خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 09:20
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر قالیباف در نشست ارائه گزارش هیئت اعزامی مجلس به محل وقوع حادثه معدن طبس:

حادثه معدن زغال سنگ طبس نباید با گذر زمان فراموش شود/گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی، کارشناسی، دقیق و به گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به آن استناد کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ارائه گزارش هیئت ویژه مجلس اعزامی به معدن طبس گفت: گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی و کارشناسی، صریح و دقیق و به گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به عنوان کیفر خواست به آن استناد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 3 مهرماه 1403) در نشست ارائه گزارش هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس گفت: خواسته اول من انسجام کاری در مجلس است تا بتوانیم گزارش دقیقی از ابعاد مختلف این حادثه تهیه و در مجلس ارائه کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه حادثه رخ داده در معدن زغال سنگ طبس بسیار تلخ است، هشدار داد: نباید اینطور باشد که در این حادثه، غم و سوگ و ناراحتی لحظه‌ای داشته باشیم و خدای ناکرده با گذشت زمان موضوع رها شده و همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد.

وی با اشاره به گزارش های ارائه شده و بیان اینکه متاسفانه در برخی معادن سیستم پیشگیری و هشدار وجود ندارد، تاکید کرد: در مقابل جانباختگان و خانواده آنها مسئولیت داریم و باید این عزیزان را جزئی از خانواده خود بدانیم و با این نگاه مسئله را پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید محور کار تهیه گزارش حادثه معدن زغال سنگ طبس باشد تصریح کرد: تاکید من این است که موضوع، ژورنالیستی دنبال نشود بلکه گزارشی دقیق و فنی که همه ابعاد را مورد توجه قرار دهد، از شروع و چگونگی رخ دادن حادثه تا نحوه مدیریت و کمک رسانی به حادثه دیدگان تهیه شود.

وی با بیان اینکه در زمینه ایمنی معادن آیین نامه‌ای با بیش از ۴۰۰ ماده وجود دارد که براساس گزارش ارائه شده به جزئی ترین موارد اشاره کرده است گفت: این درحالی است که آئین نامه مذکور متاسفانه اجرا نمی‌شود و در این زمینه دستگاه‌های مدیریتی و تصدی گر باید پاسخگو باشند؛ البته بخشی از مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکاران و برخی دیگر بر عهده دستگاه‌های متولی منطقه‌ای و ملی قرار دارد و به همه این موارد باید پرداخته شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این که این مسئله باید در قالب ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس بررسی و پیگیری شود، ادامه داد: گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی، کارشناسی، دقیق و به گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به عنوان کیفر خواست به آن استناد کند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه بخشی از مسائل مربوط به ابعاد عدم اجرای اصول و اصلاح فرآیندها و رفع اشکلات برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید توسط کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس پیگیری شود، گفت: درنهایت تمامی گزارش‌های مجلس در خصوص حادثه معدن زغال سنگ طبس باید به صورت یکجا جمع بندی شده و این گزارش طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی به قوه قضاییه ارسال و به آن رسیدگی شود.

در ابتدای این جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده ویژه رئیس مجلس در هیئت اعزامی به طبس، رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن، فرهاد طهماسبی رئیس کمیته معدنی مجلس، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعزامی به محل حادثه به ارائه گزارش خود درباره این حادثه و ابعاد مختلف آن پرداختند‌.

در این جلسه علی‌ نیکزادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه دکتر قالیباف در این نشست گزارش هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس را ارائه کرد و گفت: از دولت وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل حادثه حضور داشتند. رئیس سازمان مدیریت بحران کماکان در محل حادثه حضور دارد و از سوی مجلس نیز رئیس کمیسیون صنایع و معادن نایب رئیس کمیسیون صنایع معادن و نمایندگانی از سوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در این نظارت میدانی حضور داشتند. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در جریان امورات قرار داشت و لازم است کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این نظارت حضور داشته باشد تا مباحث کارگری را پیگیری کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه به دلیل نبود سیستم‌های هشدار دهنده در بلوک B معدن زغال سنگ طبس بیش از ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند و با کمک ارسال شده از سوی استان کرمان تا روز گذشته ۹ نفر نجات پیدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه احتمالاً تعداد جانباختگان افزایش خواهد داشت عنوان کرد: انسان‌هایی که در عمق ۸۰۰ متری زمین کار می‌کنند باید ایمنی داشته باشند دستگاه‌های خود ایمنی می‌تواند از جان افراد در مقابل انتشار گاز محافظت کند.

گفتنی است در این نشست رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ممکن است هر زمانی اتفاق مشابهی مانند حادثه معدن زغال سنگ طبس رخ دهد جز یک معدن که به شستا تعلق دارد در سایر معادن ایمنی رعایت نمی‌شود. در معادن به صورت سنتی فعالیت می‌شود و یک تلفن در زیر زمین قرار داد‌ه‌اند و جز آن در کارگاه‌ها وسیله ارتباطی دیگری وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در معدن زغال سنگ طبس حسگری برای هشدار اعلام خطر انتشار گاز وجود ندارد عنوان کرد: ذات معدن زغال سنگ این است که در حفره‌ها گاز متان جمع می‌شود برخی از حفره‌ها بزرگ هستند و گاز زیادی در آن جمع می‌شود که با نازک شدن دیواره‌ها انفجار رخ می‌دهد این انفجار منجر به از بین رفتن کلیه اکسیژن محیط می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: متأسفانه شاهد هستیم که در معادن زغال سنگ به صورت سنتی عمل می‌شود و کسی نیز بر این موضوع نظارت ندارد.

علیزاده با تأکید بر اینکه کارگران معدن پول خون خود را دریافت می‌کنند عنوان کرد: کارگران معدن طبس حقوق ۱۲ میلیون تومان پایه را دریافت می‌کنند که با اضافه کار به ۲۳ میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه معدن زغال سنگ یک هزار و هشتصد میلیارد تومان از ذوب آهن طلب دارد، ادامه داد: سالانه در کشور ۳ میلیون تن زغال سنگ مصرف می‌شود که ۵۷ درصد آن وارد می‌شود در حالی که در طبس ذخیره ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تنی وجود دارد. صنایع تمایل دارند تا زغال سنگ را وارد کنند و در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌شود حتما ما می‌توانیم معادن را تقویت کنیم تا سودآور شوند.

این نماینده مردم در مجلس گفت: ۱۷ هزار کارگر در معادن زغال سنگ کار می‌کنند که در معرض خطر هستند باید موارد ایمنی را در معادن از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت و تعاون کار و رفاه اجتماعی الزامی کنیم در آینده نیز چاره‌ای جز مکانیزه شدن معادن نداریم.

علی خضریان عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس حاضر در محل وقوع حادثه معدن طبس گفت: موضوعات تخصصی از طریق کمیسیون صنایع و معادن پیگیری می‌شود اما تا زمانی که سرمایه‌گذاری در معادن زغال سنگ صرفه اقتصادی نداشته باشد و زغال سنگ با قیمت مناسب خریداری نشود نمی‌توانیم شاهد مکانیزاسیون و رعایت ایمنی باشیم. با مکانیزاسیون میزان برداشت زغال سنگ بیشتر می‌شود و این موضوع به نفع کشور است و می‌توانیم نیاز را از منابع داخلی تأمین کنیم.

وی افزود: مکانیزه شدن، زهکشی گاز، نصب سیستم‌های هشدار دهنده و همچنین مانیتورینگ در معادن زغال سنگ هزینه بر است باید به همین دلیل معادن در اختیار افراد دارای اهلیت قرار بگیرد و زغال سنگ با قیمت مناسب به فروش برسد. متاسفانه ذوب آهن زغال سنگ وارداتی را به صورت نقدی و تولید داخل را به صورت نسیه خرید می‌کنند.

خضریان با اشاره به اینکه معدن شستا در عمق بیشتری از معدن طبس در حال فعالیت است اما با ایمنی کار می‌کنند به همین دلیل حادثه‌ای در آن رخ نمی‌دهد ادامه داد: مسئولین حاضر در محل حادثه معتقد بودند که با روش‌های سنتی مجدداً شاهد تکرار حوادث مشابه می‌شویم.

لازم به ذکر است مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعزام شده به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس نیز در این نشست عنوان کرد: آیین نامه‌ای تحت عنوان ایمنی در معادن با ۴۵۶ ماده وجود دارد که بخش زیادی از آن مربوط به معادن زغال سنگ است؛ مواد این آیین‌نامه به موضوعاتی از قبیله نصب سیستم مانیتورینگ تهویه هوای معادن نصب حسگرهای تشخیص انتشار گاز و سایر موارد اختصاص دارد.

وی ادامه داد: ماده ۱۰۰ آیین نامه ایمنی در معادن به موضوع نظارت وزارتخانه صنعت معدن و تجارت بر معادن اختصاص دارد و ماده ۱۰۱ آن جازه می‌دهد که برای نظارت بر معادن از سازمان نظام مهندسی معدن استفاده شود.

گفتنی است فرهاد طهماسبی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ضریب سختی کار کارگران فعال در تونل‌های زغال سنگ باید افزایش پیدا کند که متأسفانه نظارت دولتی خیلی کمی بر معادن وجود دارد./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 383838
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار