خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/26 - 12:56
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
ذوالنوری در همایش ملی حکمرانی متعالی مطرح کرد:

آزادی و حریت از ویژگی‌های حکمرانی اسلامی است/ جایگاه مسئولیت برای مسئولان امانت باشد

همایش ملی دومین حکمرانی  متعالی با حضور حجت الاسلام ذوالنوری نائب رئیس مجلس، جمعی از استانداران و اساتید برتر این حوزه  در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز ( دوشنبه 26 ، تیرماه) در همایش ملی حکمرانی متعالی با تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این همایش، گفت: این مدرسه علیرغم سن کم بسیار سریع جایگاه متناسب با شان خود را پیدا کرده است و خوشبختانه درخشش خوبی داشته که این سرعت و درخشش آن نوید اقدامات خوشایندی را می‌دهد .  



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: حکمرانی اسلامی چند کلمه است که هر کدام از این کلمات بار معنوی و علمی دارند، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حکمرانی، شاخص‌ها و مبناهایی برای آن تعیین شده است. باید در نظر بگیریم نخستین شاخص، انتخاب حکمران شایسته است.



 انسان در پازل حکمرانی چه جایگاهی دارد؟



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه  قرآن چگونگی حکمرانی را به سه صورت تشریح کرده است، یادآور شد: باید مشخص شود انسان در پازل حکمرانی چه جایگاهی دارد، شان و منزلت انسان کجاست، بشر از کجا آمده و به کجا می‌رود و در نهایت در جه بالای بشریت همان تربیت اوست باید مهیا شود ؛ تا زمانی که جهان بینی مشخص نباشد حکمرانی اسلامی فراهم نخواهد شد.



 وی در ادامه تاکید کرد: در حکمرانی اسلامی باید مشخص شود انسان را چگونه نگاه کنیم، آیا دنیایی که بشر در آن زندگی می‌کند یک نظام جنگل گونه است یا یک مسیر ترسیم شده برای رسیدن به اهداف متعالی است، در قرآن نقش حکمران به وضوح مشخص شده است، حکمران نقش باغبان را دارد که اگر قرار است پساب آلوده صنعتی به مزرعه بشریت وارد شود، حکمران اسلامی اجاره ورود آن را نمی‌دهد  و عوامل تهدید را دور می‌کند.



ذوالنوری با اشاره به اینکه نمی‌توان متن و محتوا را در حکمرانی نادیده گرفت، اظهار داشت: حکمرانان می‌ توانند نقش باغبانان را داشته باشند؛ باید به گونه‌ای برنامه ریزی صورت پذیرد  که اهداف بالای انسانی را مد نظر قرار داد. اگر خالق انسان خداوند است  تمام خیر و شر را در مورد او می‌داند؛ او مقامی متعال برای انسان در نظر گرفته است، طبق فرمایش حضرت علی (ع) درون انسان عالم بزرگی دارد و ظرفیت بشر به گونه‌ای می‌تواند به بالاترین مقام دست پیدا کند.



نائب رئیس مجلس در این همایش با تاکید بر اینکه خداوند در این دنیا به انسان پر پرواز داده است؛ ادامه داد: خداوند در دنیایی که مزرعه آخرت است به بشر پر پرواز داده تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند؛ دنیای ماشینی و سکولار جایگاه بشر را رها شده می‌داند و نمی تواند انسان را به جایگاه والا برساند.



ذوالنوری با تاکید بر اینکه حکمرانی اسلامی شبیه هیچکدام از حکمرانی‌ها نیست، اظهار کرد: حکمرانی اسلامی باید تلاش کند تا انسان به مقام خلیفه الله نزدیک شود؛ اگر کسی نتواند در مسیر خدایی حکمرانی کند ظالم است؛ آموختن و آموزش علم غیر از بحث تربیت است؛ بشر با تربیت به جایگاه بالا دست پیدا می‌کند و این «رب العالمین» است که مسیر تربیت انسان‌ها را مشخص می‌کند.



وی در ادامه یادآور شد: شناخت جهان و بشر نخستین مراحل حکمرانی اسلامی درست است؛ حکمرانی اسلامی تنها برای مدیریت و استثمار بشر نیست، کدام تربیت می‌تواند بشر را در این مسیر هدایت کند؟



جایگاه مسئولیت برای مسئولان باید جایگاه امانت باشد



 ذوالنوری با انتقاد از اینکه نباید مسئولان در جایگاه خود بهره برداری مادی، برتری جویی و تفاخر داشته باشند؛ اظهار کرد: جایگاه مسئولیت برای مسئولان باید جایگاه امانت باشد که انسان آن را به دوش می‌کشد؛ در حکمرانی اسلامی این امانت بر دوش کسانی است که توانایی حکمرانی کردن درست را دارند.



نائب رییس مجلس در ادامه تاکید کرد: در حکمرانی دینی و اسلامی نوع نگاه به مسئولیت همان امانت است، انتخابات رابطه‌ای یعنی همان خیانت به جامعه، این وابستگی به جایگاه، به ضرر بشر است؛  آزادی و حریت از ویژگی‌های حاکمیت اسلامی است که در برابر طوفان‌ها و هجمه‌ها نمی‌شکند و هر کسی توانایی قرار گرفتن در این جایگاه را ندراد، نباید مسئولیت بپذیرد.



ذوالنوری در این همایش، گفت:گاهی در حکمرانی باید در نظر گرفت خیر وشر مردم چیست، در نظام دینی افراد بله قربان گو را باید طرد کرد، چون تملق و برده پروری در حکمرانی دینی مذموم است، متاسفانه ما تحمل نقد و انتقاد از خود را نداریم، حکمرانی اسلامی برای تمام این مطالب نسخه دارد.



وی تصریح کرد: اگر شایسته سالاری رعایت نشود به مسئولیت و اهداف کشور خیانت کرده‌ایم، لذا اگر بنده استاندار هستم، عملکرد من برای وزیر تعیین کننده است، اگر فردی منصوب می شود که در خدمت اهداف برخی از جریانات است و در مسیر تربیت، تعالی جامعه و اهداف حاکمیتی اسلامی حرکت نمی‌کند، ما باید به واسطه حریت پاسخگو باشیم.











حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش حکمرانی متعالی


نائب رییس مجلس مردم اظهار داشت: در سطح و اشل کشوری و یا هر سطح کوچکتری مثل استانی و شهرستانی اگر آموزش را آویزه گوش خود قرار دهیم و نصب العین، یقینا به اهداف بلندتری می رسیم و در جهان امروز که از قحطی معنویت و آشفتگی روحی بشدت آزرده است، اگر نسخه حاکمیت دینی را به عنوان الگو و تراز به دنیا معرفی کنیم یقینا به حکمرانی اسلامی رسیده‌ایم.











حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش حکمرانی متعالی


 ذوالنوری در پایان خاطر نشان کرد: حکمرانی اسلامی جامعه امام محور است و اگر هر فردی اعمال نظر کند، تربیت دینی کمرنگ می شود این امر درست نیست. برای ساخت کافی شاپ، سینما و مسجد همه از یک مصالح ساختمانی استفاده می‌شود اما در شکل، کاربرد و محیط، مساجد اهداف متفاوت دارند، علم بشری را باید در همین قالب جای دهیم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 365143
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار