خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/15 - 13:33
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی پس از دیدار با رییس پارلمان عراق:

روابط بین ایران و عراق در نهایت صمیمیت است

رییس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با رییس پارلمان عراق عنوان کرد که روابط بین ایران و عراق در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در نهایت صمیمیت است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت دکتر علی لاریجانی امروز (چهارشنبه، 15 اسفند) با رییس پارلمان عراق که در رأس یک هیئت پارلمانی به ایران سفر کرده، دیدار و گفتگو کرد.



رییس مجلس شورای اسلامی پس از این جلسه در نشست رسانه‌ای گفت: امروز مایه مسرت ماست که رییس پارلمان عراق و همکاران آنها به ایران تشریف آوردند؛ البته ما همدیگر را در کنفرانس‌های بین المللی دیده و با هم مذاکره کرده بودیم و با افکار ایشان آشنا هستیم.



وی افزود: خوشبختانه امروز روابط بین ایران و عراق در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در نهایت صمیمیت است و خوشحال هستیم بعد از تنش‌هایی که به خاطر جریان‌های تروریستی در عراق به وجود آمده بود، امروز عراق از امنیت خوبی برخوردار است.



وی ادامه داد: این امر نشان داد ملت عراق یک ملت رشید هستند و از ارتش قوی برخوردارند و حشدالشعبی با قدرت توانست در این فتنه حضور پیدا و غائله را ختم کند و نقش حضرت آیت الله سیستانی در این میان بسیار چشمگیر است.



دکتر لاریجانی با بیان اینکه عراق در شرایط فعلی از جایگاه خوبی در منطقه برخوردار است، تصریح کرد: در جلسه امروز در مورد مسائل مختلفی گفتگو شد؛ هم در زمینه گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور و هم روابط پارلمانی و هم آن مواردی که امنیت پایدار در منطقه به وجود می آورد؛ مخصوصا با فشاری که امروز بر مردم فلسطین است و کشورهای منطقه باید از این ملت مظلوم دفاع کنند.



رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا حضور رییس پارلمان عراق و همکاران ایشان در ایران بر توسعه روابط دو کشور تاثیر بسزایی دارد و از این بابت از محبت ایشان تشکر می کنم.



امنیت عراق صورت نمی پذیرفت مگر با کمک و پشتیبانی دوستان عراق از جمله ایران



در ادامه، محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق گفت: حضور در ایران یک فرصت خیلی خوب و باعث خوشوقتی ما است که امروز در جمهوری اسلامی ایران حاضر باشیم و از مجلس شورای اسلامی دیدن و با رییس مجلس ایران دیدار کنیم.



وی افزود: امیدواریم در این سفر همکاری ها و ارتباطات میان دو کشور تقویت شود زیرا بین ایران و عراق نقاط مشترک زیادی از جمله دینی و جغرافیایی وجود دارد.



الحلبوسی تاکید کرد: چشم انداز ما این است که روابط دو کشور گسترش پیدا کند؛ همچنانکه در جلسه با رییس مجلس در مورد موضوعات مختلفی از جمله تقویت روابط و یکپارچه شدن دیدگاه ها صحبت شد؛ به ویژه در محافل بین المللی که در راستای منافع مشترک دو طرف باشد و نیز استمرار و ادامه همکاری های کمیسیون های مشترک دوستی و پارلمانی میان دو کشور.



وی افزود: همچنین در این جلسه در خصوص ضرورت استقرار ثبات و بازسازی عراق پس از جنگ با تروریست های داعش صحبت شد زیرا عراق به نیابت از تمام جهان وارد جنگ با تروریست ها شد و البته با کوشش های فرزندان خود و احزاب توانست پیروز شود.



رییس پارلمان عراق گفت: البته این مهم صورت نمی پذیرفت مگر با کمک و پشتیبانی دوستان عراق از جمله ایران و ما این موضع ایران و حمایت و پشتیبانی وی از عراق را ارج می نهیم.



وی همچنین با اشاره به صحبت درخصوص چالش های پیش رو در این جلسه، توضیح داد: از طرف دولت عراق بر محکومیت تحریم هایی که به ملت ها تحمیل می شود، تاکید شد؛ به ویژه تحریم های یکجانبه  که با تمامی عرف های بین المللی مغایرت دارد.



وی گفت: تاکید داریم که اجازه نخواهیم داد از اراضی عراق برای هجوم و حمله به هیچ یک از کشورهای همسایه عراق از جمله ایران استفاده شود.



الحلبوسی تاکید کرد: نیروهایی که در عراق حضور دارند، با درخواست و دعوت دولت عراق در این کشور هستند و ماموریت مشخصی دارند که همان مبارزه با گروهک های تروریستی است.



رییس پارلمان عراق ادامه داد: این تلاش ها و کمک ها، فنی و آموزشی و اطلاعاتی است که برای مقابله با گروهک های تروریستی از جمله داعش استفاده می شود و هیچ خطری برای کشورهای همسایه عراق ندارد.



وی بیان کرد: عراق نیازمند کمک همه است زیرا وارد جنگی شده که تمامی دنیا را تهدید می کند لذا ما نیازمند کمک های دوستانمان برای از بین بردن این اندیشه تندروانه هستیم تا بازگشت امنیت و ثبات و بازسازی عراق تضمین شود و ما بتوانیم روابط خوبی با همسایه های خود داشته باشیم.



رییس پارلمان عراق افزود: در مرحله آتی شاهد همکاری های بیشتر بین ایران و عراق خواهیم بود زیرا ما به دنبال منافع مشترک هر دو کشور هستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 275625
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار