انگشتان دست شاهد بروز مشکلات بودیم. در رابطه با تخلفات نیز باید عنوان کرد انتخابات پاک را شاهد بودیم و تقریباً پرونده ای تشکیل نشده است.

وی افزود: موضوع ریخت و پاش های انتخاباتی نیز در این دوره کنترل شد زیرا سامانه مشخصی برای این امر وجود داشت؛ البته باید از صداوسیما تشکر کرد و راه اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی سبب شد مردم با برنامه های کاندیداهای خود آشنا شوند و بار هزینه‌های تبلیغاتی کاسته شود. در این میان در حوزه فضای مجازی نیز ظرفیت سازی شد.

وحیدی تصریح کرد: تلاش کردیم اطلاع رسانی مرتب و به موقع انجام شود و می‌توان اذعان کرد رکورد خوبی را ثبت کردیم؛ باید یادآور شد حدود یک سال و نیم مراحل برگزاری انتخابات طی شد لذا شاهد برگزاری خوب انتخابات بودیم.

وزیر کشور بیان کرد: دشمن تلاش زیادی کرد امنیت سایبری را برهم بزند اما شاهد پایداری خوبی در این زمینه بودیم؛ بدخواهان و دشمنان درصدد گسستگی در حوزه ارتباطات بودند تا مردم نتوانند رای بدهند اما موفق نشدند. بنابراین انتخابات سال جاری با نقش آفرینی همه با استانداردهای خوبی برگزار شد و رضایت عمومی را رقم زد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: فرصت خوبی برای منتخبان ایجاد شده تا بتوانند تحرک های جدید تحولی را ایجاد کنند و خواسته مردم در بخش های مختلف را برآورده کنند.

وحیدی گفت: درصد مشارکت در انتخابات ۴۱ درصد بوده که شامل شرکت ۲۵ میلیونی جمعیت می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه مرحله دوم در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و در این زمینه در حال رایزنی با شورای نگهبان هستیم، تصریح کرد: البته این زمان به ایام آزمون سراسری نزدیک است؛‌ البته پیشنهاد اولیه ۷ اردیبهشت بود اما احتمال جابجایی یک هفته زودتر یا دیرتر به دلیل‌ برگزاری آزمون سراسری خواهد بود./

پایان پیام

 

 

  • کد خبر : 376220
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار