خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/23 - 10:44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
میرتاج الدینی در همایش بین المللی شیخ محمد خیابانی:

شهید شیخ محمد خیابانی شخصیتی ضد استبداد، استکبار و سلطه بیگانگان داشت

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با استکبار، استعمار و سلطه بیگانگان از ویژگی‌های بارز شخصیت شهید خیابانی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا میرتاج الدینی صبح امروز (شنبه 23 اسفندماه) در همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی گفت: از دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی قدردانی ویژه می‌کنم به دلیل اینکه علیرغم برنامه‌های متعددی که داشتند، در این همایش حضور یافت؛ ایشان یاور امین رهبر معظم انقلاب و همیشه پای کار در عرصه‌های مختلف انقلاب هستند.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی به همت مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود که اقدام شایسته ای است.



وی افزود: شهید خیابانی به حق مدرس ثانی است، زیرا همرزم مبارزانی همچون ثقة الاسلام میرزا کوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان است.



مسئول ستاد برگزاری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با بیان اینکه  این شهید شخصیتی ضد استبداد، استکبار و سلطه بیگانگان داشت، تصریح کرد: ایشان اهل بصیرت، صبر و مقاومت بود که این ویژگی براساس سخنان رهبر انقلاب اسلامی، راه تداوم انقلاب است.



میرتاج الدینی افزود: در کتاب بیدارگران اقالیم قبله، فصلی با عنوان عقل بیدار درخصوص شهید شیخ محمد خیابانی نگارش شده و تاکید بر شخصیت عدالت محور وی دارد، لذا در این همایش نیز تلاش شده به چنین ابعاد شخصیتی توجه ویژه شود.



مردم تبریز جز اولین استقبال کنندگان از دموکراسی بودند



همچنین علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه تبریزی ها اولین مردمانی هستند که از دموکراسی استقبال کردند، گفت: مردم تبریز و آذربایجان همواره در همه امور پیش قدم بوده اند و این درحالی است که فرزندان ما اکنون نمی دانند که یکصد سال پیش این مجلس را پدرانشان ساخته اند، لذا نسل جوان باید با تاریخ این کشور آشنا شود.



وی تصریح کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی تقاضا می کنیم بودجه ای برای احداث موزه پارلمان و با مدیریت قوه مقننه در تبریز اختصاص دهند تا بدانیم که این مجلس چگونه به وجود آمده است.



شیخ محمد خیابانی اجازه امضای پیمان 1919 از سوی انگلیسی ها را نداد



در ادامه یوسف داودی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ضمن بررسی تاریخی فعالیت های شهید محمد خیابانی گفت: شهید خیابانی در سال 1288 با درخواست نادرست روس ها مواجه شد و با همراهی شهید مدرس در مقابل آنها ایستادند.



نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید خیابانی پس از انحلال مجلس دوم، مسئولیت مجالس ایالتی و ولایتی آذربایجان را برعهده گرفت که از ویژگی های بارز وی محسوب می شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: همچنین در زمانی که درخواست امضای پیمان 1919 از سوی انگلیسی ها صورت گرفته بود، وی تمام قد ایستاد و به همراه دیگر آزادیخواهان اجازه انعقاد این پیمان نامه را ندادند.



براساس این گزارش با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از تمبر اختصاصی همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی و کتب و مقالات تدوین شده رونمایی شد و در ادامه از نفرات برتر و نخبگان تقدیر به عمل آمد./



پایان پیام

  • کد خبر : 315951
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار