خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/02 - 16:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دغدغه‌مندی 100 نفر از اساتید حوزه علمیه قم:

آیا مجلس به وظیفه قانونی خود در خصوص لایحه حجاب و عفاف عمل نکرده است؟

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دغدغه‌مندی 100 نفر از اساتید حوزه علمیه قم در خصوص جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب، اقدامات مجلس شورای اسلامی در این خصوص را تشریح کرد.

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دغدغه‌مندی 100 نفر از اساتید حوزه علمیه قم در خصوص جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب، اقدامات مجلس شورای اسلامی در این خصوص را به شرح ذیل اعلام کرد:

1-همانطور که رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با نمایندگان مجلس یازدهم تأکید کردند، وظیفه اصلی مجلس، قانونگذاری است و مجلس را باید بر اساس شرح وظیفه اصلی خود قضاوت کرد.

2-موضوع حجاب یک موضوع حقوقی بود، بنابراین با رایزنی و توافق سران سه قوه، قوه قضائیه لایحه حجاب را تنظیم و به دولت ارسال کرد، دولت نیز بعد از اعمال نظرات خود لایحه را برای سیر مراحل تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

3-ریاست مجلس شورای اسلامی با برگزاری ده‌ها جلسه تخصصی با صاحب‌نظران حوزه حجاب، علما و فضلا و کارشناسان این حوزه بند به بند لایحه حجاب را به شور عمومی گذاشت.

4-مجلس شورای اسلامی برای اولین بار با رونمایی از سامانه جمع سپاری نظرات مردم در خصوص تمام مواد لایحه حجاب را دریافت و آن را بررسی کرد.

5-طی اقدامات نظارتی مجلس در حوزه عفاف و حجاب مشخص شد ۳۲ دستگاه، که اعتباراتی در این خصوص می‌گیرند تا در حوزه حجاب کار کنند، کوتاهی کرده‌اند چرا که هیچکدام از مصوبات حوزه حجاب ضمانت اجرایی نداشته است.

6-لایحه‌ای که از قوه قضائیه و دولت به مجلس ارسال شده بود، تنها شامل بخش‌های سلبی و اقدامات قضایی بود بنابراین مجلس در اولین قدم در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه بیش از 40 ماده به بخش فرهنگی لایحه حجاب اضافه کرد تا فقط برخورد سلبی در حوزه حجاب وجود نداشته باشد.

7-در اقدام بعدی تمام مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را تبدیل به قانون کرد تا تمام مصوبات این شورا ضمانت اجرایی داشته باشد از همین رو حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه حجاب را جامع و کامل خواند و معتقدند این لایحه می‌تواند به وضعیت بی‌حجابی پایان دهد.

8-بعد از تنظیم لایحه حجاب در کمیسیون قضایی مجلس، برای سرعت بخشیدن به کار و اجرایی شدن آن لایحه حجاب به صورت اصل 85 و در کمیسیون قضایی به جای صحن علنی مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شد.

9-در تمامی مواد لایحه، نظر قوه قضائیه نیز لحاظ شد تا به کار در شورای نگهبان گره نیافتد.

10-هم اکنون بخش بسیار زیادی از مواد این لایحه که با همکاری هر سه قوه تنظیم شده است، توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شده است تنها بخش‌های اندکی مانند رفع ابهام نیز در تعامل با شورای نگهبان در کمیسیون قضایی در حال بررسی است و به‌زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

11-حال شما قضاوت کنید مجلس چه کوتاهی در انجام وظیقه خود یعنی قانونگذاری کرده است؟ مجلس می‌توانست با سیاسی کاری بار لایحه را بر دوش دولت و قوه قضائیه انداخته و بدون توجه به اینکه آیا لایحه قابلیت اجرایی دارد یا خیر یک روزه عین مصوبه ارسالی به مجلس به تصویب برساند اما این کار را نکرد چرا که معتقد بود باید برای اجرای این واجب شرعی و سیاسی تصمیم و اقدام تاریخی گرفت و بابت آن هزینه داد تا قانون مصوب قابلیت اجرا نیز داشته و انتظار از امت انقلابی نیز همراهی با هر سه قوه کشور و اعتماد به آنان برای به ثمر رسیدن لایحه و اجرای آن است.انشاء‌الله/

پایان پیام

  • کد خبر : 375102
کلمات کلیدی
محمد عکاف
خبرنگار

محمد عکاف

آخرین اخبار