خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/10/25 - 18:55
  • زمان مطالعه : 30 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
خانه ملت گزارش می‌دهد:

دیدارهای دکتر لاریجانی با مقامات ارشد مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی/ تاکید بر ضرورت استفاده اعضا از توان اقتصادی یکدیگر

رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با مقامات ارشد مجالس این کشورها دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بیستمین نشست کمیته عمومی اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی (PUIC) صبح امروز(دوشنبه، 25 دی ماه) با حضور دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.





سوءاستفاده دشمنان اسلام از تفرقه اقتصادی کشورهای اسلامی/ اظهارات نسنجیده ترامپ مصداق توحش مدرن است



دکتر علی لاریجانی در بیستمین نشست کمیته عمومی اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی ضمن تشکر از حضور نمایندگان مجالس اسلامی در این نشست و ابراز امیدواری از دستاوردهای مفید و مثبت این کنفرانس، گفت: موضوع قدس یکی از مسائل مهم و دغدغه فکری کشورهای اسلامی است و اگرچه موضوع فلسطین، موضوع دائمی اجلاس های اسلامی است، باید بپذیریم که سال های اخیر توطئه های زیادی در خصوص آن شکل گرفت.



سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از مشکلات امنیتی کشورهای مسلمان



رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات امنیتی که برای کشورهای مسلمان به وجود آمد، اظهار داشت: عراق و سوریه چندین سال درگیر مسائل تروریستی بودند و فرصتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمد که با آمریکایی ها گامی رو به جلو برداشته و در شرایط کنونی قدس شریف را از مرکزیت امر برای فلسطین درآورد.



وی افزود: هوشیاری سیاسی کشورهای اسلامی باعث موضع گیری سریع آن ها شد و مهم این است که نباید اجازه دهیم مظلومیت ملت فلسطین مضاعف شود.



دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بین المجالس کشورهای اسلامی به طور طبیعی صدای مردم مظلوم منطقه است، عنوان کرد: بین المجالس صدای امت اسلامی است لذا انتظار می رود مسائل مهم اعم از سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای اسلامی در آن مورد بررسی قرار گیرد چرا که یکی از ارکان فکری که باعث جمع شدن ما در بین المجالس شده است مسائل توسعه اقتصادی بود.



ضرورت طراحی ساز وکارهایی برای استفاده از ظرفیت های مهم جهان اسلام



رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز ظرفیت های مهمی در جهان اسلام وجود دارد، افزود: منابع انرژی، نیروی متخصص، امکانات کشاورزی و معدنی به وفور در کشورهای اسلامی موجود است که باید ساز وکارهایی طراحی شود که مصالح دولت ها به همکاری اقتصادی با یکدیگر گره بخورد که در حال حاضر این مصالح قدری از هم دور است و از ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.  



وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به پاکستان گفت: طرف پاکستانی معتقد بود برنج زیادی دارند اما کشورها از آن ها خرید نمی کنند و نیاز برنج خود را از کشورهای دیگر تامین می کنند؛ چنین اقداماتی باعث می شود ظرفیت ها فعال نشود؛ در کنار پاکستان، ترکیه، اندونزی، مالزی و سایر کشورها نیز ظرفیت هایی دارند که در طول این سال ها باید توجه بیشتری به آن می شد.



دکتر لاریجانی برهمین اساس تصریح کرد: باید برای امنیت کشورها زیرساخت های اقتصادی فراهم شود که باعث عمیق تر شدن روابط می شود لذا اولویت جمهوری اسلامی همکاری اقتصادی با کشورهای اسلامی است که باید ظرفیت های کشورهای مختلف جفت و جور شده و اعضای اتحادیه بین المجالس نیز در همین راستا حرکت کنند.



جریان تروریستی علی رغم شکست در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحرانی که از نظر تروریستی به وجود آمده سال هاست که برای کشورها گرفتاری هایی را ایجاد کرده است.



وی افزود: ایران برای مبارزه با تروریسم حاضر خواهد بود، زیرا اقدامات تروریستی علاوه بر مشکلات امنیتی، برای جهان اسلامی نیز مشکل آفرین است.



دکتر لاریجانی متذکر شد: تروریست ها مهاجرت می کنند و مادامی که برخی کشورها از تروریست حمایت می کنند این ماجرای غم انگیز ادامه دارد.



رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: جریان تروریستی علی رغم شکست در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت و کشورهای اسلامی برای مبارزه با آن باید ید واحد باشند.



همکاری ایران با کشورهای اسلامی برای پاک کردن لکه تروریست ها از دامان جهان اسلام



رئیس نهاد قانونگذاری کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران که تجربیات زیادی در مبارزه با تروریسم دارد، با کشورهای اسلامی همکاری می کند تا لکه تروریست ها از دامان جهان اسلام پاک شود.



وی افزود: امیدواریم این کنفرانس باعث سمت گیری آینده نگرانه ای مخصوصاً در زمینه اقتصادی باشد، هر چقدر کشورهای اسلامی متفرق باشند، دشمنان از این فاصله سوءاستفاده می کنند.



دکتر لاریجانی متذکر شد: در سال های اخیر شاهد اختلافاتی بین کشورهای اسلامی بوده ایم که اگر در فرصتی مناسب این اختلافات حل می شد نتایج مطلوبی به دست می آمد، ولی دیگر کشورها به این موضوعات ورود پیدا کرده و فاصله ها را تشدید کردند.



کشورهای اسلامی ادبیات ترامپ را تقبیح کنند



رئیس قوه مقننه کشور گفت: تاسف خود را از حرف های نسنجیده رئیس جمهور آمریکا اعلام می کنم، زیرا با لسان تحقیرآمیز درخصوص سایر کشورها سخن گفته است و این ادبیات را می توان توحش مدرن نامید که به جای احترام از ادبیات سیاسی خارج شده و با ادبیاتی تحقیرآمیز نسبت به سایر کشورها موضع گیری می کند.



وی با اشاره به سخنان تحقیرآمیز ترامپ علیه برخی کشورها گفت: اینگونه حرف زدن ها تحریک آمیز خواهد بود و سبب عصبانیت ملت ها می شود و ما کشورهای اسلامی باید چنین ادبیاتی را تقبیح کنیم، اینگونه اظهارنظر ها چه درخصوص کشورهای آفریقایی چه غیرآفریقایی شکاف ها را افزایش می دهد.



دکتر لاریجانی ضمن تقدیر از ابراز همدردی رئیس مجلس مالی درخصوص حادثه ای که برای نفتکش ایران پیش آمده است، گفت: امیدوارم نشست کمیته عمومی از نظر مالی و اقدامات اجرایی مفید باشد و جلسه خوبی را فردا نیز شاهد باشیم.



رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی با روسا و نایب رییسان مجلس کشورهای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.











دیدار رئیس مجلس عمان با دکتر علی لاریجانی


 



دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس عمان:وظیفه کشورهای اسلامی تلاش برای کاهش اختلاف‌ها است



همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «خالد هلال ناصر المعمولی» رئیس مجلس کشور عمان و هیات همراه، گفت: زمینه های بسیاری برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور فراهم است و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت پذیرد.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان قسم خورده مسلمانان تلاش دارند تا با نفوذ در میان آنان به اختلافات دامن بزنند و این وظیفه کشورهای اسلامی است که از گسترش اختلافات جلوگیری کنند.



وی تصریح کرد: با توجه به پیشنهادات شما، طرح ها و پروژه های موجود را بررسی و زمینه های اجرای آن را در آینده نزدیک فراهم خواهیم کرد.



رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ضروری است برای جذب سرمایه گذاران تسهیلاتی برای فعالیت آن ها فراهم شود.



پیوند میان دو کشور ایران و عمان از طریق اجرای طرح های مشترک اقتصادی



همچنین در این دیدار رئیس مجلس عمان گفت: درصدد رایزنی با ایران به منظور ارائه راهکارهای مثبتی در زمینه حل مسائل هستیم.



وی افزود: ایران و عمان روابط سیاسی سطح بالایی با یکدیگر دارند و ما می‌خواهیم که این سطح روابط در حوزه های تجاری و بازرگانی هم وجود داشته باشد.



ناصر المعمولی با اشاره به زمینه های موجود در عمان بیان کرد: امنیت و ثبات خوبی در عمان برقرار است و به یقین سرمایه گذاران ایرانی در آن جا با مشکلی برخورد نخواهند کرد.



وی پیشنهاد کرد که از طریق اجرای طرح های مشترک اقتصادی به پیوند میان دو کشور کمک شود.



خالد هلال ناصر المعمولی در ادامه اظهار کرد: اتاق های بازرگانی دو کشور باید در این زمینه تلاش کنند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برای مشارکت در این طرح ها هدایت کنند.



رئیس مجلس عمان در پایان تاکید کرد: ما در گسترش روابط اقتصادی با ایران مصمم هستیم و امیدواریم که بتوانیم در سطح کلان و در حوزه انتقال انرژی این امر را اجرایی کنیم.











دیدار رئیس مجلس موزامبیک با دکتر علی لاریجانی


 



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ادامه دیدارهای رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی لاریجانی با نایب رئیس مجلس موزامبیک درخصوص گسترش سطح روابط با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و آنتونیو ژوزه امیلیا به دلیل میزبانی اجلاس بین المللی کشورهای اسلامی در سطح مناسب از دکتر لاریجانی تشکر کرد.











دیدار رئیس مجلس سوریه با دکتر علی لاریجانی


 



دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس سوریه: مقاومت ملت سوریه ستودنی است/ نگاه کشورها به سوریه در حال تغییر است



همچنین دکتر لاریجانی در حاشیه سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی در دیدار با "حموده یوسف صباغ" رئیس مجلس سوریه، گفت: با وجود تمام تلاش دشمنان، دولت سوریه با کمک مردم توانسته است از همه این معضلات عبور کند و ما امیدواریم که وضعیت در سوریه به ثبات برسد و آرامش کامل در آنجا برقرار شود.



وی ادامه داد: سوریه دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشته است و در این میان نقش ملت سوریه در پیروزی‌های پیاپی این کشور قابل تقدیر و ستودنی است.



رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به صباغ افزود: با مسیری که شما در سوریه پیموده‌اید نگاه کشورهای دیگر هم نسبت به سوریه بهتر شده است و امیدوارم که این شرایط در آینده نزدیک بهتر شود.



رئیس مجلس سوریه: ایران و سوریه می‌توانند در کنار یکدیگر با دشمنان مشترک‌شان بجنگند



همچنین در این دیدار رئیس مجلس سوریه اظهار کرد: من حامل پیام‌ها و درودهای آقای بشاراسد برای شما هستم و به دلیل حادثه تأسف بار کشتی نفتکش ایرانی و جان باختن تعدادی از برادرانمان در این حادثه به شما و ملت ایران تسلیت می‌گوییم.



وی افزود: دو کشور ایران و سوریه رابطه و پیوند برادری محکمی دارند که می‌توانند در کنار یکدیگر با دشمنان مشترک‌شان بجنگند و در برابر آن‌ها ایستادگی کند.



یوسف صباغ ادامه داد: زمانی که رزمندگان ایرانی در کنار سوری‌ها، مقابل تکفیری‌ها ایستادند و خون‌شان در سوریه کنار یکدیگر ریخته شد این پیوند محکم‌تر از گذشته شد.



رئیس مجلس سوریه تصریح کرد: البته ملت ایران نیز از زمان پیروزی انقلاب با دسیسه‌های مختلف دشمنان آشنایی دارند و از آنجا که جمهوری اسلامی ایران بر حق است، دشمنان زیادی دارد.











دیدار رئیس مجلس سنگال با دکتر علی لاریجانی






دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس سنگال:اتحادیه مجالس اسلامی به سمت افزایش روابط تجاری اعضا حرکت کند/ آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی و صنعت سنگال



رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدارهای خود با مصطفی نیاس رئیس مجلس سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد.



دکتر لاریجانی با اشاره به رایزنی های مستمر میان ایران و سنگال گفت: همواره روابط نزدیکی با کشور سنگال داشته ایم و  برقراری روابط با آفریقا از اولویت های ایران است.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم سنگال در جهان اسلام، عنوان کرد: روابط با سنگال در سطح دولتی همواره دوستانه بوده که روابط پارلمانی می تواند آن را مستحکم‌تر کند؛ از این رو تمام بخش ها در ایران علاقمند به نزدیک شدن روابط به خصوص در حوزه اقتصادی هستند چرا که ظرفیت ها در این حوزه زیاد است.



وی ادامه داد: ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی، فناوری و صنایع مختلف نظیر سدسازی، نیروگاه و غیره آمادگی این را دارد تا با سنگال وارد مذاکره شود همچنین علاقمندیم تجار ایرانی به تجار سنگالی مرتبط شوند.



دبیرکل آینده اتحادیه مجالس اسلامی از کشور سنگال است



رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه همواره توسعه روابط تجاری را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: دبیرکل آینده اتحادیه مجالس اسلامی نیز از کشور سنگال است که با حمایت شما می تواند موفق باشد و ایران نیز در این زمینه آماده همکاری است.



دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه هر یک از کشورهای اسلامی در حوزه‌ای ظرفیت دارند، عنوان کرد: دبیرخانه اتحادیه مجالس اسلامی باید به سمت افزایش روابط تجاری برود البته ممکن است در ابتدای کار کشورهای کمی در آن حضور پیدا کنند اما امکان گسترش آن وجود دارد که باید در این کنفرانس ها پیگیری شود.



رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای اسلامی در قبال قدس و فلسطین باید موضع صحیحی اتخاذ کنند، ابراز داشت: همکاری اقتصادی می تواند از این امر پشتیبانی کند و می تواند این فکر را تقویت کند که باید مرکزیتی در دبیرخانه برای این امر به وجود بیاید.



رئیس مجلس سنگال: ایران پیشگام برقراری روابط در حوزه های مختلف با سنگال بوده است/ از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم



مصطفی نیاس رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار با تشکر از حمایت ایران از سنگال که باعث حمایت سایر کشورها نیز شده است، عنوان کرد: امیدواریم روابط پارلمانی دو کشور هرچه بیشتر افزایش یابد که به محض بازگشت به سنگال نیز طرحی را برای افزایش روابط طراحی خواهیم کرد.



نیاس در ادامه با اشاره به کارخانه ایرانی تولید خودرو در این کشور، اظهار داشت: این کارخانه سالیانه حدود 1000خودرو تولید می کند که با قیمت ارزان 12هزار دلار در سنگال به فروش می رسد و مشتری های بسیاری دارد، همچنین این خودروها کم مصرف بوده و برای نخستین بار خودروی دوگانه سوز را در سنگال تولید کرده اند لذا ایران همواره در برقراری روابط پیشگام بوده است.



رئیس مجلس سنگال در ادامه با بیان اینکه دانشجویان ایرانی زیادی در سنگال در حوزه نفت و گاز بورسیه شده اند، گفت: ایران برای نخستین بار این در را به سوی سنگال باز کرده است و اکنون دانشجویان سنگالی نیز در شهرهای اصفهان، قم و مشهد مشغول تحصیل هستند.



وی در ادامه با بیان اینکه از 43 سال قبل تاکنون ریاست کمیته سازمان ملل درخصوص رعایت حقوق اجتناب ناپذیر ملت فلسطین را عهده دار است، افزود: هر ساله نشستی در نیویورک برای حمایت از فلسطین برگزار می‌کنیم و پس از تشکیل دولت فلسطین نیز نخستین کشوری بودیم که آن‌ها را به رسمیت شناختیم و با تبدیل نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سنگال  به سفارتخانه، حمایت از ملت فلسطین را بر خود واجب می دانیم.











دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با دکتر علی لاریجانی


 



دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس پاکستان:ایران و پاکستان با درایت در مقابل مشکلات مختلف تروریستی ایستادگی کردند



دکتر علی لاریجانی در دیدار با "ایاز صادق" رئیس مجلس ملی پاکستان گفت: ایران و پاکستان دو کشور همسایه هستند که با مشکلات مختلف تروریستی دست به گریبان بوده اند اما توانسته‌اند با درایت در مقابل آن‌ها ایستادگی کنند.



رئیس مجلس شورای  اسلامی افزود: تحرکات آمریکا و اسرائیل در این مدت زیاد شده است و آن‌ها نمی‌خواهند که منطقه به آرامش برسد و همین مسئله باعث می شوند که موضع کشورهای اسلامی در قبال این نوع تحرکات شفاف و محکم باشد.



رئیس مجلس پاکستان: اسرائیل به دنبال تفرقه افکنی میان مسلمانان است



همچنین در این دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان گفت: پاکستان اهمیت بسیاری برای ایران قائل است و نقش ایران در منطقه را بسیار مهم می داند.



وی اظهار کرد: حضور شما در کنفرانس مبارزه با تروریسم که در پاکستان برگزار شد، بسیار مغتنم بود و بدون شما دستیابی به بیانیه صادر شده، کار مشکلی بود.



ایاز صادق خاطرنشان کرد: باید کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد باشند و در مقابل دشمنانشان موضع واحدی بگیرند، زیرا آنها با نفوذ در میان این کشورها به دنبال تفرقه افکنی هستند.



نایب رئیس مجلس پاکستان در ادامه تاکید کرد: پاکستان تمایل به افزایش روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران دارد و برای همین منظور درصدد است، موانع بانکی را از سر راه بردارد.



وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند کشورهای مسلمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کند.



دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس ترکمنستان:مناسبات فرهنگی میان ایران و ترکمنستان ریشه دیرینه‌ای دارد



رییس مجلس در دیدار با خانم آنکجانور بردیوا رئیس مجلس ترکمنستان و هیأت همراه، اظهار کرد: هر توسعه‌ای که در کشورهای ما صورت پذیرد به نفع کشور مقابل هم خواهد بود و لازم است که از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نمایم.



وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری با تجار ترکمنی وارد مذاکره شده و پروژه‌های مشترکی را آغاز کنند.



دکتر لاریجانی در پایان نقش گروه‌های دوستی پارلمانی را در ارتقای سطح روابط بسیار موثر دانست.



خانم آکجا نوربردیوا:رکمنستان معتقد به گفت‌وگو و مذاکره است



همچنین در این ملاقات رئیس مجلس ترکمنستان گفت: رئیس جمهور ترکمنستان بسیار اصرار داشتند که حتما در این اجلاس مهم شرکت کرده و با همتایان خود مذاکره کنیم تا از این طریق بتوانیم سطح روابط خود را با کشورهای دوست ارتقاء بخشیم.



وی در ادامه تصریح کرد: کشور ترکمنستان بسیار علاقمند است که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و انسانی با ایران رابطه گسترده‌ای داشته باشد و این کار با توجه به پیشنهادهای مشترک دو کشور به راحتی قابل اجرا خواهد بود.



خانم آکجا نوربردیوا گفت: دیپلماسی پارلمانی بهترین راه برای رفع مسائل و موانع میان دو کشور است و ما از تلاش‌های شخص شما که همیشه ایده‌های مثبت و متعادلی داشته‌اید، بسیار سپاسگزاریم.



وی با اشاره به رابطه چندین ساله با ایران تصریح کرد: با بررسی‌هایی که صورت داده‌ایم متوجه زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری‌ها با ایران شده‌ایم که این مسئله می‌تواند از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی مورد پیگیری قرار گیرد.



رئیس مجلس ترکمنستان در پایان خاطر نشان کرد: ترکمنستان کشور بی‌طرفی است و در مسائلی که بین کشورها پیش می‌آید به این امر معتقد است که باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره اختلافات را از میان برد و نظامی‌گری و جنگ‌افروزی به هیچ کشوری کمک نخواهد کرد.











دیدار نایب رئیس مجلس تاجیکستان با دکتر علی لاریجانی


 



پیشنهاد دکتر لاریجانی برای تجدیدنظر در تعرفه‌های گمرکی در دیدار با نایب رئیس مجلس تاجیکستان



در ادامه دیدارهای امروز رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر لاریجانی در دیدار با آقای عزیزی نایب رئیس مجلس تاجیکستان اظهار داشت: با توجه به همسایگی دو کشور لازم است که به برخی مسائل که ممکن است امنیت‌مان را به خطر بیندازد توجه داشته باشیم.



وی افزود: یکی از این مسائل تروریسم است و دیگری مواد مخدر که هر دوی آنها برای ایران و تاجیکستان می‌تواند مسئله‌ساز باشد و ضروری است که دو کشور با همکاری یکدیگر این مسائل را حل کنند.



لزوم تجدیدنظر بر روی تعرفه‌های گمرکی



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم گسترش روابط اقتصادی ادامه داد: تجار ایرانی با توجه به اینکه از نظر زبان و فرهنگی با تاجیکستان وجه اشتراک دارند به سرمایه‌گذاری در این کشور تمایل دارند اما لازم است که تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود.



وی اظهار داشت: لازم است که روی تعرفه‌های گمرکی تجدیدنظری داشته باشیم تا امر سرمایه‌گذاری میان دو کشور تسهیل شود و برای این کار تشکیل یک کمیته مشترک ضروری به نظر می‌رسد.



نایب رئیس مجلس تاجیکستان:امیدوارم سطح مناسبات میان دو کشور هر روز ارتقاء پیدا کند



همچنین در این دیدار عزیزی نایب رئیس مجلس تاجیکستان گفت: ایران و تاجیکستان دو کشور همسایه، دوست و برادر هستند و ما علاقمند به گسترش سطح روابط با ایران هستیم.



وی افزود: ما همخون و هم فرهنگیم و به خاطر همین ویژگی‌ها خیلی راحت‌تر می توانیم در زمینه‌های مختلف با یکدیگر مذاکراتی داشته باشیم و امیدواریم این اجلاس نتایج خوبی برای همه کشورها در بر داشته باشد.



نایب رئیس مجلس تاجیکستان ضمن تشکر از دکتر لاریجانی به خاطر سیاست‌های معتدلانه ایشان ادامه داد: همواره امیدوارم که سطح مناسبات میان دو کشور در بهترین شکل قرار داشته باشد و هر روز سطح روابط ارتقاء پیدا کند.



وی  ابراز امیدواری کرد که همه کشورهای مسلمان و برادر در کنار یکدیگر و بدون هیچ تنشی با هم ارتباط داشته باشند.



دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس ترکیه:توسعه روابط بانکی در دستورکار روابط تجاری ایران و ترکیه قرار دارد/ اجازه نمی‌دهیم فلسطین وجه المصالحه شود











دیدار نایب رئیس مجلس ترکیه با دکتر علی لاریجانی


 



رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه دیدارهای خود عصر امروز با اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر لاریجانی در این دیدار حضور رئیس مجلس ترکیه در کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را ذی‌قیمت دانست و گفت: عمق روابط ایران و ترکیه دوستانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال برهم زدن اوضاع کشورهای منطقه هستند، اظهار داشت: آمریکایی ها در صدد شیطنت هایی در منطقه هستند و سرنخ های آن نیز مشهود است.

دکتر لاریجانی همچنین با بیان اینکه در عراق تروریست‌ها ضربه جدی خوردند و در سوریه آمریکایی‌ها همچنان دنبال ماجراجویی هستند، اظهار داشت: از این رو همکاری ایران و ترکیه در حوزه مسائل امنیتی منطقه بسیار ضروری است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه همکاری های اقتصادی به خوبی پیش رفته است، ابراز داشت: حذف دلار از روابط تجاری و استفاده از ارزهای دو کشور برای مبادلات اقتصادی اقدام خوبی است همچنین باید روابط بانکی را توسعه داد که برای تجار دو کشور بسیار مهم است اما روابط بانکی سهل نیست و مانع روابط تجاری می شود که امیدواریم به آن توجه کنید ضمن اینکه تجار و توریست های زیادی میان ایران و ترکیه در رفت و آمد هستند که نیاز به این تقویت روابط بانکی دارند.



وی ادامه داد: آماده‌ایم تا هرگونه همکاری را توسعه دهیم همچنین بین المجالس باید در حوزه توسعه روابط اقتصادی فعال تر شود چنانچه در گذشته چندان فعال نبوده‌اند.

دکتر لاریجانی در ادامه تأکید کرد: از مردم فلسطین و قدس شریف باید حمایت شود چرا که آمریکایی ها می خواهند این موضوع را رفته رفته حذف کنند اما ما نباید اجازه دهیم مسأله فلسطین وجه المصالحه شود که نقش ترکیه در این زمینه بسیار مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز خرسندی از ارتباط گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور، اظهار داشت: نگاه پارلمان ایران به ترکیه مثبت است و علاقمند به تقویت روابط هستیم که حضور شما در این کنفرانس آن را تثبیت می کند.





رئیس مجلس ترکیه: آمریکا برای مبارزه با یک گروه تروریستی از گروه تروریستی دیگری حمایت می‌کند

اسماعیل قهرمان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام ویژه اردوغان ریاست جمهوری ترکیه به دکتر لاریجانی با بیان اینکه ما دو کشور بزرگ هستیم که در مجامع بین المللی درباره صلح نقش داریم، گفت: اتحاد و مقاومت ما بسیار مهم است البته کسانی بوده اند که قصد تخریب این روابط را داشته‌اند.

وی در ادامه ساختار فعلی سازمان ملل را مناسب برقراری صلح در جهان ندانست و افزود: یک تصمیم کلی از بالا به شورای امنیت می رسد و بعد بین 5 کشور صحبت شده و حتی یک نفر می تواند آن را وتو کند.

قهرمان در ادامه با تأکید بر اینکه برادری و برابری شرایط خوبی میان دو کشور ایجاد می کند، اظهار داشت: برخی می خواهند با ترویج تروریسم مشکل ایجاد کنند که در این زمینه برقراری مراودات میان ایران و ترکیه برای مبارزه با آنها مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس مجلس ترکیه در پایان تصمیمات آمریکا برای مقابله با تروریسم را اشتباه توصیف و خاطرنشان کرد: نمی توان برای مبارزه با یک گروه تروریستی از گروه تروریستی دیگری حمایت کرد.



 دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس الجزایر:افراطی‌گری مشکل جهان اسلام در دنیای امروز است



دکتر لاریجانی در دیدار با السعید بوحجه رئیس مجلس الجزایر، گفت: مسئله تروریسم در منطقه ریشه دوانده  و افراطی‌گری مشکل جهان اسلام در دنیای امروز است.



وی افزود: با توجه به این مسائل ضروری است  علاوه بر بیشتر شدن همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی و امنیتی با گسترش روابط اقتصادی نیز به تحکیم روابط کمک کرد، البته پارلمان‌ها در این میان نقش تأثیرگذاری دارند و بسیاری از مسائل به کمک آنها قابل حل خواهد بود.



رئیس مجلس الجزایر: سیاست الجزایر حل عدم دخالت در امور داخلی کشورها و کمک به صلح و آرامش منطقه



همچنین در این دیدار رئیس مجلس الجزایر گفت: این اجلاس فرصت مغتنمی است که بتوانیم تا آنجا که می‌توانیم راه‌حل‌هایی برای چالش‌های موجود در منطقه پیدا کنیم و بی‌شک اینگونه اجلاس‌ها می‌تواند روابط کشورهای دوست و مسلمان را افزایش دهد و آن‌ها را به یکدیگر نزدیک سازد.



السعید بوحجه تصریح کرد: الجزایر همیشه پشتیبان و همسو با سیاست‌های ایران بوده است و از توافقنامه هسته‌ای نیز حمایت کرده و آن را باعث شکوفایی ایران می‌دانیم و مسئولیت مهمی بر دوش ما قرار دارد و آن اینکه به حفظ استقلال کشورها در برابر قدرت‌های سلطه گر کمک کنیم.



رئیس مجلس الجزایر گفت: سیاست ما سیاست شناخته شده‌ای است و خدشه‌ناپذیر است و اساس آن در حل و فصل منازعات میان کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها و کمک به صلح و آرامش است.



وی با اشاره به خطر گسترش حضور تروریسم در منطقه گفت: این نیروهای افراطی برای همه کشورها خطرساز هستند و ما باید کمک کنیم تا ریشه آنها برچیده شود، هرچند که مورد حمایت برخی از کشورها هستند اماما باید کمک کنیم تا ریشه‌ آنها کنده شود و باید به گسترش دموکراسی کمک کنیم.



رئیس مجلس الجزایر خاطر نشان کرد:  برای دفاع از کشورمان تلاش های بسیاری کرده، هزینه زیادی پرداختف و 200 هزار شهید دادیم وتوانستیم بدون کمک از هیچ کشوری با تروریسم مبارزه کنیم اما برای ریشه‌کن کردن آن در جهان نیاز به همکاری‌های بین‌المللی است.



وی تصریح کرد: وقتی ما درگیر جنگ با تروریست‌ها بودیم سکوت مرگباری بر سازمان‌های بین‌المللی حاکم بود و این خطر هنوز باقی است و کشورهایی مثل لیبی و تونس را تهدید می‌کند که همگی در همسایگی‌مان قرار دارند.



رئیس مجلس الجزایر در پایان گفت: آرزوی ما برقراری امنیت در همه کشورهاست و اگر کشورهای همسایه امنیت داشته باشند ما هم در امنیت خواهیم بود.



وی همچنین خواستار گسترش روابط اقتصادی، پارلمانی و فرهنگی با ایران شد.



 دکتر لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس گینه بیسائو:اظهارات سخیف ترامپ ذات سردمداران آمریکا را نشان می‌دهد



رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین عصر امروز (دوشنبه، 25 دی ماه)  با سیپریانو کاساما رئیس مجلس گینه بیسائو دیدار و گفت و گو کرد.



دکتر لاریجانی در ادامه این دیدار با بیان اینکه کشور گینه بیسائو را دوست و برادر خود می‌دانیم، گفت: رئیس جمهور آمریکا به همه دشنام می دهد، چنانچه چند روز پیش در مورد ملت و کشورهای آفریقایی نیز حرف های سخیفی زد و این اقدام، ذات سردمداران آمریکا را نشان می دهد.



وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها با تکبری که دارند کشورهای دیگر را کوچک می شمارند،  از این رو کشورها باید با یکدیگر وحدت داشته باشند، افزود:  آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به جان کشورهای منطقه می‌اندازند که این تروریست ها در منطقه خاورمیانه به نوعی عمل می کنند و در آفریقا به نوع دیگر عمل می‌کنند.



رئیس مجلس گینه بیسائو: تحریم های آمریکایی علیه ایران را محکوم می‌کنیم



سیپریانو کاساما نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران از جهات مختلف حمایت ما را خواهد داشت، گفت: ایران کشور بزرگی است و من به‌عنوان رئیس پارلمان های اتحادیه آفریقا همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و اظهارات سخیف ترامپ علیه ایران را محکوم می کنم.



رئیس مجلس گینه بیسائو در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تحریم‌ها و مجازات های بی‌اساس ترامپ علیه ایران را محکوم کرده و این نشست را فرصتی برای ابراز احساسات خالصانه خود نسبت به ملت و دولت ایران می دانم











دیدار رئیس مجلس اندونزی با دکتر علی لاریجانی


 



دکترلاریجانی در دیدار با رئیس مجلس اندونزی: کشورهای اسلامی باید تحرک بیشتری در دفاع از حقوقشان داشته باشند



همچنبن دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز (شنبه 23 دی ماه) در دیدار با فولی زن رئیس مجلس اندونزی اظهارداشت: ظرفیت کشورهای اسلامی از نظر نیروی انسانی و انرژی زیاد است و باید از این ظرفیت‌ها در جهت تحقق اهدافمان استفاده نماییم.



وی افزود: از جمله ظرفیت‌های چنین کنفرانسی،نزدیکتر کردن کشورهای اسلامی با یکدیگر و تبادل نظر میان آنان جهت دستیابی به راهکارهای جدید جهت توسعه روابط میان آنان و رفع مشکلات جهان اسلام است و گسترش روابط تجاری میان این کشورها نیز به توسعه همکاری‌ها کمک شایان توجهی خواهد نمود.



دکتر لاریجانی با اشاره به مسئله فلسطین و سایر مسلمان درگیر جنگ، خاطر نشان کرد: شیطنت آمریکا در جنگ افروزی زیاد شده است و متأسفانه این از مشکلات زمانه ما است و باید با اتخاذ مواضع محکم جلوی زیاده خواهی‌های دولت‌های استعماری را بگیریم.



وی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات منطقه، گسترش تروریسم است که به یک مسئله حاد تبدیل شده و متأسفانه همین کشورهای قدرت طلب اجازه نمی‌دهند که این گروهک های تروریستی نابود شوند و هر روز از جای جدیدی فعالیتشان را آغاز کنند.



وی در پایان از مواضع دولت اندونزی در خصوص مسلمانان میانمار تشکر کرد.



رئیس مجلس اندونزی: کشورهای اسلامی باید با اسرائیل قطع روابط سیاسی و اقتصادی کنند



همچنین در این دیدار فدلی زون رئیس مجلس اندونزی گفت: ما آرزو داریم که این کنفرانس کشورهای اسلامی بتواند پاسخگوی مسائلی باشد که کشورهای اسلامی با آن روبرو هستند و برای همین پیشنهاداتی را در این خصوص به همراه آورده‌ایم.



وی افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین با اسرائیل قطع روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشند.



رئیس مجلس اندونزی با اشاره به وضعیت اسفبار مسلمانان رانده شده از میانمار تصریح کرد: با سفری که به میانمار داشتم و همچنین با بازدیدی که از وضعیت مسلمانان رانده شده از میانمار انجام دادم، شرایط بسیار بدی را شاهد بودم که امیدوارم در این اجلاس بدان پرداخته شود زیرا آنان نیازمند کمک‌های جدی ما هستند.



فدلی زون در خصوص مسئله فلسطین تصریح کرد: مردم ما تظاهرات گسترده‌ای را با حضور دو و نیم میلیون نفر در اندونزی و در حمایت از قرار گرفتن قدس به عنوان پایتخت فلسطینیان انجام دادند و به این حمایت خود ادامه خواهند داد.



وی همچنین درخصوص گسترش روابط تجاری میان ایران و اندونزی تصریح کرد: ما علاقمند به گسترش روابط تجاری با ایران هستیم و توجه به صنعت توریسم می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.



وی در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در کنفرانس بین‌المللی که در اندونزی برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورد.











دیدار نائب رئیس مجلس ساحل عاج  با دکتر علی لاریجانی


 



دکترلاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس ساحل عاج: سیاست جمهوری اسلامی ایران ارتقای روابط با کشورهای آفریقایی است

رییس مجلس در دیدار با  پریوات اولا نایب رئیس مجلس ساحل عاج و هیات همراه که روز شنبه هفته جاری صورت گرفت، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که کشورهای اسلامی با آن روبه رو هستند، ضروری است که در این کنفرانس مواضع محکم و شفافی در خصوص مسائل مهمی مانند تروریسم، فلسطین و میانمار داشته باشیم.



وی افزود: همچنین این کنفرانس فرصت مغتنمی را فراهم می آورد تا کشورهای شرکت کننده در مورد گسترش روابط دوجانبه با یکدیگر به گفت وگو بپردازند و گروه های دوستی ایران و ساحل عاج هم می توانند از این فرصت استفاده نمایند.



نایب رئیس مجلس ساحل عاج هم ضمن ارسال سلام رئیس مجلس ساحل عاج به دکتر لاریجانی،اظهار داشت: ما از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس حمایت خواهیم کرد زیرا در خصوص مسایل جهان اسلام نقطه نظرات مشترکی داریم.



پریوات اولا،گفت: در چند هفته گذشته برخی از کشورها با سوءاستفاده از اغتشاشات اخیر ایران می خواستند به تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی بپردازند که موفق نشدند و ما حامی دولت و ملت ایران خواهیم بود.



وی در پایان پیام رئیس مجلس ساحل عاج را مبنی بر دعوت از دکتر لاریجانی برای سفر به این کشور، ابلاغ کرد.



نایب رئیس مجلس ساحل عاج در این دیدار خواستار گسترش روابط اقتصادی و تجاری و گسترش روابط پارلمانی میان دو کشور شد.











دیدار نایب رئیس مجلس بورکینافاسو با دکتر لاریجانی


 



دکترلاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس بورکینافاسو:رویارویی با مشکلات جهان اسلام تنها با اتحادکشورهای اسلامی قابل حل است



دکتر لاریجانی روز شنبه در دیدار با سالیفو تیموره نایب رئیس مجلس بورکنیافاسو اظهار داشت: کنفرانس بین المللی کشورهای اسلامی،فرصتی مغتنم درجهت رسیدن به آرای مشترک برای رویارویی با معضلات کنونی است.



وی افزود:امروزه شاهد اقدامات ماجراجویانه ازسوی آمریکا هستیم و انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف یکی از این دست اقدامات است که با یک نگاه نژادپرستانه این تصمیم گرفته شد.



رئیس قوه مقننه کنفرانس بین المللی کشورهای اسلامی را زمینه ساز گسترش روابط میان این کشورها خواند و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که سطح روابط خود را با بورکینافاسو ارتقای بخشد و گروه های دوستی دو کشور درهمین کنفرانس می توانند در این خصوص اقداماتی صورت دهند.



نایب رئیس مجلس بورکینافاسو:کشورهای اسلامی در مقابل سیاست های آمریکا باید متحد شوند



همچنین در این دیدار نایب رئیس مجلس بورکینافاسو گفت: رئیس مجلس ما خیلی تمایل به شرکت در این کنفرانس داشتند اما به دلیل اینکه به تازگی و پس از فوت رئیس مجلس اسبق به این سمت رسیده اند،بسیار درگیر انجام امور بودند.



سالیفو تیموره تصریح کرد: این آرزوی کشور ما است که درحوزه های مختلف با ایران همکاری داشته باشیم بالاخص در زمینه های اقتصادی و تجاری و امیدواریم که در همین سفر به این امر دست پیدا کنیم.



وی افزود: قبل از سفر به ایران با سفیر جمهوری اسلامی در بورکینافاسو دیدار داشته و زمینه های بازگشایی سفارت بورکینافاسو در ایران را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم که به زودی هیاتی از کشور ما به ایران بیاید.



نایب رئیس مجلس بورکینافاسو ضمن ابراز نگرانی از تصمیمات رئیس جمهور آمریکا، خاطرنشان کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس یکی از اقدامات خطرناک آمریکا است که باید جلوی آن گرفته شود و دراین خصوص حمایت و همدلی همه کشورهای اسلامی ضروری است.



وی تاکید کرد:ما از مواضع شما درخصوص آمریکا و اسرائیل حمایت می کنیم و امیدواریم که در این کنفرانس به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.



سالیفو تیموره همچنین خواستار گسترش روابط تجاری و بازرگانی با ایران شد و افزود: هردو سال یکبار نمایشگاه بزرگی با حضور کشورهای مختلف در بورکینافاسو برگزار می شود و غرفه بزرگی به کالاهای ایرانی اختصاص دارد که مورد توجه مردم ما قرار دارد و مناسب است که چنین نمایشگاهی از کالاهای بورکینافاسو در ایران به نمایش گذاشته شود.



وی در پایان از طرف رئیس مجلس بورکینافاسو از دکتر لاریجانی برای سفر به این کشور به منظور گسترش همکاری ها دعوت به عمل آورد.



به گزارش خانه ملت، سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز سه شنبه و چهارشنبه ٢۶ و ٢٧ دی ماه با حضور ۴۶ کشور اسلامی در تهران برگزار می شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 227594
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار