خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/30 - 16:05
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در دیدار ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر با دکتر قالیباف صورت گرفت:

تأکید روسای مجالس ایران و الجزایر بر توسعه روابط تجاری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی

در دیدار ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر با دکتر قالیباف روسای مجالس ایران و الجزایر با اشاره به روابط سیاسی و بین‌المللی دو کشور که در سطح خوبی قرار دارد بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور برای ارتقاء ارتباطات اقتصادی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر که صبح امروز(دوشنبه، 30 مرداد ماه 1402) در رأس هیأتی پارلمانی وارد بهارستان شده و مورد استقبال رسمی دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود، برگسترش روابط دوجانبه خصوصاً در حوزه اقتصادی تأکید کرد.



دکتر قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشآمدگویی به رئیس مجلس الجزایر، هیأت پارلمانی همراه و ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با همتای الجزایری خود، گفت: طبیعتاً میان ایران و الجزایر ارتباطات بیش از پیش توسعه یافته است و امیدواریم سفر و حضور شما در ایران بتواند در حوزه روابط تجاری و اقتصادی تأثیر داشته باشد.



رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به کشورهای همسایه، منطقه، جهان اسلام و به‌خصوص الجزایر نگاهی ویژه است، عنوان کرد: این موضوع به سابقه عمیق تاریخی و دینی میان ایران و الجزایر باز می‌گردد. ما در انقلاب اسلامی مواضع و آرمان‌هایی داریم که بسیار به مواضع و آرمان‌های شما و در نتیجه مبارزات شما برای استقلال در الجزایر نزدیک است و هموطنان ایرانی نسبت به مبارزات شما واقف بوده و آن را باعث افتخار می‌دانند.



وی در ادامه با بیان اینکه ما الجزایر را کشوری انقلابی، ضد صهیونیسم و طرفدار ملت فلسطین می‌شناسیم، یادآور شد: از این رو این موضوع تکلیفی برای هر دو کشور ایجاد می‌کند که در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کاملاً نزدیک، راهبردی و دقیق داشته باشند؛ از این رو باید در حوزه روابط دوجانبه، مسائل مختلف را با اولویت اقتصادی پیش ببریم و کمیسیون‌های اقتصادی مجالس دو کشور آن را پیگیری کنند و کمیسیون اقتصادی مشترکی نیز میان دو کشور تشکیل شود.



دکتر قالیباف همچنین با اشاره به دیدار رؤسای جمهور دو کشور عنوان کرد: این دیدارها باعث توسعه روابط خواهد شد و باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران ایرانی و الجزایری در حوزه مسائل فناوری، ساختمانی، فولاد و غیره ارتباط خود را به خصوص از طریق حمل و نقل دریایی فراهم کنند.



دکتر قالیباف با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی و گردشگری در کنار مسائل اقتصادی، عنوان کرد: برقراری روابط در این حوزه‌ها نیز می‌تواند به پیشرفت ایران و الجزایر کمک کند و در کنار آن نیز لازم است پروازهای مستقیم میان دو کشور برقرار شود.



رئیس مجلس با بیان این که الجزایر ریاست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی را بر عهده دارد، به موضوع توهین به مقدسات از جمله قرآن کریم اشاره کرد و گفت: شما می‌توانید نقش مهمی در برخورد با موضوع توهین به مقدسات از جمله قرآن کریم توسط برخی کشورهای غربی و بی‌تفاوتی و حمایت آنها از این موضوع داشته باشید. پیشنهاد ما این است که در اولین فرصت، نشست مجازی میان رؤسای مجالس کشورهای اسلامی برای محکومیت این موضوع برگزار کنید.



رئیس قوه مقننه موضوع تروریسم در خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا را بسیار مهم دانست و افزود: در تمام حوادث تروریستی در منطقه، ردپای آمریکایی‌ها و اسرائیل دیده می‌شود که باعث دغدغه همه کشورها، دولت‌ها، پارلمان‌ها و ملت‌های اسلامی شده که می‌تواند خسارات زیادی به ملت‌های منطقه وارد کرده و جلوی پیشرفت و توسعه را بگیرد لذا باید کشورهای اسلامی نسبت به این موضوع با حساسیت رفتار کنند.



رئیس مجلس الجزایر: تقویت روابط پارلمانی دو کشور به توسعه روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها می‌انجامد/ قدردانی از حمایت ایران در عرصه‌های بین‌المللی



ابراهیم بوغالی نیز در این نشست پس از استماع صحبت‌های همتای ایرانی خود ضمن تشکر از استقبال و میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما از حمایت‌های ایران در عرصه‌های بین‌المللی قدردانی می‌کنیم.



رئیس مجلس الجزایر در ادامه ضمن ابراز همدردی با جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمله بزدلانه و تروریستی اخیر در شیراز، اظهار داشت: تنها راه مقابله با تروریسم مقابله با آن بوده و باید با از بین بردن محل تأمین مالی تروریست‌ها، ریشه‌های تروریسم را بخشکانیم.



وی همچنین روابط میان ملت الجزایر و ایران را مثبت، مبتنی بر تاریخی دیرینه و منافع مشترک توصیف کرد و ادامه داد: از سوی دیگر روابط دو کشور مبتنی بر توافق، تفاهم و احترام است.



بوغالی با اشاره به اهتمام رئیس جمهور الجزایر برای توسعه روابط با کشورهای دوست همچون ایران، عنوان کرد: رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس با آقای رئیسی دیدار داشت و همچنین حضور وی در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران، دیدارهای دیگر در حاشیه نشست‌های بین‌المللی برای توسعه روابط الجزایر و ایران بوده و اکنون سفر ما به ایران اقدام دیگری در راستای تقویت روابط پارلمانی میان دو کشور است.



رئیس مجلس الجزایر با بیان اینکه پارلمان کشورمان به توسعه روابط با کشورهای دوست از جمله ایران علاقه‌مند است، عنوان کرد: اکنون مجالس دو کشور مواضع مشترکی درباره موضوعات مختلف دارند از این رو به‌منظور توسعه روابط باید نقش گروه‌های دوستی و پارلمانی افزایش داده و بر نقاط مشترک تأکید کنیم.



وی افزود: لازم است به جمهوری اسلامی ایران در حوزه دستاوردهای اقتصاد تبریک بگوییم که علیرغم تحریم‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است؛ این موضوع بیانگر قدرت شما در این حوزه بوده که از مصادیق آن نیز شاخصه‌های رشد اقتصادی است که در روند اقتصاد ایران مشخص است.



بوغالی ادامه داد: امروز الجزایر به دنبال این است که اقتصاد خود را از هیمنه نفت و گاز خارج کند از این رو در این حوزه قانونی در مجلس خود به تصویب رسانده‌ایم که با حمایت از سرمایه‌گذاران بتوانیم حوزه‌های دیگر اقتصادی را نیز فعال کنیم ضمن اینکه در این زمینه از سرمایه‌گذاران دو کشور برای سرمایه‌گذاری حمایت خواهیم کرد.



رئیس مجلس الجزایر همچنین مسأله محوری جهان اسلام را موضوع فلسطین دانست و افزود: معتقدیم دولت فلسطین به پایتختی قدس باید تشکیل شود.



بوغالی در ادامه با بیان اینکه الجزایر ریاست سازمان همکاری‌های اسلامی را بر عهده دارد و تلاش داریم در زمانی که زمامدار این مسئولیت هستیم بتوانیم اتحادیه این شورا را بیش از پیش تقویت کنیم، یادآور شد: امروز بیش از پیش شاهد اهانت به مقدسات مسلمانان هستیم که سوزاندن قرآن که برای همه مسلمانان تقدس دارد از نمونه‌های آن است و تلاش داریم در قالب اتحادیه همکاری‌های اسلامی زمینه برای اقدامات مختلف جهت برخورد با توهین به مقدسات را از طریق جرم‌انگاری فراهم کنیم چرا که معتقدیم این اهانت‌ها ارتباطی به آزادی بیان ندارد بلکه توهین به عقاید بخشی از بشریت است.



رئیس مجلس الجزایر در پایان خاطرنشان کرد: روابط سیاسی میان دو کشور در سطح ممتازی قرار دارد که امیدواریم در این بین روابط اقتصادی نیز به همین سطح برسد.



به گزارش خانه ملت، حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده ایران در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی نیز در این دیدار حضور داشتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 367170
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار