خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/23 - 17:22
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
معاون اجرایی مجلس در نشست دبیران کل IPU :

نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین مصوب، اهرم نظارتی قوه مقننه در ایران است

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در نشست دبیران کل اجلاس بین المجالس جهانی روش های نظارتی قوه مقننه ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست دبیران کل یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی ‪ IPU‬با حضور غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در صربستان برگزار شد.



غلامرضا نوری در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت روش های نظارت مجالس، گفت: وظیفه نظارتی مجلس از اهمیت مهمی برخوردار است به طوری که فعالیت و درجه اعتبار مجالس تا اندازه زیادی به چگونگی این نظارت بستگی دارد.



معاون اجرایی قوه مقننه تصریح کرد: در پارلمان جمهوری اسلامی ایران نیز روش‌های مختلفی برای نظارت و کنترل بر قوانین و رصد فعالیت دستگاه های اجرایی وجود دارد که تهیه شناسنامه قوانین مصوب مجلس، نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین مصوب و همچنین رصد وضعیت تهیه و تدوین آیین نامه ها و مقررات لازم التصویب قوانین از جمله آنها محسوب می شود.



وی ادامه داد: اگر رییس جمهوری قانون را ابلاغ نکند، رییس قوه مقننه می تواند خودش قانون را برای اجرا ابلاغ کند.



نوری تصریح کرد: کمیسیون تطبیق مصوبات دولت نیز وظیفه رصد وضعیت تهیه و تدوین آیین نامه ها و مقررات لازم التصویب قوانین بر عهده‌ دارد.



معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی افزود: استخراج احکام قوانین و نظارت بر اجرای احکام قوانین، تحقیق و تفحص در امور کشور و ضرورت حضور وزیر یا رئیس جمهور در مجلس و همچنین استیضاح وزیر و هیئت وزیران از دیگر اهرم های نظارت قوه مقننه ایران در راستای اجرای قوانین است. /



پایان پیام

  • کد خبر : 289933
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار