خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/10 - 14:23
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
نخست وزیر کوبا با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد؛

توسعه روابط در حوزه نفت، خدمات مهندسی و دانش‌بنیان محور گفت‌وگوهای قالیباف و ماررو

توسعه روابط در حوزه نفت، خدمات مهندسی و دانش‌بنیان محور گفت‌وگوهای قالیباف و ماررو، رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر کوبا در بهارستان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا که برای حضور در مراسم روز گذشته تحلیف ریاست جمهوری در رأس هیأتی بلندپایه از این کشور آمریکای لاتین وارد تهران شده است، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، 10 مرداد ماه 1403) با ورود به بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر قالیباف در ابتدای این دیدار، ضمن خوشآمدگویی به هیأت کوبایی و نخست وزیر این کشور و قدردانی بابت ارسال پیام تسلیت از سوی دولت این کشور برای شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه، گفت: ما پس از شهادت شهید رئیسی توانستیم طی 2 ماه، فرایند رقابت‌های انتخاباتی را در سلامت برگزار کرده و رئیس جمهور کشور را با رأی مردم انتخاب کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی، آن را به مثابه یک جشن ملی دانست و گفت: این روز، روز مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است و شما که همواره در شرایط سخت در کنار ایران بودید، در چنین جشنی با طی مسیر طولانی از کوبا به ایران آمدید و در این مراسم حضور یافتید که جای تشکر دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران و کوبا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دوستی پایداری داشتند و در کنار آن دشمن مشترکی نیز دارند، گفت: آخرین اقدام مشترک آمریکا این بود که واشنگتن، کوبا را نیز همانند ایران و برخی کشورها تحریم‌ کرد.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه لازم است توافق شهید رئیسی را مبنای توسعه روابط میان دو کشور قرار دهیم، عنوان کرد: ما باید از طریق توافق صورت گرفته، مشکلات بانکی را رفع کنیم و امور تجاری خود را در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، خدمات مهندسی و فنی، دانش‌بنیان و... توسعه دهیم؛ آمادگی لازم از سوی ایران وجود دارد و منتظر کوبا برای اجرای این توافق هستیم.

رئیس قوه مقننه با مهم ارزیابی کردن تسریع هماهنگی‌ها برای اجرای توافقات، عنوان کرد: نباید اجازه دهیم فرصت‌ها از دست برود. در این خصوص مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم به سند بالادستی که برای توسعه روابط با کشورها داریم متعهد هستند و روابط دولتی و پارلمانی را بر این اساس توسعه خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و کوبا، عنوان کرد: حدود 13 سال است که سفری میان رؤسای پارلمان‌ها صورت نگرفته لذا سفر گروه‌های دوستی پارلمانی میان دو کشور می‌تواند تأثیر مهمی بر تقویت روابط پارلمانی و به دنبال آن روابط میان دولت‌ها داشته باشد.

مانوئل ماررو نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از استقبال گرم و مهمان‌نوازی مقامات ایرانی و دعوت برای حضور در پارلمان ایران، گفت: انتخاب شما به عنوان رئیس مجلس را تبریک می‌گویم. همچنین مراسم تحلیف که روز گذشته برگزار شد بسیار شگفت انگیز بود که به نوعی نماد مردم‌سالاری به حساب می‌آید.

نخست وزیر کوبا در ادامه با اشاره به حادثه غم انگیزی که منجر به فقدان شهید رئیسی، وزیر امور خارجه و سایر مقامات همراه ایشان شد، عنوان کرد: آیت الله رئیسی همواره بر پیشبرد روابط دوجانبه میان دو کشور تأکید داشت.

وی ادامه داد: ایران به هر شکل که بود این حادثه تلخ را پشت سر گذاشته و توانست تحت زعامت رهبر انقلاب، انتخاباتی دموکراتیک برگزار کند و مردم طی مشارکتی خوب، رئیس جمهور خود را برگزیدند.

ماررو با اشاره به 45 ساله شدن روابط مستمر کوبا و ایران، یادآور شد: مشخصه اصلی این روابط، دوستی میان دو ملت کوبا و ایران است که همواره از استقلال خود دفاع کرده‌اند و به سمت تقویت روابط خود از طریق دیدارهای متقابل رهبران دو طرف پیش رفتند.

این مقام عالیرتبه کوبایی که از آمریکای لاتین به ایران سفر کرده است، در ادامه با اشاره به اشتراکات کوبا و ایران گفت: ما دو ملت شجاع داریم که از حاکمیت و استقلال خود دفاع می‌کنند و در کنار آن هر دو با یک دشمن مشترک که ایالات متحده آمریکا است مبارزه می‌کنیم که ما را به دلیل تغییری که در نظام سیاسی خود داده‌ایم، تحت فشار قرار می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما شاهد پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم که علیرغم تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی توانسته‌اید به آن دست پیدا کنید، اظهار داشت: بیش از 60 سال است که کوبا تحت تحریم آمریکایی‌ها قرار دارد و اخیراً 243 تحریم جدید علیه ما اعمال شد که برخی از آنها مصادف با شرایط سخت همه گیری کرونا بود.

نخست وزیر کوبا با اشاره به آخرین مجمع عمومی که در پارلمان این کشور برگزار شد، عنوان کرد: من در این نشست برنامه‌هایی برای حل چالش‌ها با هدف ارزآوری برای کوبا ارائه کردم که از جمله آن جذب سرمایه‌گذاری بود. هدف ما رساندن سطح روابط تجاری و اقتصادی به سطوح عالی است.

وی در ادامه با یادآوری توافق‌هایی که میان کوبا و ایران منعقد شده است، عنوان کرد: این توافق‌ها در حوزه مسائل زیست فناوری، کشاورزی، مخابرات، ارتباطات، خدمات فنی و غیره است و از شما نیز می خواهیم در پارلمان ایران کمک کنید تا توافقنامه‌های میان دو کشور با اولویت زیست فناوری، سوخت و انرژی هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

نخست وزیر این کشور حوزه آمریکای لاتین در ادامه با اشاره به ناراحتی کوبا از اقدامی که صهیونیست‌ها در ایران صورت داده و رهبر جنبش حماس را ترور کردند، گفت: ما با صدای بلند موضع خود را در مجامع مختلف بین‌المللی اعلام می‌کنیم و خواستار این هستیم که اینگونه اقدامات بدون پاسخ نماند و با مرتکبان آن برخورد قاطع شود. ما خواستار برقراری عدالت در خصوص این موضوع و حاکم شدن آرامش در خاورمیانه و توقف هرگونه تجاوز به خاک فلسطین و کشورهای همجوار آن هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: زمان ورود به مراسم تحلیف ریاست جمهوری که روز گذشته در همین مکان برگزار شد، با اسماعیل هنیه دیدار داشتم و ایشان از من بابت موضع گیری‌های کوبا در حمایت از فلسطین تشکر کرد.

ماررو همچنین نسبت به تشکیل کمیسیون مشترک میان کوبا و ایران در هاوانا پایتخت این کشور، اعلام آمادگی کرد و گفت: من این موضوع را با دکتر پزشکیان مطرح کردم تا بتوانیم از این طریق روابط تجاری و اقتصادی خود را توسعه دهیم.

به گزارش خانه ملت، حسن قشقاوی و سارا فلاحی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار حضور داشتند./

پایان پیام

  • کد خبر : 381411
کلمات کلیدی
فائزه ظهیری
خبرنگار

فائزه ظهیری

آخرین اخبار