خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/16 - 22:16
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
نیکزاد در تشریح دیدار با وزیر جهاد کشاورزی:

کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات ترخیص می‌شوند/ تخصیص ارز ترجیهی در نیمه دوم سال در گرو درخواست دولت و مجوز مجلس

نایب رییس قوه مقننه تخصیص ارز ترجیهی در نیمه دوم سال برای تامین کالاهای اساسی را در گرو درخواست دولت و مجوز مجلس عنوان کرد.

علی نیکزاد ثمرین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دیدار نمایندگان با وزیر جدید جهاد کشاورزی و بررسی دغدغه منتخبان ملت در خصوص تامین کالاهای اساسی، گفت: بر این اساس از آقای ساداتی نژاد دعوت شد و در خصوص تامین کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج، مرغ، گوشت و سایر کالاها که باید ذخیره استراتژیک داشته باشد و همچنین تمهیدات شب عید اندیشیده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.



نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه در گمرکات دپو شده در حال ترخیص است و تمهیدات خوبی اندیشیده شده تا در شب عید با مشکل مواجه نشویم.



وی ادامه داد: واقعیت این است وقتی دولت را تحویل گرفتند وضعیت خوبی نداشتیم لذا مجلس شورای اسلامی خصوصا ساداتی نژاد به صورت جدی وارد شدند. اکنون وضعیت ذخیره استراتژیک خوب است و تا پایان سال در تامین کالاهای اساسی مشکلی نخواهیم داشت.



نیکزاد در خصوص تخصیص ارز ترجیهی به کالاهای اساسی در نیمه دوم سال، گفت: اواخر سال گذشته زمانی که قانون مصوب میشد نظر کارشناسی مجلس حذف ارز 4200 تومانی بود اما دولت معتقد بود تورم غیر قابل کنترل رخ می دهد؛ هر چند مشاهده شد اتفاقاتی افتاد و نتوانستند کنترل کنند. قانون مهلت تخصیص را تا آخر شهریور مشخص کرده و دولت برای نیمه دوم سال این ارز را ندارد.



نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون موعد رسیدگی به این امر رسیده و دولت باید جمع بندی کند تا نتیجه به صحن مجلس بیاید و مجوز لازم برای تخصیص ارز ترجیهی در راستای تامین کالاهای اساسی اخذ شود.



وی ادامه داد: دولت قبلی بالای 8 میلیارد دلار ارز خرج کرده و کسری آن نیز در حال محاسبه است؛ مجلس قطعا دست دولت را می گیرد تا مردم در تامین کالاهای اساسی به مشکل بر نخورند و نمایندگان نیز به این موضوع توجه جدی دارند.



نایب رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: درحال حاضر قانون این موضوع را مصوب نکرده لذا دولت باید برای اضافه بر آنچه قبلا مصوب شده مجوز دریافت کند؛ امیدوارم دولت سریعا پیشنهاد دهد و همکاران با درک واقعیت قضیه و اینکه تامین این کالاها برای مردم مهم است به آن بپردازند.



در ادامه سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جدید جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت موضوع تامین کالاهای اساسی، گفت: با دستور ریاست جمهور و همکاری بانک مرکزی تلاش کردیم ذخایر راهبردی به حدی برسد که در تامین کالاهای اساسی مشکلی نباشد لذا روند مثبت است و جریان به صورت مستمر و ثابت ادامه دارد.



وی اظهار کرد: اکنون کالاهای اساسی به خوبی تامین می شود و تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت؛ در این راستا از روز شنبه تزریق برنج خارجی به بازار شروع شده و در حوزه قیمت آن شرایط به صورت مناسب نگه داشته می شود. در این میان باید یادآور شد امسال تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی کاهش یافته است که موجب نوسان و افزایش قیمت در بازار شده است. به اندازه کفایت ذخایر برنج خارجی داریم و شرکت بازرگانی دولتی توزیع را ادامه می دهد.



ساداتی نژاد تصریح کرد: در خصوص گندم نیز باید اذعان کرد به دلیل خشکسالی کاهش تولید وجود داشته است لذا خرید این محصول انجام می شود.



وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در رابطه با تامین نهاده های دامی و مرغ نیز تلاش شده وصولی های گمرک با کمک وزارت راه ترخیص شود و تاخیرهایی که در سامانه بازارگاه وجود داشت با تامین نهاده کاهش داده شود؛ تلاش می کنیم از مهرماه به بعد به حداقل تاخیر برسیم و مرغداران با خیال راحت تولید را انجام دهند.



وی ضمن قدردانی از تشکل های دامپروری و کشاورزی، گفت: تنظیم بازار باید به دست خود تشکل ها صورت بگیرد و آنها نیز در جلسه ای آمادگی خوبی اعلام کردند و نقش خوبی نیز در طول یک هفته گذشته ایفا کردند لذا در تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و تنظیم بازار از آنها استفاده خواهد شد تا در تامین مشکلی پیش نیاید و آرامش در بازار باشد.



ساداتی نژاد تصریح کرد: تمهیداتی در خصوص تامین گوشت قرمز گرم و خرید دام از سوی شرکت پشتیبانی امور دام تمهیداتی شده که به زودی اعلام می شود.



وی خاطرنشان کرد: یک و نیم میلیون تن رسوب کالا در بنادر و غیره وجود داشت که با همکاری وزارت راه ترخیص می شوند؛ بخشی از این کالاها مشکل تامین ارز داشت اما با تصمیم دولت راه تامین ارز باز شده و با پیگیری وزارتخانه مشکل برطرف می شود. انواع مختلف کالاها از جمله کنجاله، ذرت، جو، سویا و غیره در این راستا وجود دارند لذا روند تسریع خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 326646
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم