خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/08 - 10:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
طاهری در تشریح سفر هیئت پارلمانی ایران به افغانستان؛

افغانستان، فرصتی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی/ طرف افغان خود را متعد به تامین حق آبه هیرمند می‌داند

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به سفر هیئت پارلمانی کشورمان به افغانستان، گفت:با توجه به برقراری امنیت در افغانستان و فعال شدن بخش خصوصی این کشور، باید از فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی با افغانستان استفاده کنیم.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر هیئت پارلمانی کشورمان به افغانستان، گفت: در این سفر با مقامات  حکومت افغانستان نظیر رئیس الوزرا، وزرای خارجه و اطلاعات و مقامات اقتصادی دیدار و گفتگو کردیم.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، افزود: افغانستان پس از سالها مبارزه با بلوک شرق و غرب، اشغالگران را بیرون کرده و امروز حتی یک آمریکایی در این کشور حضور ندارد، این روزها امنیت هم تقریباً در این کشور برقرار شده و هیچ گونه درگیری بین قومیت های مختلف در این کشور وجود ندارد، شیعیان  امسال توانستند عزاداری‌های خود را برگزار کنند البته محدودیتی هایی وجود داشت که به ادعای مسئولین افغانستانی برای حفظ امنیت ملت افغان این محدودیت ها اعمال شد.



وی با اشاره به برگزاری جلساتی با علما و نخبگان شیعیان افغان در این سفر، گفت: وضعیت فعلی شیعیان را در این سفر و در دیدارهای انجام شده بررسی و مورد ارزیابی قرار دادیم چرا که آنها در این کشور در اقلیت قرار دارند.



عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهن، تصریح کرد: موضوع تبادلات اقتصادی محور دیگر این سفر بود؛ وزیر تجارت افغانستان به دنبال افزایش سطح مبادلات تجاری تا 10 میلیارد دلار است و ما نیز از این موضوع استقبال کردیم البته پیش تر ما صادرات به افغانستان داشتیم و تبادلات تجاری ما یکطرفه بود اما این روزها که کشت خشخاش در افغانستان ممنوع شده و کشت پنبه در زمین های خشخاش جایگزین شده  است لذا ما می توانیم نیار خود را از طریق این کشور تامین کنیم.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فعال شدن بخش خصوصی در افغانستان با توجه نیاز این کشور به خدمات فنی مهندسی و نیروی انسانی نیز فرصت خوبی برای کشور ماست البته این روزها با توجه به امنیت خوبی که در همسایه شرقی ما ایجاد شده باید توسعه همکاری‌های اقتصادی را  مورد توجه قرار دهیم.



وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص پیگیری حق آبه ایران از هیرمند نیز گفت: بر اساس گزارش ارائه شده؛ طرف افغانستانی بر اجرای تعهد خود پایبند است اما به دلیل خسکسالی پنج سال اخیر در این کشور، اجرای آن ممکن نشده است.



طاهری در پایان تصریح کرد: در این سفر و در دیدار با مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان موضوع امنیت مرزهای مشترک با کشورمان را نیز مورد تاکید قرار دادیم البته این موضوع مورد تاکید دو طرف بود./



پایان پیام.

  • کد خبر : 367544
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار