خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/18 - 15:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
جلال‌زاده در پیامی به همتایان خود در رابطه با فوت مهسا امینی و تحولات اخیر ایران:

آماده‌ایم شواهد بیشتری در مورد اغتشاشات در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم/ لزوم ایجاد فضای سازنده برای گفتگو

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پیامی به همتایان خود در دیگر کشورها به فوت مهسا امینی و تحولات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: اغتشاشگران امنیت و جان و مال مردم مان را به خطر انداختند و در اروپا روایت‌هایی بی‌اساس و غیرمنصفانه‌ای درخصوص مدیریت و پاسخ نیروی پلیس به وضعیت جاری است اما ما آماده‌ایم شواهد بیشتری در مورد اغتشاشات در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی فوت خانم مهسا امینی و تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه 18 مهرماه پیامی خطاب به همتایان خود در پارلمان‌های کشورهای اروپایی، ارسال کرد.



جلال زاده در متن این پیام با اشاره به اینکه طی این روزها خصوصاً در سطح رسانه‌ای حدسیّات متناقضی مطرح می‌شود که تشخیص درست و غلط و واقعیات و جعلیات را دشوار می‌سازد و با ابراز نگرانی از اینکه چنین ذهنیتی بتواند بر تعاملات اطمینان بخش و سازنده متقابل میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها تاثیر منفی داشته باشد، نوشت: "به دنبال فوت خانم مهسا امینی موضوع بلافاصله در مرحله تحقیقات قرار گرفت. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون امور داخلی را مامور کرد با حداکثر دقت و موشکافی همه ابعاد فوت خانم مهسا امینی را در اسرع وقت به اعضای مجلس و مردم ایران اطلاع دهند".



وی در این پیام افزود: "این اطمینان بخش ترین تعهدی است که در این نامه می‌توان نقل کرد. براساس قانون اساسی و مقررات ما انجام این تحقیقات مسئولیتی کاملاً داخلی و غیر قابل انکار است که نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم از آن کوتاه بیاییم."



رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با برشمردن برخی مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بویژه فصل سوم قانون اساسی کشورمان با عنوان "حقوق مردم"  که آزادی تظاهرات و اعتراضات بدون حمل سلاح را مطرح کرده است و در این نامه نوشت: "پس از فوت خانم مهسا امینی، اغتشاشگران که با اتاق‌های سازماندهی در برخی حلقه‌ها در اروپا و جاهای دیگر از جمله رسانه‌های فارسی زبان و غیر فارسی زبان جهت دهی می‌شوند از موقعیت سوءاستفاده و ناآرامی‌ها در ایران را تحریک کردند."



وی در بخش دیگری از این نامه ادامه داد:" اغتشاشگران مورد نظر امنیت و جان و مال مردم مان را به خطر انداختند. همانند بسیاری کشورهای دیگراز سوی پلیس برخوردی قانونی با آنها صورت گرفت."



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از اینکه علی رغم اینکه تعداد نیروهای پلیس ما که توسط اغتشاشگران با چاقو کشته و مجروح شده‌اند شوکه کننده است، در اروپا اظهار نظرهایی شامل روایت هایی بی اساس و غیرمنصفانه درخصوص چگونگی مدیریت و پاسخ نیروی پلیس به وضعیت جاری است، نوشت: "این نیروها در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی جیش الظلم - از شاخه های القاعده - هستند که مسئولیت حملات اخیر به مردم و ایستگاه‌های پلیس در شهر زاهدان ایران را به عهده گرفتند. در حالی که رسانه‌های فارسی زبان کوشیدند این ادعا را انکار کنند!."



جلال زاده با اشاره به برخی اقدامات پلیس از جمله تمایز افرادی که درخواست‌های به حقی داشته اند از اغتشاشگران خاطر نشان کرد:" اگر آن چنانکه در اروپا ادعا می‌شود هدف، سرکوب درخواست‌های صلح طلبانه بود، آیا پلیس چنین اقداماتی انجام می‌داد؟"



وی ضمن ابراز تاسف از اینکه علی رغم واقعیات موجود، دریافت اظهاراتی از اروپا، براساس پیش داوری و ادعاهای بی اساسی که به شدت از سوی گروه‌های مخالف تحریک شده و اروپا را به اقدامات محدود کننده علیه ما ترغیب می‌کند خاطرنشان کرد:" متاسفانه این مسئله به دنبال سالها جا دادن به گروه‌های مخالف و تروریستی در اروپا برای اقدام علیه کشورم رخ می‌دهد. اروپا در برابر تحریم‌های حداکثری و غیرانسانی ایالات متحده علیه مردم ایران یا بی تفاوت بوده یا با آن همراهی کرده است.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد:" قویاً کشورهای اروپا یا اتحادیه اروپا را تشویق به پذیرش مسئولیتشان و اجتناب از اتخاذ اقدامات غیر منصفانه‌ای که ما را وادار به عمل متقابل می‌کند، خواهیم کرد.



وی تاکید کرد: این اقدام متعاقبا به فضای مثبتی که می خواهیم از جمله بر مذاکرات وین مسلط باشد آسیب می‌زند.



جلال زاده در پایان ضمن اعلام این که آماده‌ایم شواهد بیشتری را در مورد اغتشاشات اخیر در ایران در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم، بر لزوم تلاش برای ایجاد فضایی مثبت و سازنده حول تعاملات و گفتگوها تاکید کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 349968
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار