خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/20 - 15:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
علی پور در در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان کردستان:

راه های استان کردستان درجه 2 محسوب می‌شوند/ انتقاد از عملکرد بنیاد مسکن در روستاهای استان کردستان

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه نظارت میدانی از استان های محروم موجب کم کردن فاصله ها می‌شود، گفت: فلسفه وجودی انقلاب اسلامی کم کردن فاصله ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمال علی پورخنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان کردستان حلقه مفقوده توسعه کشور را موضوع نظارت به ویژه نظارت میدانی آن هم در میان مردم دانست و با اشاره به بازدیدهای خود از شهرهای مختلف استان کردستان وضعیت راه های استان را وضعیت مطلوبی ارزیابی نکرد.



نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کردستان دارای 8 هزار کیلومتر راه است که به طور میانگین 45 درصد راه های روستایی آن آسفالت است، ادامه داد: این در حالی است که میانگین راه های روستایی آسفالت کشور 67 درصد بوده لذا استان کردستان فاصله زیادی از میانگین کشوری دارد.



وی فلسفه وجودی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را کم کردن فاصله ها دانست و افزود: اگر استان کردستان بهترین کشاورزی، صنایع و منابع را هم داشته باشد ولی از نعمت راه بی بهره باشد توسعه ای در استان محقق نخواهد شد چرا که رشد و توسعه هر منطقه از کشور منوط به رشد و توسعه راه های استان ها است.



علی پور خنکداری راه های استان کردستان را، راه های درجه 2 خواند و تصریح کرد: این در حالی است که استان کردستان از پایانه های مرزی بهره مند بوده و اصلا نباید چنین وضعیتی در استان وجود داشته باشد.



وی ادامه داد: موضوع راه آهن نیز مسئله بسیار مهمی است که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای راه آهن کردستان، با تاکید رئیس مجلس، می‌توان این مسیر ریلی را تا پایانه باشماق متصل کرد.



نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس راه اندازی و توسعه فرودگاه سقز را یکی دیگر از موضوعات مهم در استان کردستان دانست و اضافه کرد: مسئله کریدور شمال به جنوب حتی سالیانه 10 کیلومتر هم پیش نرفته است، این مسئله نشان می‌دهد که یا نظارتی نبوده و یا پیمانکار هیچ اقدامی انجام نداده است که این رویه باید تغییر کند.



علی پور خنکداری تاکید کرد: در بازدید صورت گرفته به همراه رئیس مجلس از کریدور شمال به جنوب، مقرر شد از محل ماده 56 مبلغ 500 میلیارد تومان برای عملیاتی کردن کریدور شمال به جنوب در کردستان در نظر گرفته شود.



وی با اشاره به خاکی بودن مسیر بانه به سقز عنوان کرد: طی مذاکرات با وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد مبلغ 40 میلیارد تومان برای این مسیر در نظر گرفته شود تا راه سقز به بانه تا پیش از اردیبهشت ماه به بهره برداری برسد. همچنین رقم 150 میلیارد تومان برای مسیر مریوان به سنندج در نظر گرفته شد تا 52 کیلومتر باقیمانده از این پروژه نیز هرچه زودتر به سرانجام برسد.



وی وضعیت بنیاد مسکن استان کردستان را نامناسب ارزیابی و تصریح کرد: طی بازدیدهایی که از روستاهای استان کردستان به عمل آمد مشخص شد که بنیاد مسکن در روستاها خوب کار نکرده و مردم از طرح هادی و وام های بنیاد بی بهره بوده اند.



علی پور خنکداری با بیان اینکه بودجه مناسبی برای بنیاد مسکن در لایحه 1400 در نظر گرفته شده خواستار توجه و نظارت بیشتر مسئولان استانی به عملکرد بنیاد مسکن شد.



نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس عملکرد اداره آب و فاضلاب استان کردستان را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: البته لازم است که شهرهای بیشتری در استان از آب سرد بهره مند شوند، در این راستا مبلغ 20 میلیارد تومان برای نصب فیلتر تحت فشار جهت تامین آب شرب از سد در مریوان در نظر گرفته شد، امیدواریم با پیگیری برنامه های اعلامی شهرهای بیشتری از آب سطحی بتوانند استفاده کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 315870
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار