خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/29 - 14:46
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
نگاهی دیگر به دستاوردهای سفر دکتر لاریجانی به صربستان

دور زدن تحریم‌ها با دیپلماسی پارلمانی/ پاتک به پیمان شکنی ترامپ از بلگراد

رئیس مجلس در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی صربستان با دیپلماسی پارلمانی در مسیر دور زدن تحریم‌ها قدم‌های قابل‌ملاحظه‌ای برداشت و گویی در پی دیپلماسی پارلمانی صدای پای توسعه اقتصادی در کشور بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی که هم سوابق دیپلماتیک دارد و هم سالهاست در مقام ریاست مجلس، در راس پارلمان قرار گرفته است، طی سال‌های حضورش در بهارستان، علاوه بر تاثیرگذاری بر مناسبات داخلی، تاثیرگذاری بین‌المللی را نیز در دستورکار داشته و شاهد این مدعا درخواست روسای پارلمان‌ها و مقامات کشورهای متعدد  در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی از دکتر لاریجانی است که خواهان میانجیگری و کمک وی و دیگر مقامات ایرانی برای حل مسائل منطقه ای شدند.



دکتر علی لاریجانی 4 روز پر کار را از ۲۱ تا 24 مهرماه در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیش از 17 دیدار با مقامات و روسای پارلمانی کشورهای مختلف سپری کرد؛ اجلاسی با شعار «تقویت حقوق بین الملل؛ نقش و سازوکارهای پارلمانی و کمک همکاری منطقه ای».



دیدارهای متعدد دکتر علی لاریجانی در صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی و پیگیری اهدافی همچون نقد عهدشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای، حمله ترکیه به کردهای سوریه، لزوم رسیدگی به وضعیت مردم یمن، عدم مخالفت ایران در زمینه مذاکره با عربستان، خطرات سیاست های ترامپ برای منطقه، عدم اهتمام اتحادیه اروپا به وظایفش، حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و هشدار درباره اوج گرفتن ناآرامی‌ها و تنش‌ها در منطقه و... نشان داد که نه تنها در صحنه بین المللی ایران منزوی نیست، بلکه با کمک دیپلماسی پارلمانی، به دنبال راهی برای گشایش های دیپلماتیک است.



علی لاریجانی در پاویون فرودگاه امام خمینی(ره)، هنگام پرواز به بلگراد در جمع خبرنگاران به هدف سفر به صربستان اشاره کرد و گفت: «در شرایط فعلی که آمریکا موجب بهم‌ریختگی روابط بین‌المللی شده‌، گفتوگو با مسئولان کشورهای مختلف از جهت روشنگری و همکاری‌های دوجانبه و موضوعیت دارد؛ این اجلاس فرصتی است که با روسای پارلمان‌ها در زمینه تقنین و همچنین در باره معضلات منطقه‌ای، بین‌المللی و همکاری‌های دوجانبه در حوزه اقتصادی صحبت شود.»



اما یکی از مهمترین بخش‌های این سفر برای دکتر لاریجانی سخنرانی در مجمع اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی بود که او با صراحت، ضمن دفاع از مواضع ایران در منطقه و مجامع بین‌المللی به موضوعات مختلفی همچون مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و تحریم‌های ایران پرداخت.



رئیس مجلس در مجمع عمومی IPU تاکید کرد: «مقامات آمریکایی باید بفهمند که روابط بین‌الملل، شبیه تخته شطرنج است، بازیگران هرگز بازی را ترک نمی‌کنند و هر حرکت یک ضدحرکت را ایجاد می‌کند، همچنین از فکاهیات روزگار این است که امروز آمریکا در سوریه بدون روش قانونی دخالت می‌کند و آن هم با بهانه سرکوب تروریسم! البته این رژیم سابقه‌ای طولانی در این شعبده بازی داشته است. نتیجه اصلی از این بحث این است که شاهد فقدان سازوکار حقوقی کارآمد جهت صیانت از حقوق و تعهدات بین‌المللی هستیم.»



پیام به امارتی‌های دو چهره! (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



رئیس مجلس در پایان سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به اتهامات مقامات اماراتی در این اجلاس درخصوص ایران پاسخ داد.



دکتر لاریجانی گفت: «دوست عزیزی از امارات در سخنرانی خود مطلبی را مطرح کرد مبنی بر اینکه ایران در منطقه دخالت می‌کند، ایران به درخواست دولت عراق و دولت سوریه به کمک آن‌ها شتافت تا داعش را سرکوب کند، شما باید از ایران تقدیر کنید نه آن که بد او را بگویید.»



اظهارات دکتر لاریجانی در این اجلاس از آن نظر مهم بود که IPU یک نهاد اثرگذار جهانی است که می تواند پیام های سیاسی را به گوش هر شنونده ای در سطح جهان برساند. اتحادیه بینالمجالس در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد و نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چندجانبه سیاسی و مختص نمایندگان پارلمان بود اما در ادامه به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد، مجالس ملی ۱۷۸کشور عضو IPU هستند و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای اعضای وابسته به شمار می‌آیند، این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.



اتحادیه بینالمجالس سازمانی متشکل از پارلمان‌های سراسر جهان، به‌دنبال تقویت «دیپلماسی پارلمانی» از یکسو و استفاده از نقش پارلمان‌ها در رشد دموکراسی ازسوی دیگر است.





















افتتاحیه اجلاس بین المجالس جهانی ipu با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی


برای دیدن تمامی عکس های سفر رئیس مجلس به صربستان اینجا کلیک کنید



در ادامه اهم اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدارهای وی با مقامات و روسای پارلمانی کشورهای مختلف در حاشیه نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی آمده است؛ موضوعاتی که بنابر تحلیل‌های متعدد هر یک تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر وضعیت ایران در منطقه، بین‌الملل و تغییر نگاه کشورها به‌ویژه روابط اقتصادی با ایران خواهد داشت.



دیدار با رئیس اتحادیه بین المجالس(IPU)



دکتر لاریجانی: اگر قصد سفر به سوریه برای کسب اطلاعات را دارید، ایران می‌تواند این سفر را هماهنگ کند و رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) نقش سازنده ای در مسئله یمن داشته است.



گابریلا کوئواس بارون رئیس اتحادیه بین المجالس: هیاتی از کمیته حقوق بشر اتحادیه بین‌المجالس برای مذاکره به منظور بررسی شرایط سوریه به ترکیه اعزام شده اند و البته قصد دیدار و گفت وگو با مقامات سوریه را نیز داریم. بسیاری از اطلاعات رسیده به اتحادیه در مورد ایران متناقض بوده است، از ایران در حل مسئله سوریه و یمن و مشکلات منطقه درخواست کمک شد.



دیدار با نخست وزیرصربستان (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



دکتر لاریجانی:  افزایش روابط اقتصادی دو کشور، همکاری‌ها در زمینه گردشگری، علمی و فرهنگی و ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی اهمیت داشته و به عدم کارآیی اروپا در برجام انتقاد دارم.



آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان:  قدرت جمهوری اسلامی در برابر تحریم افزایش یافته است. صربستان تحریم و مشکلات حاصل از آن را تجربه کرده و هر نوع کمکی که بتوانیم به ایران خواهیم کرد و البته به همکاری با ایران در تمامی زمینه‌ها علاقه‌مندم.



دیدار با رئیس جمهور صربستان



دکتر لاریجانی: زمینه های همکاری میان دو کشور بسیار است و باوجود عمل ایران به تعهدات خود در برجام اما اتحادیه اروپا فقط حمایت سیاسی از ایران کرد و تعهدات عملی خود را اجرایی نکرد.



الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان: صربستان در دوستی با ایران صادق است، صربستان کشوری مستقل است. موفقیت ایران در مقابل تحریم را تبریک می‌گویم و در آینده نزدیک به ایران سفر خواهم کرد.



دیدار با رئیس مجلس صربستان:



دکتر لاریجانی: صیانت از مقررات و تعهدات بین‌المللی ضمانت می‌خواهد، این ضمانت را سازمان ملل و شورای امنیت ملی انجام نمی‌دهند چراکه مجرم داخل همین سازمان‌ها است لذا باید جای دیگری این ضمانت را ایجاد کند و اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جای خوبی است. بهتر است سندی را در زمینه تعهدات بین‌المللی تصویب کنند و این کار مهمی برای امنیت جهانی خواهد بود البته ممکن است در تصویب این سند با چالش روبه‌رو شوید اما آغاز خوبی است و کشورها علی‌الظاهر نمی‌توانند مخالفت کنند.



رئیس مجلس صربستان: شرکت و حضور رئیس مجلس ایران در اجلاس ای پی یو اهمیت خاصی دارد زیرا وی وزنه‌ای برای این اجلاس است، همچنین درخواست توسعه همکاری های پارلمانی دو کشور  و  بیشتر شدن فعالیت‌های دوجانبه خود را در عرصه های مختلف را داریم.



دیدار با وزیر امور خارجه صربستان



دکتر لاریجانی: آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای به دنبال ماجرای جدید هستند و پس از 2 سال مذاکره توافق را برهم زدند و حتی مدتی با زبان تهدید حرف زدند اما متوجه شدند ایران پاسخ‌های محکمی دارد و اکنون از راه‌های دیگر وارد و تروریسم را در منطقه گسترش می‌دهند.



ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه و نخست وزیر سابق صربستان: ایران و صربستان دولت‌ها و ملت‌های همراه هستند که منافع، مشکلات و دشمن مشترک دارند بنابراین لازم است همواره کنار هم باشند، همچنین توسعه روابط فرهنگی، علمی، گردشگری، بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و صنعتی از دیگر مباحث حائزاهمیت میان دو کشور هستند.



دیدار با رئیس پارلمان قزاقستان



دکتر لاریجانی: گسترش روابط تجاری میان ایران و قزاقستان ضروری است و تسهیل روادید برای توسعه گردشگری و تجار ایران و قزاقستان مسئله حائزاهمیت است.



نورلان پنگماتولین رئیس پارلمان قزاقستان: روابط تجاری میان قزاقستان و ایران ضروری و مهم است و باید زیرساخت‌های لازم برای رفع مشکلات بانکی ایجاد و رؤسای بانک‌های مرکزی دو کشور با هم تعامل کنند.



دیدار با رئیس پارلمان قطر: (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



دکترلاریجانی: مبنای حل مسائل منطقه گفت‌وگوی سیاسی است نه رفتارهای نظامی، همان طور که رفتارهای نظامی در سوریه پاسخ نداد در جاهای دیگر نیز پاسخ نمی‌دهد و فقط به مردم سوریه خسارت وارد کرد، البته در یمن نیز اینگونه بود، همچنین در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و قطر قدم های خوبی برداشته شده است.



احمد آل محمود رئیس پارلمان قطر: سیاست‌های قطر همواره بر گفت‌وگو استوار است و محاصره قطر اتفاق ناعادلانه‌ای بود که نباید رخ می‌داد همچنین ما در مقابل نسل‌های آینده- اینکه در صلح باشند یا جنگ- مسئولیم.



دیدار با رئیس پارلمان الجزایر:



دکتر لاریجانی: قبل از آغاز جنگ در سوریه و یمن گفتگوی سیاسی را پیشنهاد دادیم اما برخی از کشورها اصرار بر جنگ داشته و گزینه نظامی‌گری را مطرح کردند اما مسئله سوریه از طریق نظامی‌گری حل نخواهد شد.



سلیمن شینین رئیس پارلمان الجزایر:  گسترش روابط اقتصادی و تجاری الجزایر با ایران ضروری است، همچنین تحریم‌های بانکی ایران می‌تواند مانعی بر سر این همکاری‌ها باشد لذا پیشنهاد می‌کنم برای رفع این موانع فکری کنیم.



دیدار با رئیس پارلمان ایرلند:



دکتر لاریجانی: استقبال از همکاری‌های پارلمانی و افزایش ارتباط گروه دوستی ایران – ایرلند و اینکه ایران در زمینه توافق هسته‌ای وظایف خود را به درستی انجام داده است و عدم تعهد، به آمریکایی‌ها مربوط می‌شود تا جایی که پس از خروج از توافق هسته‌ای، روسای کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان از ایران درخواست خویشتنداری کردند و بعد در ادامه اینستکس زاییده شد که چندان هم کاربردی نیست لذا این مسائل به روابط ایران و اتحادیه اروپا صدمه می‌زند.



شان او فاریل رئیس پارلمان ایرلند: نسبت به افزایش همکاری‌های اقتصادی، ایجاد کانال بانکی، بازگشایی سفارت ایرلند در ایران، حل مسئله برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بدون توافق ایرلند و...تاکید داریم.



دیدار با رئیس مجلس سنای روسیه:(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



دکتر لاریجانی: مجموعه گفت‌وگوهای ایران و روسیه پیشرفت‌های چشمگیری داشته و اعتماد جدی میان دو کشور و رهبران ایجاد شده است، با توجه به رفتارهای ناهنجار ترامپ در صحنه بین‌الملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از خرابکارهای ترامپ در صحنه بین‌الملل علاج یابد.



والنتینا ماتونیکو رئیس مجلس سنای روسیه: روسیه مخالف بر هم زدن توافق هسته‌ای است چراکه این اتفاق آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد و ایران نقش بسیار موثری در تدوین یک راه حل و بازگشت آرامش و آتش‌بس به سوریه داشته است به همین دلیل از تلاش‌های ایران تشکر می‌کنیم. همچنین پیدا کردن راهکارهایی برای گسترش روابط تجاری میان ایران و روسیه ضروری است.



دبیرکل مجالس کشورهای اسلامی (puic):



دکتر لاریجانی: درصورت تقویت پیوندهای اقتصادی کشورهای اسلامی، این پیوندها بر ناملایمات سیاسی آن‌ها نیز تأثیر مثبت گذاشته و دشمنی و رقابت به مشارکت و همکاری تبدیل خواهد شد البته برخی از مشکلات در جهان اسلام به راحتی حل نمی‌شود چرا که جاهلان اجازه نمی‌دهند اما باید مسیر تعامل و گفت‌وگو را ادامه داد.



دبیرکل مجالس کشورهای اسلامی (puic): به دنبال فعال کردن کمیسیون‌ها و کمیته‌های اتحادیه مجالس اسلامی هستیم تا قبل از مجمع عمومی سال آینده این کمیسیون‌ها فعال شوند.











افتتاحیه اجلاس بین المجالس جهانی ipu با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی


دیدار با رئیس پارلمان چک



دکتر لاریجانی: بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان چک و ایران تأکید داریم و باید از ظرفیت دو کشور برای برداشتن گام‌های نو بهره برد ضمن آنکه برخی تجار ایرانی به طور سنتی با تجار چک کار می‌کنند.



رادک وند راچک رئیس پارلمان چک: نظامی گری راه به جایی نخواهد برد بنابراین همواره باید یک راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو محور وجود داشته باشد، متأسفانه غیرنظامیان در سوریه و یمن در عذاب هستند.



دیدار با رئیس مجلس آفریقای جنوبی:



دکتر لاریجانی: احساس مسئولیت شما در مقابل فلسطین بسیار ارزشمند است اما متأسفانه سیاست تبدیل به جنایت شده است.



الکا امبته رئیس مجلس آفریقای جنوبی: هیچگاه موضع آفریقای جنوبی در مورد فلسطین تغییر نخواهد کرد، این در حالی است که مردم لیبی و سوریه نیز در حال قربانی شدن هستند. درخواست روابط نزدیک‌تر آفریقای جنوبی با ایران، اگر نمایندگان مجلس دو کشور با هم در ارتباط باشند، می‌توانند ساز و کارهای امور پارلمانی کشورهای دیگر را فرا بگیرند که این مهم بر روابط تجاری دو کشور نیز تأثیرگذار است.



دیدار با رئیس پارلمان مکزیک:



دکتر لاریجانی: توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و مکزیک حائز اهمیت است.



رئیس پارلمان مکزیک: گروه دوستی ایران و مکزیک در این کشور تشکیل می‌شود علاقمند به گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور هستیم و البته معتقدیم تمام مناقشات باید به صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود.



دیدار با رئیس مجلس اتریش



دکتر لاریجانی: علاوه بر روابط سیاسی مناسب میان دو کشور، با وجود تکیه بر مسائل فرهنگی باید بر مسائل علمی نیز تمرکز کرد. روابط دوجانبه دو کشور و افزایش مراودات فرهنگی و گردشگری حائز اهمیت است، همچنین این همکاری‌ها را می‌توان گسترش داد، فقط باید اراده سیاسی وجود داشته باشد.



اینگو آپه رئیس مجلس اتریش: به تازگی گروه دوستی اتریش از ایران دیدن کرده اند و خوشبختانه روابط پارلمانی دو کشور در حال گسترش است. مهم بودن گسترش روابط اقتصادی و توریستی با ایران و اینکه ایران نقش با ثباتی را در منطقه و خاورمیانه ایفا می کند و این نشان می‌دهد روش گفت‌وگو، به هر راه حل دیگری ارجحیت دارد.



دیدار با نایب‌رئیس پارلمان المان (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



دکتر لاریجانی: نقش اتحادیه اروپا در سوریه نمی‌تواند صرفاً نصیحت باشد، در حالی که شما عادت کرده‌اید فقط نصیحت کنید؛ آلمان می تواند نقش قوی‌تری بازی کند اما این گونه نشده است. همچنین تنشی در خلیج فارس وجود ندارد، صیانت از خلیج فارس جزو دستور کارهای جمهوری اسلامی ایران است اما مشکل از بازیگران دیگر منطقه است، البته پیشنهاد "طرح صلح هرمز" مطرح شده توسط رئیس‌جمهور ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس است و در این مسیر نیازی به نیروهای خارج از منطقه نیست.



کلاود یاروت نایب‌رئیس پارلمان آلمان: اتحادیه اروپا، آلمان و همگی باید مسئولیت‌پذیر باشیم، چراکه این به نفع مردم و دولت هاست، لذا باید از فرصت کمیته قانون اساسی استفاده و این کمیته را تقویت کرد تا به گزینه‌های حل و فصل مسئله سوریه برسند. از نقش پاکستان برای مذاکره به منظور رفع اختلاف‌های میان سعودی‌ها و ایران استقبال می‌کنم، ضمن آنکه وضعیت انسانی در یمن بسیار فاجعه‌بار است.



دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجه عراق:



دکتر لاریجانی: ایران در عراق نیرو و دخالتی ندارد، زمانی که داعش به عراق حمله ور شد دولت عراق از ایران درخواست کمک کرد که ما نیز به آنها کمک کردیم.



شیرکو میرو رئیس کمیسیون سیاست خارجه عراق:  روابط میان دو کشور عمیق و ممتاز است و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی حائزاهمیت است و تظاهرات اخیر در عراق از طریق فعالیت عده‌ای در شبکه مجازی و... به خشونت کشیده شده است.  



همچنین خانم آلا طالبانی نماینده پارلمان عراق: از رئیس مجلس درخواست دارم در جوامع بین المللی توضیح دهید که ایران همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده است و برای مبارزه با تروریسم به عراق کمک کرده است، تا پرونده اتهام زنی به ایران و تلاش برای القای نقش ایران در تظاهرات اخیر بسته شود.



دیدار با رئیس مجلس نمایندگان هند:



دکتر لاریجانی: دوستی ایران و هند تاکتیکی نیست، بلکه ریشه‌دار است و به فرهنگ و تاریخ دو کشور بازمی‌گردد، همچنین گسترش روابط تجاری ایران و هند را مستلزم مذاکرات دقیق و تکنیکی میان مسئولان دولت‌ها است.



بارسل ام رئیس مجلس نمایندگان هند: بر اشتراکات فرهنگی، آیینی و سنتی میان ایران و هند تاکید دارم و باید قدم های بیشتری برای افزایش روابط دو کشور برداشته شود. هند و ایران هر دو قربانی تروریسم هستند لذا وظیفه داریم تروریسم را در منطقه از بین برده و محکوم کنیم ضمن آنکه افزایش ظرفیت سازی و اعتماد سازی به ویژه از طریق دیپلماسی پارلمانی ضروری است.



دیدار با رئیس پارلمان پاکستان (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)



دکتر علی لاریجانی: نگاه‌ها در ایران به پاکستان مثبت و مواضع و فرهنگ بین ایران و پاکستان مشترک است.



اسد قیصر رئیس پارلمان پاکستان: از حمایت ایران و دکتر لاریجانی از مسئله کشمیر تشکر می‌کنم و شخصا نسبت به صحبت هرچه سریع‌تر با وزیر تجارت و دارایی پاکستان برای افزایش روابط اقتصادی با ایران تاکید دارم.



دیدار با رئیس پارلمان مقدونیه:



دکتر لاریجانی:  دیدگاه  ایران در ارتباط با لغو ویزای ایران و مقدونیه مثبت است و اگر وزارتخانه امور خارجه مقدونیه پیگیری کند، ایران نیز شرایط آن را فراهم خواهد کرد، به ویژه اگر لغو ویزا صرفا مربوط به ویزاهای سیاسی و خدمت نباشد چراکه ایران کشوری توریست‌پذیر بوده و این مسئله به لحاظ اقتصادی نیز برای ایران حائز اهمیت است.



طلعت جعفری رئیس پارلمان مقدونیه: نسبت به حل مشکلات اقتصادی میان دو کشور تاکید دارم، مبنای توسعه روابط بر توافقنامه‌ها است و حذف ویزا و توافق‌هایی همچون آموزشی، فرهنگی و تجاری در توسعه روابط کشورها بسیار حائز اهمیت هستند./



گزارش از: مریم احمدی



پایان پیام

  • کد خبر : 290105
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار