خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/02 - 03:41
  • زمان مطالعه : 19 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در نشست صمیمی نویسندگان با رئیس مجلس چه گذشت

شوخی لطیف ناصر فیض، خاطره نویسنده «دا» از راه ندادن وی به مجلس و انتقاد 3 کلمه ای یک طنز پرداز!

جمعی از نویسندگان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مهمان رئیس مجلس شورای اسلامی بودند و دغدغه‌های خود را در خصوص کتاب و کتابخوانی، ادبیات دفاع مقدس، وضعیت نشر، حمایت از نویسندگان، تهاجم فرهنگی، قاچاق کتاب، محتوای کتب درسی و نگاه مسئولان به حوزه فرهنگ مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، جمعی از نویسندگان کشور شامگاه دوشنبه، اول آذر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به همراه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی و فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مهمان دکتر  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بودند و در یک جلسه صمیمانه که بیش از 4.5 ساعت به طول انجامید، دغدغه های خود را در حوزه فرهنگ، کتاب و ادبیات فارسی بیان کردند.



اسماعیلی: بودجه فرهنگی دستگاه‌ها را با نقطه‌چین به وزارت فرهنگ وصل می‌کنیم



محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه تصور می کردیم به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور، فرصتی برای فرهنگ قرار داده نشود، گفت: توجه به مقوله فرهنگ بسیار حائز اهمیت است که در این رابطه به چند سفر استانی که با رئیس جمهور رفتم اشاره می کنم.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سفر به استان فارس به عنوان یک استان مهم در حوزه تولید فرهنگ، امام جمعه و استاندار آن درباره همه مسائل صحبت کردند جز فرهنگ. همچنین در سفر اردبیل نیز موضوعی درباره فرهنگ به میان نیامد، یا موزه ای در منطقه پاسارگاد وجود دارد که از سال 49 تا کنون تنها 50 درصد پیشرفت داشته است؛ از این رو باید نگران این حوزه باشیم.



وی با بیان اینکه در رایزنی با رئیس جمهور در حال برطرف کردن مشکل اعتبارات حوزه فرهنگ هستیم، گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه به دنبال یک کار جدید در بودجه 1401 هستیم تا بودجه‌های فرهنگی را با نقطه چین به وزارت فرهنگ وصل کرده و بتوانیم بر آن نظارت کنیم.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده قصد ایجاد تحول در اعتبارات فرهنگی را داریم تا بر توزیع آن نظارت می کنیم و ان شاء الله بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.



مختارپور: نویسندگی، معیشت نویسندگان را تأمین نمی‌کند



در این جلسه علیرضا مختارپور با بیان اینکه هم اکنون 22 هزار ناشر داریم در حالی که در کشورهای توسعه یافته کمتر از 800 ناشر وجود دارد، گفت: با این حال متأسفانه به جایی رسیده ایم که وقتی از یکی از مسئولان می پرسیم آخرین کتابی که خوانده ای چیست؟ نمی داند. همچنین توزیع و نشر کتاب نیز با ایراداتی روبرو است به گونه ای که سود آن بسیار دیر به ناشر باز می گردد در حالی که سود فروش فلافل تا شب به جیب آشپز آن می رود.



دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه هیچ نویسنده با قلم زدن نمی تواند معیشت خود را تأمین کند، گفت: قوانین لازم برای حمایت از اهالی نشر وجود ندارد و توسعه فضای مجازی و قاچاق کاغذ هم به آن دامن زده است. امروز یک قاچاقچی 5 هزار فروشنده کتاب را در اختیار دارد در حالی که تنها 3 هزار فروشگاه کتاب موجود داریم.



وی افزود: توصیف دقیق و واقعی از وضع موجود، پژوهش برای آسیب ها و موانع، ارزیابی برنامه ها و قوانین، اولویت بندی با تعیین شاخص ها و هماهنگی سه قوه برای توجه به فرهنگ از جمله مواردی است که باید مد نظر باشد.



احمدوند: فاقد شبکه توزیع قدرتمند و نظام‌مند کتاب هستیم



یاسر احمدوند هم با بیان اینکه آنچه در حوزه کتاب بعد از انقلاب رخ داد قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، گفت: نیازمند اصلاح ساختارها هستیم تا شاهد اتفاقات بزرگ باشیم چرا که شبکه توزیع قدرتمند و نظام مند نداریم همچنین با اعتبارات موجود نمی توان اقدام درخوری در حوزه کتاب صورت داد.



معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در طول سال تنها 3 میلیارد تومان برای حمایت از آثار ارزشمند اعتبار قرار داده شده است، عنوان کرد: 20 میلیارد تومان اعتبار نیز برای خرید کتاب و 5 هزار میلیارد تومان نیز برای تولید کتاب در کشور قرار داده شده همچنین حمایت از آثار ترجمه اعتباری بالغ بر 3.5 میلیارد تومان دارد.



وی افزود: 3 میلیارد تومان اعتبار نیز برای راه اندازی کتاب فروشی ها اختصاص داده شده و امروز نیز ارائه خدمات پستی به ناشران متوقف شده است چرا که نیاز به 120 میلیارد تومان اعتبار است که نداریم پس با این شرایط نمی توان  توقع تحول داشت.



احمدوند ادامه داد: اگر به دنبال اتفاقات فرهنگی هستیم باید اعتبارات آن را نیز افزایش دهیم و البته مهارت هزینه‌کرد بودجه را نیز بیاموزیم.



قاسمیان: فعالیت‌های فرهنگی مستلزم ایجاد زیرساخت‌های حاکمیتی است



حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان نیز با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد داستانک ها و پادکست ها، عنوان کرد: در حوزه تولید، نگاه باید حاکمیتی باشد چرا که کارهای دانش بنیان نیز به تنهایی انجام نمی شود و نیازمند زیرساخت های حاکمیتی است.



رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بودجه های حاکمیتی برای حوزه فرهنگ، اظهار داشت: یک اقدام فرهنگی به‌جا می تواند فعالیت های فرهنگی نظام را به سرانجام برساند لذا باید از ظرفیت شعرا و نویسندگان استفاده شود.



مؤمنی شریف: مسئولان در حوزه کتاب دفاع مقدس سیاستگذاری کنند



محسن مؤمنی شریف نیز در این دیدار هفته کتاب را فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف این حوزه دانست و گفت: معمولا نقاط قوت و ضعف درباره حوزه هایی همچون عمران گفته می شود اما به فرهنگ کمتر پرداخته می شود.



رئیس سابق حوزه هنری ادامه داد: اگر دفاع مقدس نبود امروز حرفی برای گفتن نداشتیم لذا معرفی انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده و مسئولان باید برای سیاستگذاری در این حوزه بکوشند.



قزوه: ادبیات دفاع مقدس، جهانی شده است



علیرضا قزوه در ادامه جلسه با اشاره به اهمیت ادبیات دفاع مقدس، گفت: زمانی خیلی ها به ادبیات دفاع مقدس خرده می گرفتند و ما باید به خودی ها در این زمینه تذکر می دادیم که این ادبیات به حق است اما اکنون در خارج از کشور نیز این ادبیات وجود دارد و جهانی شده است.



این شاعر و نویسنده کشورمان اضافه کرد: امروز حوزه هنری کارهای بسیاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس کرده است و ما به عنوان سرمایه ملی باید آن را حفظ کنیم. سینمای ما که پیش از انقلاب وضعیت خوبی نداشت به برکت شعر و فرهنگ، مایه دار شد این در حالی است که همچنان فرهنگ در کشور جدی گرفته نشده و در جلسات وزیر خارجه از وزیر فرهنگ بالاتر می نشیند و در مجلس نیز نمایندگان کمیسیون فرهنگی را آخرین گزینه خود برای عضویت قرار می دهند در حالی که باید اولویت باشد.



کاکایی: شاخه پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل است



عبدالجبار کاکایی از شعرا و ترانه سرایان مطرح کشور نیز با اشاره به سیاستگذاری در بخش فرهنگ گفت:  با توجه به مسئولیت هایی که در این وزارتخانه داشتم باید بگویم شاخه پژوهشی ارشاد تعطیل بود و تنها کار نظارتی انجام می شد.



وی ادامه داد: زمانی مرحوم هاشمی رفسنجانی از من پرسید وضعیت کتب دفاع مقدس چگونه است که گفتم بی رونق است چرا که نویسندگان آن دولتی هستند. حوزه های موضوعی به نام برخی افراد ثبت می شود و عرصه برای سخن گفتن مخالفان تنگ است. برای نمایشگاه های کتاب نیز تنها از جریانات همسو استفاده و حمایت می شود که جای نقد دارد.



مهدی نژاد: یواش‌تر صیانت کنید!



امید مهدی نژاد شاعر و طنزپرداز نیز تنها به گفتن این جمله طنز اکتفا کرد که: اگر می خواهید صیانت کنید، یواش‌تر صیانت کنید!



زائری: کتاب به شدت در خطر است



محمدرضا زائری نیز در این نشست با بیان اینکه معجزه دین ما، کتاب است، عنوان کرد: کتاب به شدت در خطر است و مشخص نیست وضعیت آن در 50 سال آینده چه شود. همچنین معلوم نیست رابطه نسل جدید با کتاب چه بوده و وضعیت ناشران چگونه است.



این فعال فرهنگی گفت: روزی سوار موتوری شدم که وقتی درباره شغلش پرسیدم گفت من چاپخانه دارم اما اگر چیزی برای چاپ نداشته باشم در پیک کار می کنم لذا با این وضع باید نگران وضعیت آینده کتاب بود.



وی همچنین با تأکید بر اینکه در سیاست گذاری و سرمایه گذاری نباید دخالت کرد، گفت: چین، کره جنوبی و ترکیه به دنبال خرید منابع ما هستند و کتاب های ما را می خرند که این کار تجار آنها نیست بلکه کار حاکمیت آنها است.



حسینی: به داد خرمشهر برسید



سیده زهرا حسینی نیز در این جلسه به بیان خاطراتی از چندبار حضور خود در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: نخستین بار که به مجلس آمدم آذر 59 بود که خرمشهر اشغال شده بود و من مجروح شدم و به تهران آمدم و بعد از مداوا چون جایی را نداشتم، نماینده خرمشهر در مجلس مرا به منزل خود برد و یک روز که همراه او با همان مانتوی سوراخ از ترکش ها به مجلس آمدم مرا راه ندادند.



راوی کتاب «دا» ادامه داد: روز دیگری مجددا به مجلس رفتیم و حتی با مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دیدار کردم و از خیانت های بنی صدر گفتم. جلسه بعدی که به مجلس رفتم چند سال قبل بود که شهید سلیمانی نیز حضور داشت و باز هم از خرمشهر گفتم و خواستم فکری به حال مناطق جنگ زده شود و امروز هم که به مجلس آمده ام باز هم آذرماه است و می خواهم به خرمشهر و کل کشور رسیدگی شود.



راضیه تجار: چراغ انجمن‌های نویسندگی را فروزان نگاه دارید



به گزارش خانه ملت، راضیه تجار نیز در این نشست صمیمی با بیان اینکه نویسندگان بعد از انقلاب بود که جایگاه خود را یافتند و اجازه ندادند اهداف روی زمین بماند، گفت: روی مسأله دفاع مقدس بسیار کار شد و نویسندگان آن هیچگاه کار نمایشی نکردند و در سایه و سکوت ادامه دادند تا کارها ناتمام نماند لذا خودباوری در نویسندگان بسیار مهم است و باید بدانند که در این جایگاه نباید از کسی انتظار داشته باشند.



این نویسنده کشورمان همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر مسئولان فرهنگی نیز در قبال فرهنگ وظایفی دارند و نباید در پایان مسائل دیگر به آن بنگرند و کمترین بودجه را برای آن قرار دهند همچنین چراغ انجمن ها همیشه باید فروزان باقی بماند و زمینه برای نوشتن نویسندگان فراهم باشد و نگران معیشت خود نباشند.



سپهری: تصمیمات مدیران، مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را حل نمی‌کند



معصومه سپهری نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» نیز در این دیدار با بیان اینکه قریب به 26 سال است با نویسندگی مأنوس هستم، اظهار کرد: متعجبم مدیران چگونه تصمیم می گیرند که همواره اهالی فرهنگ و هنر در مشکل به سر می برند.



سامانی: حال کتابخوانی خوب نیست/ مردم کتاب رایگان را هم نمی‌خوانند



وجیهه سامانی نیز با اشاره به دغدغه های حوزه کتاب گفت: وضع کتاب خوب نیست البته در چند سال اخیر توزیع کتاب اندکی بهبود یافته و صداوسیما نیز ورود کرده همچنین پویش ها و مسابقات خوبی برگزار می شود اما همچنان حال کتابخوانی خوب نیست که البته این ایراد صرفا متوجه وزارت ارشاد نبوده و به امنیت روانی مردم باز می گردد.



این نویسنده کشورمان افزود: شرایط اقتصادی اجازه خرید کتاب را به مردم نمی دهد و بدتر از آن حتی اگر کتاب رایگان در اختیار مردم قرار دهیم هم نمی خوانند چرا که ضرورتی در آن نمی بینند.



میرعالی: سنگ‌اندازی‌ها انگیزه نویسندگان دفاع مقدس را از بین می‌برد



فاطمه سادات میرعالی نیز با اشاره به اهمیت ادبیات دفاع مقدس که باید به آن پرداخته شود، گفت: سنگ اندازی ها باعث شده انگیزه نویسندگان از بین برود همچنین منابع مالی برای پژوهش در حوزه ادبیات دفاع مقدس به سختی تأمین می شود.



این نویسنده کشورمان که کتاب «حوض خون» او مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: ما باید قهرمانان کشورمان را معرفی کنیم و نیازمند همکاری و حمایت در حوزه پژوهش هستیم تا سرمایه های تاریخی ما از دست نروند.



شرفی: نویسنده به عنوان یک تولیدکننده به رسمیت شناخته شود



محمدرضا شرفی همچنین در این نشست با بیان اینکه نویسنده به عنوان یک تولیدکننده به رسمیت شناخته نشده است، گفت: اگر نویسنده نیز به عنوان یک تولیدکننده دربرابر کالای غربی شناخته می شد و آن را بی اعتبار نمی کردیم، انگیزه تولید نویسندگان نیز افزایش می یافت و شاهد آثار فاخر بودیم.



این شاعر تأکید کرد: باید در مجلس اقداماتی صورت گیرد که تولیدات فاخر بین المللی، بهای خود را داشته باشد و مسلم است انتخاب مردم کالایی متناسب با فرهنگ خودشان است که با ذوق و سلیقه باشد و همین باعث می شود تولیدکننده ناچار به کیفی کاری شود.



وی در ادامه با بیان اینکه کتاب های ترجمه بسیار زیاد شده اند، عنوان کرد: ناشران ترجیح می دهند کالاهای رایگان دریافت کنند تا سود بیشتری داشته باشند که باعث شده نویسندگان در این رقابت ناتوان شوند. نوجوانان نیز به خواندن رمان های فیک کره ای روی آورده اند و ما از آن غافل شده ایم.



شرفی در ادامه با ارائه این پیشنهاد که باید به کنوانسیون برن بپیوندیم، اظهار داشت: نوجوانان رها شده اند در حالی که باید برای آنها که در دوران کرونا نیز هر کدام یک گوشی همراه در دست دارند، تولید محتوا می شد همچنین باید جلوی عرضه رایگان تولیدکنندگان خارجی گرفته شود.



قزلی: نیازمند بنیان‌های جدیدی برای کمک به حوزه کتاب هستیم



مهدی قزلی نیز در این نشست مجلس را غیراجرایی ترین نهاد کشور دانست و افزود: این نهاد، بنیان های اساسی را بنا می نهد که بسیار موثر و ماندگار است لذا باید بنیان های جدیدی نهادینه شود که به حوزه کتاب و پژوهش کمک کند.



مخدومی: ورود 4665 کتاب ترجمه‌ای نظم ادبیات کشور را به هم ریخته است



رحیم مخدومی همچنین ضمن تشکر از اینکه برای نخستین بار یک رئیس مجلس از نویسندگان دعوت کرده است، گفت: مطالبات رهبری باید به درستی بررسی شود و متولیان فرهنگ نباید نسبت به آن بی توجه باشند. در سال 99، 4 هزار و 665 عنوان ترجمه وارد کشور شده در حالی که تنها هزار و 600 کتاب تولید شد لذا با این شیوه چگونه می خواهیم سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج کنیم.



نویسنده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» در ادامه انتقاد کرد: همه ادارات را کتاب های ترجمه ای فرا گرفته و 95 درصد کتب غرفه های کتاب ایستگاه های مترو کتاب های ترجمه ای است که سبک زندگی را تغییر می دهد و نظم ادبیات کشور را به همه ریخته است.



به گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: طبق آمار مجمع ناشران دفاع مقدس، کتب مربوط به این حوزه از میان 2 هزار فروشگاه کتاب تنها در 170 فروشگاه توزیع می شود لذا مردم به کتب دفاع مقدس دسترسی ندارند همچنین 574 کتاب از سوی کشورهای مختلف درباره جنگ ایران و عراق نوشته شده در حالی که سهم ما تنها 2 درصد است.



مخدومی خاطرنشان ساخت: اینها در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند آمریکا درباره جنگ داخلی خود بیش از 100 هزار کتاب نوشته که از همین رو مطالبه 100 برابری کرده اند چرا که تنها 27 هزار عنوان کتاب درباره دفاع مقدس نگاشته شده است.



داوودآبادی: بزرگ‌ترین کتابخانه دفاع مقدس ایران در پاریس است!/ بودجه‌ها کجا می‌رود؟



حمید داوودآبادی نیز با بیان اینکه حدود 30 سال است در حوزه دفاع مقدس نویسندگی می کنم اما هنوز نفهمیده ام وزارت فرهنگ چه وظیفه ای جز ترویج این فرهنگ دارد، گفت: مشخص نیست بودجه ها کجا می رود که بزرگ ترین کتابخانه دفاع مقدس ایران در پاریس است و دومین و کامل ترین آن در دانشگاه اسکاتلندیارد قرار دارد و چه می شود که اساتید و اهل فن دانشگاه های آمریکایی اولین خوانندگان کتاب های دفاع مقدس ما هستند اما وقتی کتابفروشی های میدان انقلاب را می گردم تا دو کتاب دفاع مقدس مد نظرم را پیدا کنم، آنها را نمی یابم.



این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: حتی پایان نامه یک دختر هلندی، نقاشی های خرمشهر در دفاع مقدس است و فرانسوی ها نیز پیش تر از ما روی حوزه دفاع مقدس کار کرده و فرهنگ آن را غارت کرده اند. همچنین تا چندوقت دیگر اگر بخواهیم شاهنامه معتبری بخوانیم باید به چاپ مسکوی آن رجوع کنیم که همه اینها فاجعه است.



بابایی: از کتب دفاع مقدس برای فیلم‌ها و سریال‌ها اقتباس شود



گلعلی بابایی در این نشست خطاب به قالیباف گفت: رد پای شما را در بسیاری از اسناد دفاع مقدس دیده ام اما باید بگویم که کتاب های حوزه دفاع مقدس در بایگانی ها می ماند و سرانه مطالعه آنها بسیار پایین است همچنین اقتباس از کتاب های دفاع مقدس در فیلم ها و سریال ها صفر است در حالی که در هالیوود همچنان درباره جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ ویتنام فیلم ساخته می شود.



این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: آثار ایرانی باید ترجمه و صادر شود و 8 سال جنگ مسئله کوچکی نیست که به سادگی از آن گذشت و توجه بیشتر می خواهد.



فیض: نمایندگان ابتدای سخنرانی خود شعر نخوانند/ ما هم قانونگذاری نمی‌کنیم!



ناصر فیض شاعر طنزپرداز کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت صیانت از زبان فارسی گفت: کاش قانونی بگذارید که مسئولان و نمایندگان در ابتدای سخنرانی خود شعرخوانی نکنند و کاری به شعر نداشته باشند. در عوض ما هم در شب شعرهای خود قانونگذاری نمی کنیم!



مؤدب: هنر و رسانه میانبری برای اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی کشور است



علی‌محمد مؤدب اقتدار ایران را به دلیل اقتدار فرهنگی مان دانست و گفت: متأسفانه کارکرد فرهنگ را نشناخته ایم و نمی دانیم در شرایط خاص کشورمان، جماعت تولیدکننده کلمه و فکر می توانند کمک کنند و انرژی بدهند لذا اگر به دنبال تمدن اسلامی و رشد کشور هستیم باید به عدالت به عنوان مسأله اساسی توجه کنیم.



این نویسنده در ادامه با بیان اینکه کشورمان از مشکلات ساختاری رنج می برد، عنوان کرد: نویسندگان می توانند عدالت را در اذهان نهادینه کنند همچنین باید شأن افراد در اهدای جوایز ادبی رعایت شود. هنر و رسانه میانبری برای اصلاح زیرساخت های فرهنگی در شرایطی است که آموزش عالی و آموزش و پرورش توانایی اصلاح ندارد.



پرویز: عدم نگاه فرهنگی مسئولان، ما را دچار اضمحلال می‌کند



محسن پرویز داستان نویس، شهید همت را یک فرمانده فرهنگی معرفی کرد و گفت: اگر نگاه مسئولان ما فرهنگی نباشد با مشکل مواجه می شویم اما متأسفانه فرهنگ را از برخی حوزه ها جدا کرده ایم که ما را دچار اضمحلال خواهد کرد.



به گزارش خانه ملت، معاون فرهنگی اسبق وزارت فرهنگ تصریح کرد: اقدامات سلبی نیز زمانی که فرهنگ‌سازی نشده باشد، تأثیری ندارد.



علا: مسئولان نیازمند مشاوران فرهنگی هستند



افشین علا با ابراز نگرانی از چشم انداز پیش روی حوزه کتاب عنوان کرد: گاهی مسئولان به راحتی می خوابند اما دغدغه فرهنگ خواب را از چشمان ما ربوده است.



این شاعر و نویسنده کشورمان ادامه داد: جنگ تنها به معنای شلیک خمپاره نیست بلکه وضعیت کنونی تلویزیون، وضعیت نشر و وضعیت ادبیات نیز همگی نوعی جنگ است و به نظر می رسد مسئولان آن را جدی نگرفته اند.



وی در ادامه با بیان اینکه مشابه چنین جمع کم توقعی کمتر یافت می شود، اظهار داشت: این جماعت چیزی نمی خواهند و صرفا برای اعتقادات خود کار می کنند و پایبندی دارند و حتی به جای مسئولان جواب پس می دهند. امروز مسئولان در کنار مشاوران اقتصادی و سیاسی نیازمند مشاوران فرهنگی نیز هستند.



یامین پور: نیازمند دیپلماسی کتاب هستیم/ بودجه یک شعبه بانک از بودجه سازمان سینمایی بیشتر است



وحید یامین پور نیز در این نشست با بیان اینکه بودجه یک شعبه بانک از بودجه سازمان سینمایی وزارت ارشاد نیز بیشتر است، اظهار کرد: پول در کشور موجود است اما خرج فرهنگ انقلاب اسلامی نمی شود و حکمرانی کاملی در حوزه کتاب نداریم. البته منظور کمک به ناشر نیست بلکه کمک به ایجاد مخاطب است.



نویسنده کتاب «نخل و نارنج» در ادامه با بیان اینکه امروز بازنده رقابت اینستاگرامی هستیم، یادآور شد: این در حالی است که صداوسیما، آموزش و پرورش و سازمان های متعدد فرهنگی داریم اما نه بسته کتاب معرفی می شود و نه به مخاطبان کتاب افزوده می شود برای مثال 450 هزار سرباز که سالیانه در ستاد کل نیروهای مسلح هستند هیچگاه به عنوان مخاطب کتاب تلقی نمی شوند.



وی همچنین با تأکید بر ایجاد دیپلماسی کتاب عنوان کرد: باید انقلاب اسلامی را با کتاب صادر کنیم و کار فرهنگی کنیم تا تحول در جهان تشیع ایجاد شود که نشده است.



سرشار: تأمین محتوای کتب درسی از دست جریان‌های مختلف دولتی خارج شود



محمدرضا سرشار در ادامه جلسه با بیان اینکه برخی از مسائل فرهنگی باید از سلطه دولت درآید که یکی از آنها کتب درسی است، گفت: از شیخ فضل الله نوری در برهه ای در کتب درسی به عنوان شهید مشروطه یاد می شد و در برهه دیگر به عنوان یک مرتجع! لذا معلم تاریخ تکلیف خود را نمی داند پس نباید تأمین محتوای کتب درسی به دست جریان های مختلف دولتی صورت گیرد.



این منتقد ادبی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید تولید اهدای جوایز را نیز رها کند، اظهار داشت: کتاب کاغذی در حال رانده شدن به حاشیه است و جایگزینی برای آن نداریم همچنین آثار تولیدی فاقد جذابیت هستند. توزیع کتاب نیز مشکل دارد.



وی در ادامه با بیان اینکه اکنون سران قوا با توانایی های زیاد روی کار آمده و هماهنگی لازم میان آنها وجود دارد، گفت: شما آخرین امید ما هستید که اگر در فرصت پیش آمده مشکلات مردم را حل نکنید، جریان ولایی تا دهه های آتی نیز نمی تواند اثرگذار باشد.



سلیمی نمین: دشمن روی مسائل فکری سرمایه گذاری کرده است



عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ نیز با تأکید بر اینکه مطالبات جلسه باید در قالب یک پژوهش دنبال شده و نتیجه در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، گفت: مطالبه ما از رئیس مجلس این است که دچار تکرار ضعف ها نشود چرا که دشمن روی مسائل فکری سرمایه گذاری می کند و تولید در خارج بسیار قوی تر است.



وی ادامه داد: مطالبه رهبری درباره نظارت، همواره بر اساس مشاهدات و مطالعاتی بوده است یعنی مجلس باید نظارت را از خود شروع کند که دچار مشکل شده است و این مطالبه ما از رئیس مجلس است. /



پایان پیام

  • کد خبر : 331882
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم