خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/09 - 09:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در دیدار معاون نخست وزیر قرقیزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان شد:

توسعه روابط اقتصادی با استفاده از فرصت‌های پارلمانی

در دیدار معاون نخست وزیر قرقیزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی بر توسعه روابط اقتصادی با استفاده از فرصت‌های پارلمانی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، باکیت توروبایف معاون نخست وزیر قرقیزستان که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شده است، صبح امروز(سه‌شنبه، 9 مرداد ماه 1403) با ورود به بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر قالیباف در ابتدای این دیدار، ضمن خوشآمدگویی به معاون نخست وزیر قرقیزستان، سفر هیأت این کشور را برای تقویت روابط میان دولت‌ها و پارلمان‌ها مهم دانست و گفت: توسعه روابط اقتصادی با استفاده از فرصت‌های مختلف از جمله در حوزه ترانزیت بسیار مهم و اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما در قالب اتحادیه اوراسیا فرصت گفت‌وگو و برقراری ارتباط با یکدیگر داریم و یکی از موضوعات مهم در حوزه این اتحادیه، بخش کشاورزی است از این رو می‌توان با تنظیم توافقنامه‌هایی در این زمینه، روابط را توسعه داد.

وی با اشاره به اهمیت کریدور خشکی و دریا و ارتباطی که ایران می‌تواند از این طریق میان کشورهای آسیای میانه و سایر کشورها برقرار کند، گفت: همه اینها در حالی مثمر ثمر خواهد بود که تبادلات تجاری، اقتصادی و مالی میان کشورها توسعه پیدا کند و در این زمینه نباید نگرانی از تحریم‌های آمریکایی داشت.

رئیس قوه مقننه در پایان اشاره کرد: به زودی گروه دوستی پارلمانی ایران و تاجیکستان تشکیل و ارتباطات بعدی بین پارلمان‌های دو کشور ایجاد می‌شود.

معاون نخست وزیر قرقیزستان: دیدارهای دوجانبه مقامات پارلمانی، فرصتی برای استفاده از تجربیات قانونگذاری

باکیت توروبایف نیز در این دیدار، بابت استقبال گرم و میزبانی عالی ایرانیان تشکر کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران به بهترین شکل برگزار شد.

معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت: دو کشور همواره به دنبال محورهای مشترک گفت‌وگو هستند تا بتوانند از این طریق روابط خود را گسترش دهند و در همین راستا قرقیزستان آمادگی خود را برای تقویت روابط و ادامه گفت‌وگوها با ایران در تمامی سطوح اعلام می‌کند.

توروبایف در ادامه با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی قرقیزستان، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی از مهم‌ترین موضوعاتی است که قرقیزستان آن را در روابط خود با کشورهای دوست، دنبال می‌کند.

وی که به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم تحلیف شرکت می‌کند خاطرنشان کرد: دیدارهای دوجانبه میان مقامات پارلمانی دو کشور فرصتی برای استفاده از تجربیات طولانی مدت یکدیگر در حوزه قانونگذاری است.

به گزارش خانه ملت، روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار حضور داشتند./

پایان پیام

  • کد خبر : 381260
فائزه ظهیری
خبرنگار

فائزه ظهیری

آخرین اخبار