خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/21 - 19:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
سلیمی در دیدار با سفیر سوئیس در تهران؛

یکجانبه گرایی آمریکا تلاش جامعه جهانی در مدیریت مسائل بین‌المللی را خدشه دار کرده است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- سوئیس، گفت: یک جانبه گرایی آمریکا در مواجهه با موضوعات بین‌المللی و اقدامات خارج از موازین و قواعد بین‌المللی، نه تنها موجب بی ­ثباتی و ناامنی در منطقه شده است بلکه تلاش‌های جامعه جهانی از جمله اروپا را در مدیریت مسائل بین‌المللی را خدشه دار کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مارکوس لایتنر، سفیر کنفدراسیون سوئیس در ایران بعداز ظهر یکشنبه (٢١ دی ماه) با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- سوئیس و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.



سلیمی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و سوییس مناسبات دو کشور را مبتنی بر احترام متقابل میان دو کشور خواند و گفت: سوئیس به عنوان کشوری بی‌طرف همواره به دنبال حفظ استقلال دیگر کشورها بوده است، از این رو انتظار داریم مواضع سوئیس در عرصه بین‌المللی متفاوت از دیگر کشورهای اروپایی باشد و بر اساس سیاست بی‌طرفانه خود واقعیات ایران را به مردم جهان انعکاس دهد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سوئیس به نقش موثر روابط پارلمانی در تقویت همکاری‌های دو کشور اشاره کرد و گفت: معتقدیم دیپلماسی پارلمانی تأثیر به سزایی در گسترش روابط دوجانبه و رفع موانع احتمالی دارد.



وی افزود: سطح همکاری های پارلمانی، در شرایط حاضر متناسب با روابط خوب دو کشور نیست و امیدواریم در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد.



سلیمی در بخش دیگری بیان کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، یکی از دغدغه های اصلی نمایندگان تلاش جهت مساعدت به دولت و پیدا کردن سازوکار مناسب برای تقویت ارتباط با دیگر کشورها و کاهش مشکلات و نارسایی­‌های احتمالی است.



عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از جمله خروج از برجام و ترور شهید سردار سلیمانی گفت: یک جانبه گرایی آمریکا در مواجهه با موضوعات بین­‌المللی و اقدامات خارج از موازین و قواعد بین‌المللی، نه تنها موجب بی‌­ثباتی و ناامنی در منطقه شده است بلکه تلاش‌های جامعه جهانی از جمله اروپا را در مدیریت مسایل بین‌المللی خدشه دار کرده است.



وی در ادامه با اشاره به ترور شهید دکتر فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان، مسئولیت اینگونه اقدامات تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم جبهه مقابله با تروریسم بوده و پیوسته نقش سازنده ای در ایجاد صلح و ثبات و آرامش در منطقه ایفا کرده است. انتظار داریم کشورهای مستقل از جمله سوئیس، به این تلاش‌ها ارج نهاده و در جوامع بین المللی از حقوق ملت ایران دفاع نماید.



سلیمی در پایان این دیدار با اشاره بر همکاری برخی از شرکت های سوئیسی در دوران تحریم با کشورمان بر گسترش و توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید نمود.



مارکوس لایتنر: روابط ایران و سوئیس مبتنی بر حسن اعتماد است



مارکوس لایتنر نیز در این دیدار روابط دو کشور را دوستانه و دیرینه خواند و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و سوئیس مبتنی بر حسن اعتماد است و این برای ما بسیار حائز اهمیت است.



سفیر سوئیس در تهران با اشاره به مناسبات و سفرهای مقامات پارلمانی و دولتی دو کشور طی دوره‌های متوالی، بر تداوم و گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بازرگانی تأکید نمود.



وی همچنین تقویت دیپلماسی پارلمانی را عاملی مهمی در رشد و گسترش روابط دو کشور دانست و گفت تلاش خود برای ارتقاء سطح همکاری های پارلمانی به کار خواهد گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 311850
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار