خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/12 - 18:35
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در جلسه جمع بندی سفر نظارتی نایب رییس مجلس به استان یزد مصوب شد؛

تامین آب و برق ناحیه صنعتی نساجی مریم/ وزیر نیرو و استاندار یزد برای انتقال آب دریا تشکیل جلسه می‌دهند/ بنیاد مسکن بابت زمین، پولی از متقضایان بخش زارچ دریافت نخواهد کرد

جلسه جمع بندی سفر نظارتی نایب رییس مجلس شورای اسلامی به استان یزد با حضور استاندار، نماینده مردم منطقه و سایر دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست جمع بندی مصوبات سفر نظارتی علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به استان یزد با حضور مهران فاطمی استاندار، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر، ندوشن و سورک و سایر مسئولان اجرایی کشوری و استانی ظهر امروز پنجشنبه 12 خردادماه در محل استانداری یزد برگزار شد.



نیکزاد در جلسه امروز با اشاره به ضرورت حذف ارز ترجیحی گفت: امکان ادامه روند ارز 4200 تومانی وجود نداشت، در دولت قبل ما از دولت می‌خواستیم ارز ترجیحی را حذف کند ولی در این دوره دولت هم خواستار حذف آن شده بود.



وی تصریح کرد: در ابتدای دوره فعالیت مجلس یازدهم باور نمی کردیم که ارز 4200 تومانی برای واردات دسته بیل، موز، غذای حیوانات و دیگر کالاهای غیرضروری استفاده شود اما متاسفانه ما این ارز را در اختیار دلالان قرار داده بودیم و آنها هم کالاهای ضروری را وارد نمی کردند.



نیکزاد تصریح کرد: باید مراقب باشیم در این زمان افرادی که از همین ارز 4200 تومانی غنی شدند و به ثروت های عظیم دست پیدا کردند آتش بیار معرکه نشوند.



نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: ما مخالف عرضه مصالح ساختمانی در بورس نیستیم ولی عدالت هم باید در نظر گرفته شود، چرا میلگردی که 9 هزار تومان تمام می شود باید در بازار 19 هزار تومان به مردم عرضه شود.



وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید معیشت مردم تحت فشار قرار بگیرد، کنترل بازار را یکی از مهمترین مواردی دانست که دولت باید به آن توجه کند.



نیکزاد خاطرنشان کرد: طرح حذف ارز ترجیحی قطعا باید اجرا می‌شد و هیچ شکی در آن نیست ولی علاوه بر کنترل بازار، باید معیشت مردم و تورم را هم در نظر داشته باشیم چرا که صرف پرداخت پول به مردم کفایت نمی‌کند.



نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در تمام فعالیت‌ها هر قول و وعده‌ای که می‌دهیم باید به آن عمل کنیم لذا تمام تلاش ما اجرای مصوبات سفر به بهترین شکل ممکن است.



معادن حق استان یزد را بدهند/ سرانه اندک بهداشت، فضای سبز و ورزش شهر یزد



محمد صالح جوکار نیز در این جلسه به نقش نظارتی مجلس اشاره کرد و گفت: نقش ذاتی نمایندگان نظارت بر امورات اجرایی بوده که در این سفرهای نظارتی محقق می‌شود تا در صورت وجود ظرفیت و استعدادی در دستگاه‌ها برای رفع مشکلات حوزه های انتخابیه از آنها استفاده شود.



نماینده مردم یزد، اشکذر، ندوشن و سورک در مجلس عنوان کرد: جمعیت حوزه انتخابیه بنده حدود ۶۵ درصد جمعیت استان را تشکیل میدهد. در شهر یزد حاشیه نشین بسیار زیادی وجود دارد که حتی از امکانات اولیه هم برای زندگی محروم هستند. همچنین سرانه ورزشی، سلامت و فضای سبز شهر یزد بسیار پایین است.



وی تاکید کرد: ما نگاه طلبکارانه به وزارتخانه‌ها نداریم و تنها حق و حقوق خودمان را می‌خواهیم. برای همین موضوع هم همواره در مجلس اعتراض می‌کنیم که بودجه ملی هیچ معنایى ندارد. چرا پول پروژهای در یزد باید در اختیار وزارتخانه‌ای قرار بگیرد. وزارتخانه‌ها باید به عنوان ستاد دولت بر اجرای پروژه ها نظارت کنند نه اینکه پول توزیع کرده و تحت فشار برخی نمایندگان به مناطقی بودجه بیشتری پرداخت کند.



جوکار ادامه داد: اگر معادن سهم یک درصدی از درآمد خود را به عنوان حق و حقوق مردم به شهر یزد بدهند دیگر نیازی به بودجه ملی نداریم. در سال ۱۴۰۰ حدود پنج هزار میلیارد به حساب دولت واریز شد که بخشی از آن طبق قانون باید به استان برمی گشت، معادن باید در توسعه و عمران استان مشارکت داشته باشند و بخشی از اعتبارات مربوط به خطوط انتقال آب را پرداخت کنند اما این مهم هنوز رخ نداده است. همچنین برای برق صنایع نیز ۱۶۰۰ میلیارد به حساب دولت واریز شده که از این محل نیز باید بخشی در استان هزینه شود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حق و حقوق استان یزد از منابع طبیعی و معادن پرداخت نمی‌شود، عنوان کرد: وزارت صمت، جهادکشاورزی و نیرو باید حق و حقوق استان را پرداخت کنند، در حال حاضر چنین اقدامی نمی‌شود از این رو ناچاریم برای پروژه های عمرانی به دنبال اعتبار باشیم.



وی با تاکید بر اینکه استان یزد دومین استان معدنی کشور است، اظهار کرد: اگر پول استان را پرداخت کنند، خودمان آب منطقه را تامین می‌کنیم. چرا مردم استان یزد نباید حقوق خودشان را دریافت کرده و از آب آشامیدنی برخوردار باشند و همواره با استرس و نگرانی زندگی کنند. چرا مردم این منطقه نباید راه مناسبی داشته باشند و همواره شاهد تصادفات جاده‌ای و فوت هموطنانشان باشند.



مهران فاطمی استاندار یزد در این جلسه با اشاره به سفرهای نظارتی نمایندگان مجلس، گفت: سفرهای نظارتی، استانی و شهرستانی مجلس 2 پیام به همراه دارد و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و ایشان در چند سخنرانی از این حرکت مجلس تشکر کردند که نمایندگان در استان ها حضور پیدا کرده و از نزدیک مسائل و مشکلات را می بینند.



وی ادامه داد: سفرهای نظارتی نمایندگان نشان می دهد که منتخبان مردم صرفا نماینده حوزه انتخابیه خودشان نبوده بلکه نماینده همه مردم هستند و از طرفی به لحاظ نظارتی نیز باید بر قوانین مصوب مجلس و نحوه اجرای آن در شهرستان ها و موانع احتمالی آن نظارت شود تا در صورت بروز مشکل تصمیم مناسب اتخاذ گردد.



فاطمی با بیان اینکه برخی از مشکلات استان بسیار خرد است، تاکید کرد: اگر منابع مالی استان ها در اختیار استانداران باشد دیگر برای رفع مشکلات کوچک با چالش مواجه نمی شوند، اگر آنچه که به عنوان قانون مصوب شده در اختیار استانداران قرار بگیرد دیگر نیازی به اعتبارات ملی ندارند، به عنوان مثال اگر حقوق معادن طبق قانون به استان یزد پرداخت شود مبلغی چندین برابر بودجه عمرانی استان می شود البته بخشی از این موارد از ابتدای دولت سیزدهم انجام شده است و از طرفی بعد از سفر رئیس جمهور 7 هزار و 100 میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی و 36 هزار میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص داده شده است.



پیرو سفر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به حوزه انتخابیه «یزد، اشکذر و ندوشن»، مواردى که در جلسه جمع­بندی مصوب شد، به شرح ذیل است؛



الف) سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای: (نماینده حاضر: جناب آقای مقبلی)



مقرر شد جهت احداث زیرگذر شرف­آباد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای مبلغ 50 میلیارد ریال پرداخت نماید.



ب) شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور: (نماینده حاضر: جناب آقای خطیبی) ، شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران: (نماینده حاضر: جناب آقای داوودی) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(نماینده حاضر: جناب آقای مقدم علی)



مقرر شد جهت تکمیل طرح احداث باند دوم محور یزد-طبس، اعتبار 1010 میلیارد ریالی این پروژه به صورت 100 درصد تخصیص داده شود. همچنین شرکت ساخت مبلغ 900 میلیارد ریال قیر در اختیار این طرح قرار می­دهد. شرکت ساخت متعهد می­شود تا 15 خرداد ماه سال 1402 ، مجموعا 55 کیلومتر از این محور را زیر بار ترافیکی قرار دهد. 30 کیلومتر از این محور با مشارکت خیرین احداث خواهد شد و استاندار محترم یزد متعهد شدند در صورت عمل به تعهدات توسط شرکت ساخت، مابقی پروژه تا 100 کیلومتر را در استان اجرا و تکمیل نمایند.



مقرر شد شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران احداث پل چرخاب در منطقه خضرآباد اشکذر را حداکثر تا 4 ماه آینده به اتمام برساند و ایستگاه راه­آهن اشکذر نیز با حداقل 100 متر ساختمان و نمازخانه احداث و تحویل شود. تامین میلگرد برای احداث پل توسط شهرداری و فرمانداری تامین خواهد شد.



مقرر شد جهت تکمیل راه آهن یزد-اقلید، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حداکثر تا ابتدای شهریور مسیر ریلی رخش- اقلید به طول 270 کیلومتر را در فاز اول به بهره­برداری و اتمام برساند. مقرر شد مبلغ 1500 میلیارد ریال به این پروژه تخصیص داد شود.



مقرر شد آقایان داوودی و خطیبی و معاون عمرانی استانداری بازدیدی از راه­آهن یزد-اقلید جهت تایید داشته باشند و با حداقل الزامات خط را برای راه­اندازی تا هفته دولت آماده نمایند.شرکت مخابرات و شرکت توزیع نیروی برق استان متعهد شدند به تعهدات خود در زمینه برق و خط تلفن ایستگاه­های مسیر به قید فوریت عمل نمایند.



مقرر شد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، امکان تبدیل پل الغدیر زارچ (ورودی بلوار آیت الله فقیه یزد) به میدان و زیرگذر را بررسی و اعلام نظر نماید



مقرر شد جهت احداث محور صفاشهر-ابرکوه، مبلغ 150 میلیارد ریال توسط ایمیدرو و 200 میلیارد ریال قیر توسط شرکت ساخت به اداره کل راه و شهرسازی استان یزد تحویل شود. پروژه به استان تفویض خواهد شد تا حداکثر تا هفته دولت به اتمام برسد. در صورت عدم کفایت منابع مالی، مشارکت ایمیدرو متناسبا استمرار خواهد داشت.



مقرر شد جهت تعریض و بهسازی محور ورزنه-ندوشن، 100 میلیارد ریال توسط ایمیدرو تامین منابع شود. در صورت تعهد استان مبنی بر اتمام پروژه تا پایان سال جاری، مابه التفاوت هزینه­ها نیز توسط ایمیدرو در قالب تفاهمنامه جاری و الحاقیه پرداخت خواهد شد.



اجرای مابقی مسیر قلعه خرگوشی به ورزنه در حوزه استحفاظی استان یزد، در قالب تفاهم­نامه بین ایمیدرو و شرکت ساخت عملیاتی خواهد شد.



مقرر شد علاوه بر مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به یزد، ایمیدرو مبلغ 300 میلیارد ریال از محل منابع طرح زیربناهای معادن بر اساس تفاهم­نامه­های استانی در اختیار استانداری قرار دهد تا در جاده­های حوزه انتخابیه یزد و اشکذر هزینه شود.



ج) سازمان ملی زمین و مسکن: (نماینده حاضر: جناب آقای بلوردی) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: (نماینده حاضر: جناب آقای مجیدی)



پیرو بازدید از مجموعه صنعتی سیرنگ، مقرر شد حداکثر تا 15 روز آگهی فراخوان مزایده زمین به شرط داشتن موافقت اصولی منتشر شود.



جهت احداث مسکن 200 واحدی زارچ مقرر شد:



 اداره کل راه و شهرسازی سند زمین را به بنیاد مسکن منتقل نماید.



بنیاد مسکن بابت زمین، پولی از متقضایان دریافت نخواهد کرد.



بنیاد مسکن 200 سهمیه 300 میلیون ریال بلاعوض در نظر گرفته شود.



تسهیلات یک میلیارد ریالی(و در صورت ابلاغ افزایش، تسهیلات دو میلیارد ریالی) در اختیار این پروژه­ها قرار گیرد.



دهیاری­ها پروانه را به صورت رایگان صادر خواهند نمود.



دستگاه­های خدمات­رسان صرفا با اخذ هزینه کنتور، آب و برق و گاز را تامین خواهند کرد.



خیابان مسکن مهر از طریق منابع داخلی بنیان مسکن آسفالت خواهد شد.



د) شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (نماینده حاضر: جناب آقای آقازاده)، موسسه تحقیقات آب(نماینده حاضر: جناب آقای کاویان­پور)،  و شرکت آب منطقه­ای استان:



مقرر شد جهت تکمیل مسکن جوانان زارچ(مجتمع حضرت ولیعصر عج)، آب­رسانی در قالب اعتبارات مجتمع حضرت ولیعصر(ع) با همکاری قرارگاه محرومیت­زدایی امام حسن مجتبی(ع) و سازمان برنامه و بودجه انجام شود.



مقرر شد جهت تکمیل ناحیه صنعتی نساجی یزد، حداکثر تا یک هفته، با موافقت شرکت آب منطقه­ای استان، آب مورد نیاز از یکی از چاه­های منطقه تامین شود.



حداکثر تا یک ماه آینده، نتیجه مطالعات در زمینه آب­های ژرف در جلسه پیگیری مصوبات این صورتجلسه توسط شرکت آب و فاضلاب و موسسه تحقیقات آب ارائه می­شود.



ه) معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: (نماینده حاضر: جناب آقای واعظی)



مقرر شد جهت تکمیل و تجهیز بیمارستان خیّرساز حضرت زینب کبری(س) اشکذر، مبلغ 650 میلیارد ریال توسط وزارت بهداشت جهت اتمام ساختمان پرداخت شود. همچنین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین خواهد شد. وزارت بهداشت متعهد می­شود حداکثر تا دهه مبارک فجر، پذیرش بیمار در این بیمارستان را انجام دهد.



و) شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی: (نماینده حاضر: جناب آقای قمری)



مقرر شد جهت تکمیل ورزشگاه روستای شرف­آباد در شهرستان اشکذر، زیرسازی توسط بخشداری و محوطه­سازی، تامین و نصب چمن مصنوعی توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور انجام شود.



مقرر شد جهت تکمیل و بهره­برداری از ورزشگاه شاهدیه، وزارت ورزش و جوانان به شرط تکمیل این مجموعه توسط شهرداری، آن را در قالب b.o.t حداقل چهار سال به شهرداری شاهدیه اجاره دهد و از فهرست فروش اموال مازاد دولت خارج نماید.



مقرر شد جهت تکمیل استخر زارچ، با توجه به اینکه علاوه بر اعتبارات مصوب سفر ریاست محترم جمهور، 60 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می­باشد، 50 درصد هزینه توسط استانداری و 50 درصد توسط شرکت توسعه پرداخت شود.



مقرر شد جهت تکمیل سالن دو میدانی در مجموعه بزرگ ورزشگاهی دهکده المپیک، شرکت توسعه حداکثر تا 20 روز اختلافات با پیمانکار را حل و فصل نموده، این طرح را به استان تفویض نماید.



مقرر شد احداث و تکمیل ساختمان ورزشگاه 22 بهمن اشکذر حداکثر تا 22 بهمن توسط شرکت توسعه انجام شود.



مقرر شد شرکت توسعه تعداد 5 چمن مصنوعی برای استفاده در روستاها در اختیار استان قرار دهد.



ز) سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور: (نماینده حاضر: جناب آقایان بیضاوی و اسدی و تماس تلفنی با جناب آقای جمالی­نژاد)



مقرر شد جهت پارک گلستان در خویدک، مبلغ 100 میلیارد ریال تسهیلات ارزان­قیمت و 20 میلیارد ریال کمک بلاعوض توسط سازمان شهرداری­ها و دهیاری­ها پرداخت شود.



مقرر شد دو دستگاه ماشین­آلات سنگین به شهرهای زیر 50000 نفر تحویل شود.



مقرر شد دو فقره تسهیلات 100 میلیارد ریالی با سود 8 درصد به شهرداری یزد اختصاص داده شود.



مقرر شد سازمان شهرداری­ها تعداد 5 چمن مصنوعی برای استفاده در روستاها در اختیار استان قرار دهد.



ح) شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر): (طی تماس تلفنی با جناب آقایان کردی و سیدعلایی)



مقرر شد تجهیز و عملیات اجرایی تامین روشنایی بلوار شهید سلیمانی در محور اشکذر به بخش رستاق، با پرداخت مبلغ 100 میلیارد ریال توسط شرکت توانیر انجام شود.



مقرر شد جهت تکمیل ناحیه صنعتی نساجی یزد، مبلغ 30 میلیارد ریال جهت احداث شبکه برق، توسط شرکت توانیر پرداخت شود.



ط) سایر:



مقرر شد جهت حل مشکلات ورزشگاه روستای شرف­آباد در شهرستان اشکذر، گازرسانی به این ورزشگاه صرفا با اخذ هزینه انشعاب انجام شود.



مقرر شد جهت احداث ناحیه صنعتی نساجی یزد، با دستور استاندار محترم مسیر گازرسانی بدون اخذ هزینه تعیین و عملیات لوله­گذاری انجام خواهد شد.



مقرر شد جلسه­ای در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر محترم نیرو و استاندار محترم یزد با موضوع انتقال آب از دریا برگزار شود./



پایان پیام 



 

  • کد خبر : 343224
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار