خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/30 - 18:27
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر قالیباف در جلسه هم‌اندیشی با اعضای تشکل‌های فرهنگیان:

هر تصمیم در آموزش و پرورش باید متناسب با مقام معلم باشد/ آموزش و پرورش باید مردمی شود نه خصوصی/ پرداختن به مولفه تربیت اولویت مجلس یازدهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی پرداختن به مولفه تربیت را از جمله اولویت‌های کاری قوه مقننه برشمرد و گفت: برای ساماندهی امور آموزش و پرورش باید صدای معلمان شنیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف عصر امروز (چهارشنبه، 30 مهرماه) در جلسه هم‌اندیشی با صاحبنظران و اعضای تشکل‌های فرهنگیان مسیر وزارت آموزش و پرورش را سازنده و تحول‌آفرین خواند و گفت: معلمان تنها عنصر هدایت‌گر و تربیت کننده به حساب می آیند و بقیه امور در عرصه آموزش و پرورش ذیل مولفه معلم تعریف می‌شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس هر تصمیم و حرفی که محوریت کار در آموزش و پرورش باشد باید متناسب با معلم تعریف شود وگرنه دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد.



وی افزود: شهید میثمی در جبهه‌های جنگ عنوان می‌کرد انسان (رزمندگان) تنها عنصر در جنگ محسوب می‌شوند و بر این اساس رمز موفقیت دفاع مقدس بر محور باور انسان‌ها بود.



قالیباف گفت: بر این اساس معلمان در آموزش و پرورش اساس همه امور محسوب می‌شوند و مسئولان باید در هر مقطع زمانی برای تصمیم‌گیری صدای معلمان خصوصاً نیروهای جوان متعهد انقلابی را بشنوند، درک کنند و بعد تصمیم بگیرند.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساختار آموزش و پرورش مهم است و هیچ نهادی به بزرگی این مجموعه از حیث جغرافیایی و نیروی انسانی مشاهده نمی‌شود؛ در این بین باید اذعان کرد نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش نیز مکمل یکدیگر هستند.



وی تصریح کرد: بعد انسانی مورد توجه در آموزش و پرورش بر پایه تفکر، تجربه، تعقل و مهارت است و وقتی صحبت از این مولفه‌ها می‌شود باید به محوریت مسجد، محله، مدرسه و منزل توجه شود؛ به عبارتی باید رابطه بین عناصر انسانی و مکانی آموزش و پرورش توجه جدی شود.



قالیباف بیان کرد: به نظر می رسد طی 17 سال گذشته وضعیت آموزش و پرورش با شهرداری‌ها تفاوتی نکرده و بعضا در جابه‌جایی مسئولان نامناسب‌تر نیز شده است؛ به عنوان مثال بلدیه تهران دارای حدود صد سال سابقه است اما تاکنون حدود 64 شهردار به خودش دیده است.



رئیس قوه مقننه گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه مهم طی 17 سال گذشته شاهد حضور چند وزیر و سرپرست بوده لذا باید اذعان کرد طی دو دهه آموزش و پرورش را رها کرده‌ایم و اکنون جای تعجب دارد برخی توقع می‌کنند سند تحول چرا اجرایی نشده است که این امر خیال خام است.



قالیباف گفت: وقتی در آموزش و پرورش صحبت از مشکل مالی می‌شود باید گفت چرا از امکانات مختلف مانند صندوق ذخیره ارزی بهره گرفته نشده است؛ به عنوان مثال وقتی برای انجام امور مختلف 10 میلیارد دلار اعتبار تخصیص می‌یابد آیا تاکنون کسی پیگیری کرده که چنین رقم‌هایی برای تربیت نیز اختصاص یابد؛ تردیدی ندارم اگر چنین اقدامی انجام می‌شد رهبر انقلاب هم موافقت می‌کردند.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد نظم ذهنی مسئولان در آموزش و پرورش با رویکرد، راهبرد و دغدغه‌ این عرصه یکسان نیست.



وی بیان کرد: به عنوان مثال وقتی در نیروی انتظامی مشغول به فعالیت شدم برای ایجاد تحول نیاز به احداث پاسگاه‌های زیادی بود اما منابع مورد نیاز در دسترس نبود بنابراین با بررسی آمایش و تغیر جابه‌جایی‌های مکانی، اعتبار احداث 4 هزار پاسگاه به دست آمد بنابراین اماکن رها شده آموزش و پرورش یکی از بزرگترین منابع مالی برای حل مشکلات ساختاری این مجموعه به شمار می‌آید.



قالیباف افزود:  به عنوان مثال مدرسه‌ای در منطقه هرندی تهران به دلیل کلنگی بودن طی 15 سال رها شده بود و محلی برای تجمع معتادان به شمار می‌رفت اما به عنوان یک مدرسه نمونه مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون با فعالیت‌های نیروهای جوان مردمی و کارآمد محلی برای تحصیل کودکان کار شده است.



رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تربیت در جامعه همانند مولفه دفاع مهم است، تصریح کرد: توجه به مولفه تربیت از شئونات باورهای اسلامی، ولایت و رهبری است.



وی با بیان اینکه فعالیت خیرین در حوزه  آموزش و پرورش قابل تقدیر است زیرا این افراد سرمایه‌های زیادی در این حوزه صرف کرده‌اند، اظهار کرد: در این بین نباید فراموش کرد که مردمی‌سازی با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش متفاوت است لذا مدارس باید مردمی شود نه خصوصی.



قالیباف ضمن تأکید بر اینکه اولویت اول قوه مقننه آموزش و پرورش است، افزود: مطابق این رویکرد در یک ماه اول فعالیت مجلس شورای اسلامی تیم جوان جهادی نخبه برای بررسی مسائل تشکیل شد تا صدای معلمان شنیده شود؛ همچنین در سفر به استان خوزستان و همچنین سیستان و بلوچستان همواره در جمع معلمان حضور داشتم و حرف‌های آنها را از نزدیک شنیدم.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال مشکلات روستایی محرومی در سیستان و بلوچستان را یک معلم در کلاس کپری برایم تشریح کرد و این در حالی است که آن معلم با همه مشکلاتش در منطقه دشت رباط حضور می‌یافت.



وی ادامه داد: بنابراین در جلسات بررسی مسائل مختلف در استان‌ها همواره ابتدا به شاخص آموزش و پرورش توجه شده و سپس به شاخص‌هایی همانند سلامت، امور زیربنایی و ... رسیدگی شده است.



قالیباف در خصوص جذب معلمان حق‌التدریس و نهضتی‌ها گفت: همواره برای جذب این افراد قوانینی وضع شده اما نمی‌توان گفت که همه افراد شرایط یکسان دارند و باید برای آنها امتیاز یکسان در نظر گرفته شود؛ در واقع اگر فردی سال‌های طولانی خرید خدمت شده اما دارای شرایط لازم در راستای استخدام در آموزش و پرورش نیست، نباید حقش پایمال شود؛ حق بیمه و سایر مزایای آن فرد تا زمان انجام خدمتش پرداخت شود.



رئیس قوه مقننه در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش افزود: هم اکنون صحبت از کمبود سیصد هزار معلم در آموزش و پرورش است که مطمئنا دانشگاه فرهنگیان ظرفیت تربیت چنین تعدادی را ندارد اما باید برای آن برنامه‌ریزی شود؛ به عنوان مثال برای پیشبرد مأموریت‌های ناجا نیاز به نیروی انسانی جدید بود اما به صورت عادی دستیابی به این مهم زمان‌بر محسوب می‌شد لذا با هماهنگی و برنامه‌ریزی با بسیج و دانشگاه‌های برتر کشور زمینه حضور جوانان نخبه تحصیلکرده فراهم شد و بر این اساس طی مدت یک سال چهره پلیس در کشور تغییر کرد.



وی بیان کرد: پیگیری‌ تحقق سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب از جمله وظایف ذاتی و شرعی مجلس شورای اسلامی است و صراحتا اعلام می‌کنم مابین مولفه‌های نظارت و قانونگذاری اولویت با نظارت است.



قالیباف ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دارای 4 رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی است و مطابق این رویکردها بر سیاست‌های کلان ابلاغی آموزش و پرورش و آموزش عالی نظارت خواهد شد.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این خصوص اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیز در دستور کار است تا سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان قانون مصوب شود.



وی تصریح کرد: باید برای حل مشکلات رویکرد مسئله‌محور داشته باشیم لذا برای پیشبرد امور بر مبنای خرد جمعی باید حرف افراد مختلف حتی کسانی که گرایش سیاسی و سلیقه‌شان مورد پسند ما نیست نیز شنیده شود.



قالیباف افزود: اعتقاد دارم اگر طی سال‌های 1400 تا 1410 به آموزش و پرورش و آموزش عالی بپردازیم حتما مسائل مربوط به اقتصاد، فرهنگ و چالش مدیریتی کشور حل می‌شود زیرا تربیت نیروی انسانی وفادار متعهد کارآمد بامهارت از جمله چالش‌های کنونی است.



رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت معلمان در سراسرکشور گفت: بدون شک معلمانم از دوران ابتدایی تا دبیرستان بیشتر از خانواده‌ام در تربیتم تأثیرگذار بودند.



 



از ضرورت نظارت مجلس بر اجرای سند تحول بنیادین تا لزوم قانونمند کردن جذب معلمان در آموزش و پرورش



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، صاحبنظران و اعضای تشکل‌های فرهنگیان عصر امروز (چهارشنبه، 30 مهرماه) در جلسه هم‌اندیشی با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه معلمان کشور را مطرح کردند.



محمود فرشیدی، دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به اینکه پاسخگویی به مطالبه مردم مسئله و اولویت اصلی نظام آموزش و پرورش کشور است، گفت: امیدواریم مجلس یازدهم که نشان انقلابی‌گری از مقام معظم رهبری را گرفته است راهگشای مشکلات حوزه تعلیم و تربیت باشد زیرا سهم موضوعات مطرح شده مرتبط با آموزش و پرورش در قوه مقننه اندک است.



وی افزود: همه وزارتخانه‌ها خدمات و کالا به جامعه عرضه می‌کنند اما آموزش و پرورش تربیت کننده انسان‌ها است از این رو به نظر می‌رسد باید کمیسیون تخصصی مرتبط با آموزش و پرورش شکل بگیرد تا فرصت بررسی مسائل تربیتی به وجود آید.



فرشیدی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید جدی بر حفظ منزلت معلمان دارند اما با توجه به شرایط کنونی باید اذعان کرد شاهد تنزل جایگاه معلمان هستیم.



مسلم میرزاپور دبیرکل جمعیت اسلامی فرهنگیان نیز با اشاره به اینکه عدالت آموزشی یکی از مطالبه‌های رهبر انقلاب است، گفت: اجرای سند تحول بنیادین، جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و ... از دیگر مطالبه‌های رهبری محسوب می‌شود.



وی افزود: مسئولان وزارت آموزش و پرورش به دلیل شرایط مختلف درگیر مسائل روزمره هستند در حالی که اجرای سند تحول بنیادین دارای 30 میلیون مخاطب است؛ بر این اساس برای پاسخگویی حوزه آموزش و پرورش به مخاطبانش نیاز به حمایت مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان است.



میرزاپور تصریح کرد: معلمان دلسوز جامعه هستند در حالی که امروزه منزلت آنها خدشه‌دار شده و معیشت‌شان دچار آسیب شده است از این رو برای رفع مشکلات قوه مقننه باید اقدام اساسی انجام دهد.



محمدعلی امیری سخنگوی جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به اینکه مردم به ویژه فرهنگیان به مجلس یازدهم امیدوار هستند، گفت: بر این اساس پیگیری اجرای رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.



وی تصریح کرد: آموزش و پرورش سرمایه‌ساز، تمدن‌ساز و فرهنگ‌ساز است و زیربنای نظام اجتماعی بر اساس فعالیت‌های این حوزه شکل می‌گیرد از این رو باید اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار مسئولان قرار گیرد.



خلیل فریمانی دبیر کل جمعیت جوان فرهنگیان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تأکید بر خصوصی‌سازی آموزش شده که این امر مخالف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: همچنین شاهد تصویب قانون تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ... برای استخدام 60 هزار نفر هستیم که هر سال به این تعداد نیز اضافه می‌شود اما این مهم مخالف سند تحول بنیادین است.



وی تصریح کرد: جذب افراد مختلف بر اساس صدور برخی مجوزها بدون در نظر گرفتن شیوه‌های علمی جذب و کیفیت تدریس افراد امری نادرست است.



دبیر کل جمعیت جوان فرهنگیان ادامه داد: باید جذب افراد در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم مطابق قوانین در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.



عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان نیز در این نشست هم‌اندیشی ضمن تقدیر از رویکرد جهادی حاکم بر مجلس یازدهم گفت: رهبر انقلاب تأکید کردند آموزش و پرورش پایه‌ریز تمدن نوین بوده و زیرساخت علم و تحقیق در کشور است.



وی ادامه داد: هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش اثرگذار محسوب نمی‌شود زیرا معلمان هویت‌ساز فرهنگی هستند.



رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروه ملی تحول بنیادین تشکیل شود تا شاهد رفع مشکلات عرصه تعلیم و تربیت باشیم.



مطهری افزود: بر اساس مأموریت بسیج فرهنگیان در ایام کرونا 1500 گروه جهادی فرهنگی در کشور فعالیت کردند تا مشکلات مردمی برطرف شود که نشان‌دهنده ظرفیت فرهنگیان است.



جمالزاده عضو هیأت مدیره خیرین مدرسه‌ساز با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد مدارس احداثی کشور طی 3 سال گذشته با بهره‌گیری ظرفیت خیرین ساخته شده است، گفت: هم اکنون خیرین مدرسه‌ساز در 350 شهر کشور فعال هستند تا بتوانند فضای آموزشی برای دانش‌آموزان احداث کنند.



وی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی نشانه توسعه یافتگی است لذا هرگاه از ظرفیت مردمی استفاده شود مشکلات نیز خیلی راحت‌تر برطرف خواهد شد، از این رو باید بسته‌های انگیزشی و فرهنگی برای جامعه پیش‌بینی شود تا شاهد فعالیت بیشتر مردمی باشیم.



سعید باغکار مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در ادامه این نشست هم‌اندیشی با اشاره به اهمیت نظارت بر تحقق سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: متأسفانه هیچ مرجع نظارتی برای تحقق این سیاست‌ها در قانون اساسی و قانون عمومی دیده نشده از این رو گاهی مشاهده می‌شود برخی از مفاد این سیاست‌ها اجرایی نمی‌شود.



وی تصریح کرد: نمایندگان باید توجه داشته باشند طرح‌هایی ارائه نشود که آموزش و پرورش به عنوان بنگاه اشتغالزایی شناخته شود.



باغکار افزود: طی 12 سال گذشته 400 هزار نفر در آموزش و پرورش پذیرش شدند که 120 هزار نفر آنها از مجاری قانونی بوده و بیش از 190 هزار آنها به شکلی وارد شدند که تأکید بر بنگاه اشتغالزایی آموزش و پرورش دارند؛ چنین نوع پذیرش افراد در عرصه تعلیم و تربیت خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب است.



تقی‌پور مدیرکل اسبق آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه تقویت تعلیم و تربیت نیازمند جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان است، گفت: اجرای سند تحول بنیادین می‌تواند به جذب معلمان از طریق درست کمک کند.



وی با اشاره به اینکه باید برای حذف کنکور تلاش شود زیرا برخی افراد در پشت پرده تلاش می‌کنند چنین موضوعی محقق نشود، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود برای حمایت از بازنشستگان آموزش و پرورش صندوق ویژه‌ای برای آنها تشکیل شود.



در ادامه هژبری معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عرصه تعلیم و تربیت سرمایه اجتماعی کشور است، گفت: معلمین همواره رتبه برتر محبوبیت در جامعه را داشتند و در افکار عمومی دارای تأثیرگذاری بالایی بوده‌اند.



وی اظهار کرد: امروزه شاهد جنگ نرم هستیم لذا باید به مسائل مربوط به عرصه تعلیم و تربیت خصوصا معلمان توجه شود نه اینکه جامعه بزرگ میلیونی رها شده و از هم گسیخته باشد.



همچنین در ادامه این نشست هم‌اندیشی حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در سال 1390 از سوی رهبر انقلاب تأیید و رونمایی شد، گفت: این سند نسخه شفابخش بوده و قلب تپنده آن دانشگاه فرهنگیان است.



وی تصریح کرد: باید گفت هم اکنون شاهد کودتا در آموزش و پرورش در مواجهه با دانشگاه فرهنگیان هستیم؛ در ابتدای کار 23هزار و 500 دانشجو در این دانشگاه جذب شدند و همان ابتدا به آنها گفته شد که استخدام خواهند شد اما بعدها فردی را به ریاست این دانشگاه منصوب کردند که مخالف این دانشگاه بود بنابراین طی سال‌های مختلف شاهد از بین رفتن این دانشگاه هستیم.



رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی افزود: طی 8 سال گذشته تلاش شد خرید خدمات در آموزش و پرورش انجام شود و مدارس را اجاره داده و به فروش برسانند؛ بر این اساس امروزه 50 هزار نفر خرید خدمات جلوی مجلس تجمع می‌کنند چون طی این سال‌ها با ماهی 300 الی 400 هزار تومان به امید استخدام شدن فعالیت کردند.



حاجی بابایی گفت: این مهم در حالی است که دانشگاه فرهنگیان برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش باید در هر سال 30 هزار دانشجو جذب می‌کرد اما اکنون این رقم به 4 هزار نفر کاهش یافته است؛ می‌توان با مهندسی نیروی انسانی طی 10 سال کمبود 300 هزار معلم در آموزش و پرورش را سامان بخشید.



همچنین بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برطرف شدن مشکلات عرصه تعلیم و تربیت در گرو اجرایی شدن سند تحول بنیادین است، گفت: باید برای اجرای این سند پروژه زمانی تعریف شود و قوه مقننه نیز بر اجرای آن ناظر باشد.



وی تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش از حیث ساختار مشکل دارد و هر ساله در بهترین شرایط با 10 درصد کسری بسته می‌شود چون مبنای پیش‌بینی بودجه عملکرد دستگاه‌ها است؛ در این حوزه نیز باید نمایندگان مجلس اقدام به بازنگری کنند تا مشکلات آموزش و پرورش برطرف شود.



منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه باید مسئله نیروی انسانی در آموزش و پرورش ساماندهی شود، گفت : از ابتدای شروع کار مجلس یازدهم به شدت موضوع اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی نمایندگان در حال پیگیری است.



وی تصریح کرد: برای جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش از سوی وزارتخانه طرحی داده شد تا افراد بدون آزمون استخدام شوند اما موافقت نشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: البته همه توجهات برای جذب معلم در آموزش و پرورش بر محوریت دانشگاه فرهنگیان است اما باید افرادی که سالهای طولانی با حقوق کم خرید خدمت شده‌اند نیز تعیین تکلیف شوند.



در پایان این نشست هم‌اندیشی روستایی مدیرکل سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید برای رفع مشکلات عرصه تعلیم و تربیت در برنامه هفتم توسعه ریل‌گذاری شود، گفت: بدون شک برای پیشبرد اهداف عالی تعلیم و تربیت نیاز به تشکیل کمیته‌ای مشورتی از نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان است تا نمایندگان بتوانند بهتر در جریان امور قرار گیرند.



وی تصریح کرد:عدالت آموزشی، توجه به آموزش مجازی، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، رفع کمبود نیروی انسانی و افزایش کیفیت مدارس دولتی از جمله مطالباتی است که رهبر انقلاب نیز نسبت به آنها تأکید دارد و مجلس شورای اسلامی باید برای تحقق آنها از بعد نظارتی اقدام کند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 306739
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار