خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/11 - 13:45
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قم:

تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه سیستم های گلخانه ای در روستاها ارائه می‌شود/ضرورت جذب سرمایه گذاران برای توسعه اقتصاد روستا

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم آبادانی تمامی روستاهای کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به کمبود آب در کشور باید استفاده از سیستم های گلخانه ای در روستاها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده امروز (سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه) در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان قم با تبریک میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) گفت: براساس گزارش های ارائه شده روند گازرسانی به روستاهای قم در حال انجام است و به پروژه های آبرسانی نیز توجه می شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آب در کشور نسبتا حاد است، افزود: وزارت نیرو و بخش های دیگر در حال رسیدگی به مشکل کمبود آب هستند و در این راستا به مردم توصیه می کنند که موضوع صرفه جویی در مصرف آب را به صورت جدی پیگیری کنند البته با دستور مقام معظم رهبری تدابیری برای تامین آب شرب اتخاذ شد اما در هر صورت باید در مصرف آب صرفه جویی کرد.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: از صدا و سیما می خواهم که با استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد موثر و با لحاظ روش های هنری تلاش کنند تا آب در کشور به صورت بهینه مصرف شود البته برای رفع معضل تامین آب بخش کشاورزی تمهیداتی اندیشیده شده است.



وی ادامه داد: با توجه به جلساتی که استاندار و آقای امیرآبادی داشته اند باید علاوه بر اعتبارات فعلی، اعتبارات دیگری نیز برای تقویت زیرساخت ها در نظر گرفته شود.



رئیس نهاد قانونگذاری افزود: پروژه های آبرسانی و گازرسانی برای روستاهای کشور موضوع مهمی است و برای تقویت زیرساخت های روستاها بخشی از منابع حاصل مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می یابد تا زمینه سرمایه گذاری در روستاها بیشتر فراهم شود البته کمک  بنیاد مسکن نیز در این زمینه موثر است.



دکتر لاریجانی گفت: باید توجه داشت تنها با تقویت زیرساخت ها، وضع اقتصادی روستاها سامان نمی یابد چرا که باید چرخه اقتصادی روستاها تقویت شوند.



وی ادامه داد: با اذن مقام معظم رهبری و لحاظ لایحه دولت مصوبه ای برای اقتصاد یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در راستای اشتغال روستاییان مصوب شده و مقرر شده تا بانک ها نیز معادل منابع مذکور برای ارائه تسهیلات روستاییان اختصاص دهند تا چرخه اقتصادی روستاها معالجه شود.



وی ادامه داد: به طور مثال در کنار یک روستا می توان بخش معدن را فعال کرد در هر صورت 12 هزار میلیارد تومان منابع برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت با سود حدود 5 درصد برای سرمایه گذاران در روستاها در نظر گرفته شده است که می توانند در زمینه های مختلف مانند بخش صنعت، معدن و فرش بافی از آن استفاده کنند البته اشکالاتی در آئین نامه وجود دارد که باید اصلاح شود.



رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: ساخت ساختمان بهیاری و جاده در روستاها اقدام مناسبی است اما باید به موضوع مهم رونق چرخه تولید در روستاها توجه کرد و از افراد متمول روستایی که در قم یا تهران ساکن هستند دعوت کرد تا در روستاها سرمایه گذاری کنند چرا که در صورت سرمایه گذاری در روستاها از آنان با ارائه وام های ارزان قیمت حمایت خواهد شد.



وی ادامه داد: استاندار، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید با سرعت زمینه ای را فراهم کنند تا از تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در روستاها استفاده شود و در صورت تحقق هدف موردنظر ما قول می دهیم که از مقام معظم رهبری خواهش کنیم در سال بعد نیز این موضوع تکرار شود.



دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم آبادانی تمامی روستاهای کشور گفت: برخی روستاها زمینه توریستی دارند که باید به آن توجه شود. باغات خوبی در اطراف قم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و می توان صنایع بسته بندی محصولات ایجاد کرد. نکته دیگر اینکه با توجه به کمبود منابع آبی باید از سیستم گلخانه ای در روستاها بیشتر استفاده شود چرا که یکی از مزایای آن این است که در چهارفصل امکان برداشت محصول وجود دارد و در این راستا می توان از تسهیلات ارزان قیمت نیز استفاده شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهداف اصلی قانون در رابطه با ارائه وام های بانکی به روستاییان این است که چرخه اقتصادی روستا فعال شود و سرمایه گذاری ها در کنار روستاها صورت گیرد حتی از مقام معظم رهبری شنیدم که پیگیر اجرای قانون مربوط به اشتغال روستاییان بودند و در این زمینه ایشان حساس هستند. یکی از کلیدی ترین راه ها برای کمک به روستاها اجرای قانون ذیربط است و اگر به درستی اجرا شود از آن حمایت می شود تا ماندگاری در روستاها افزایش یابد.



وی ادامه داد: باید روستاییان از افراد ثروتمند برای سرمایه گذاری در روستا دعوت کنند چرا که با انجام این مهم امکان اشتغال برای فرزندان روستاییان فراهم می شود و اصطلاحا برای جذب سرمایه گذاری باید زرنگی کرد.



دکتر لاریجانی ادامه داد: سرمازدگی باغ ها یکی از مشکلات روستاییان بوده، همچنین بیماری آنفولانزا موجب شد تعدادی از مرغداری ها ضربه ببیند که پیگیری ها در خصوص پرداخت خسارت انجام شده و همچنین در زمینه ارائه تسهیلات ارزان قیمت نیز موضوع پیگیری می شود.



وی تصریح کرد: در آخرین سرشماری ها وضعیت مهاجرت از روستاها به شهرها خوب نبوده و بیشتر از متوسط جهانی است بنابراین علاوه بر توجه به زیرساخت روستاها باید به پایداری اقتصادی در روستاها نیز توجه شود و دهیاران و بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها بدانند که آنان نماینده حکومت در روستاها هستند و باید کمک کنند تا مشکلات حل شود و روستاها نیز آباد شوند.



رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت می تواند زمینه ارائه تسهیلات بانکی را فراهم کند اما بخش خصوصی و مردم نیز باید با سرمایه گذاری تلاش کنند تا کارها به سرانجام برسد و در هر صورت باید در همه سطوح به روستاها کمک شود./



پایان پیام   

  • کد خبر : 242106
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار