خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 10:56
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
در نشست خبری مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی و دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

اسلامی: توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است/ گروسی: به بازیگران خارجی توجه نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات اخیر پیشرفت بیانیه گذشته را مثبت ارزیابی کردیم و به دلیل اتفاقات حادثه شده مقداری حرکات کند شد اما باتوجه به مرور دستاورد ها به تبادل تعاملات پرداختیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان طی نشست خبری مشترکی با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است گفت:در این سفر صحبت های خوب و رو به جلویی شد و در اسفند گذشته بیانیه مشترکی منتشر شد که اگر چه بدخواهان ایران از تعامل ایران و آژانس ناراحت هستند و سعی در سیاه نمایی این اقدامات داشتند اما مبنای خوبی برای تعاملات آژانس و سازمان بود و این خط مبنا نقشه راه ما بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کند شده است ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام تحت عنوان پی ام دی بسته شده بود و آغشته با موضوعات سیاسی و پیرامونی هست و همواره با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقیمانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقیمانده است.

اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان پی تی و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم و بخش سوم گام‌های آینده و انتظارات متقابل و نقشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد است که می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین دو طرف بر روی زمانبدی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است.

اسلامی ادامه داد: القائات خصمانه علیه ایران از سوی برخی کشورها به ویژه با منشا صهیونیست ها انجام شده لذا تلاش می‌کنیم بی اثر باشد و به تعامل ما و آژانس لطمه نزند، در این مقطع که ماهیت رژیم صهیونسیتی به همه جهان معرفی شده و سراسر جهان نسبت به عملکرد آن معترض هستند باید توجه کنیم همین ماهیت جنایتکار است که مخرب روابط ما با آژانس است و بیش از این فضا سازی‌های این رژیم نباید ملاک آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بگیرد، به همین دلیل توافق کردیم مسائل را به گذشته حال و آینده تفکیک کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی هدف پیشبرد دانش هسته ای را ایجاد ۲۰هزار مگاوات برق هسته ای و تامین ۲۲درصد نیاز کشور از محل برق هسته ای دانست و گفت : توسعه تولید رادیو دارو ها و پرتو دهی محصولات کشاورزی برای افزایش ماندگاری سالم این محصولات بخش دیگری از برنامه های سازمان است.

اسلامی در مورد تاثیر حضور گروسی در ایران نیز گفت: حضور ایشان در چارچوب تعاملات جاری پادمانی است، ضمن اینکه ما از برجام خارج نشدیم و آمریکا خارج شده و اجازه نداده طرف های دیگر نیز به تعهدات خود عمل کنند، ما با حسن نیت در این توافق ماندیم و ملاک اقدامات کاهش تعهدات ما بر اساس متن برجام است زیرا در برجام آمده اگر طرف‌های معاهده به وظیفه خود عمل نکنند ما می توانیم کاهش تعهد دهیم. همینطور قانون اقدام راهبری نیز ملاک عمل ما است که بر اساس همین متن برجام است. در  در واقع NPT، پادمان و قانون اقدام راهبری چارچوب های ما است.

گروسی: تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود 

به گزارش خانه ملت؛ در ادامه نشست خبری رافائل گروسی به سابقه فرهنگی و تاریخی اصفهان و تمدن والای این شهر اشاره کرد و گفت: در ایران با مقامات ارشد شما دیدارهای مهمی داشتم و رایزنی‌های فشرده ای برای برداشتن گام های متقابل آغاز شد و آقای اسلامی هم به توافقی که در حوزه نظارتی و پادمانی مهم بود، اشاره کرد، این سند گام های اضافی طرفین را مشخص می کند و ما امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و من در این راستا پیشنهادی دادم که شامل مجموعه گام‌های عملیاتی است و تیم‌های مذاکره کننده ما در حال تدوین گام های توافق هستند.

گروسی نیز در پاسخ به سوالی در خصوص توافق انجام شده بین ایران و آژانس در یکسال دو ماه گفت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است. امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

وی همچنین تصریح کرد: مشکل خروج از برجام مسأله‌ای است که برای ما ایجاد شده است، آژانس ضامن اجرای فنی برجام است و باید تلاش کنیم این توافق به مسیر خود بازگردد./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 378093
کلمات کلیدی
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار