خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/04 - 18:07
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
پنجمین مدرسه پارلمانی مطرح شد

اصل 90 پناهگاهی برای خانه ملت و شنیدن صدای تمام مردم

پنجمین مدرسه پارلمانی با موضوع جایگاه و ساختار عملکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق و کارکرد نظارتی مجلس با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان حقوق در کمیسیون تلفیق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پنجمین مدرسه پارلمانی با موضوع جایگاه و ساختار عملکرد کمیسیون اصل 90 در افق کارکرد مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (پنجشنبه، 4 اسفندماه) با همت مرکز تحقیقات قوه مقننه و کمیسیون اصل 90 برگزار شد.



حامد کرمی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد در این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه به جزئیات نقش نظارتی مجلس تاکید کرد و گفت: نظارت از دغدغه های ابتدایی حکومت‌های مردم‌سالار بوده است. راهکارهای متعددی برای پیشگیری از فساد حکومت ها همچون تفکیک قوا و تفکیک صلاحیت ها مطرح می شد، برای جلوگیری از انحراف حاکمان علاوه بر بسترهایی همچون نظارت اداری و درونی، باید در قالب بازرسی، نظارت هایی نیز صورت می گرفت.



عضو هیات علمی دانشگاه شاهد علاوه بر نظارت های مجلس به نظارت های قوه مجریه و قضائیه اشاره کرد و گفت: نظارت های پارلمانی می تواند بستری برای شکل گیری نهادی همانند آمبودزمان باشد. نهادهایی مانند آمبودزمان در 150 کشور وجود دارد؛ آمبودزمان در اصل بی طرفانه عمل می کند و کمیسیون اصل 90 مجلس نیز می تواند چنین موضوعی را رواج دهد.



کرمی در ادامه یادآور شد: نهاد آمبودزمان اثربخشی حکومت های مردم‌سالار رواج می دهد، فرد و نهادی حقوقی که به واسطه قانون تعلیم داده شده باشد، ذینفع آن قرار می گیرد. اساس شکل گیری آمبودزمان از معتمدان است که می توانند شکایت های مردمی و دولتی را پیگیری کنند.



عضو هیات رئیسه دانشگاه شاهد با اشاره به نقش کمیسیون اصل 90 به عنوان نهادی برای تظلم خواهی مردم از دستگاه های حاکمیتی، گفت: ویژگی کمیسیون اصل 90 به عنوان یک نهاد آمبودزمان است که استقلال در بخش های را داشته باشد. در حال حاضر کمیسیون های مختلف مجلس می توانند موضوعات را به صورت خاص مورد بررسی قرار دهند.



رویکرد کمیسیون اصل 90 حل ریشه ای مسائل است



در ادامه نشست پنجمین مدرسه پارلمانی محمدرضا پورتقی معاون اداره کل اجرایی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با اشاره به جزئیات عملکرد کمیسیون اصل 90 یادآور شد: زمانی که شاکیان یک مسئله زیاد است در کمیسیون اصل نود  آسیب شناسی صورت می گیرد، نگاه ما این است که مسائل را ریشه ای برطرف کنیم.



پورتقی یادآور شد: دیوان شدن ممکن است مزایایی داشته باشد از این حیث که زود به نتیجه می‌رسیم، به عقیده بنده ما در کشور دستگاه های  نظارتی مقتدر از جمله وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه داریم، بنظر می‌رسد تشکیلاتی بعنوان دیوان در امر نظارت مشکل‌گشا نیستند، به جای این کار کمیسیون اصل ۹۰ می تواند بر دستگاه های نظارتی پایش داشته باشد.



معاون اداره کل اجرایی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد شکایت از کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: اگر شخصی شکایتی از عملکرد کمیسیون اصل 90 داشته باشد می تواند به هیات رئیسه مجلس ارجاع دهد و یا به تک تک نمایندگان حوزه انتخابیه خود این شکایت را ابلاغ نماید.



پورتقی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون اصل 90 بنا دارد از خرد جمعی استفاده کافی و لازم را داشته باشد و با مشارکت مردمی به منظور رسیدگی به تمام امور اقدام به حل مشکلات و برطرف کردن خلاءها کند.



 



حامد نیکونهاد پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه با موضوع تحلیل ضوابط کارکردی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پنجمین نشست مدرسه پارلمانی،گفت: تلاش می کنیم به بازخوانی شأن‌نزول و کار ویژه کمیسیون اصل 90 در قانون اساسی به صورت جزئی بپردازیم.



نیکونهاد گفت: در ابتدا باید این سوال را مطرح کرد چرا کمیسیون اصل 90 به عنوان بخشی از قانون پیش بینی می شود، نظام حقوقی چه میزان در این جهت حرکت کرده؟ دو نکته اساسی در این راستا مطرح می شود؛ نخست اینکه نیازمند بازنگری در اصل برخی از قوانین هستیم. نگاه نو به قوانین یعنی یک مقداری از رویه 40 سال گذشته فاصله گرفته و دیدگاه های نخبگان را در قوانین رواج دهیم.



نیکونهاد ادامه داد: امروز اصل 90 را باید درگاهی برای حل مشکلات بدانیم که نمایندگان از طریق مردم آن مشکلات را در کمیسیون مطرح می کنند و شیوه زمامداری و رصد و آسیب شناسی مسائل به صورت جزئی مورد رسیدگی قرار می گیرد.



پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه ادامه داد: اصل 90 می گوید هرکسی شکایتی از عملکرد قوه مجریه و قضائیه دارد باید این مسئله را به صورت جزئی به این کمیسیون ارائه دهد، در واقع اصل 90 پناهگاهی برای خانه ملت و شنیدن صدای تمام مردم است.



به گزارش خانه ملت، در پایان این جلسه به سوالات برخی از دانشجویان حقوق توسط اساتید حاضر در جلسه پاسخ داده شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 357669
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار