خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/19 - 14:59
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : بین الملل
ابطحی در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت؛

گفتمان انقلاب اسلامی باید برای دانشجویان تبیین شود/ ضرورت شبکه‌سازی نخبگان دانشگاهی

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین با تاکید بر اینکه پشتوانه عملی، پیشران گفتمان‌سازی محسوب می شود، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی می تواند خلاء جامعه غرب را پر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه علم و صنعت با عنوان "نقش اساتید دانشگاه در مقاومت" پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه) با حضور سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ابطحی در این کارگاه ضمن اشاره به گذشت سی و یک هفته از عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: امروزه مشاهده می‌شود که یک گروه رزمنده محاصره شده در منطقه محدودی در مقابل ائتلاف نظامی جهانی که از همه امکانات و تکنولوژی های تجسسی و جاسوسی برخوردار است، مقاومت کرده و روزانه شرایطش بهتر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین بار است که صهیونیست‌ها درگیر جنگی شدند که اکنون، ماه هفتم خود را سپری می‌کند. اظهار کرد: صهیونیست‌ها نهایت زمان فراخوان نیروهای نظامی خود را سه ماه پیش بینی کردند زیرا هیچگاه تصور نمی‌کردند درگیر جنگی طولانی شوند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین در این راستا، افزود: شکل گیری رژیم منحوس برخلاف همه روال های معلوم بود؛ سردمداران از اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم گروه های مسلح را در سرزمین های اشغالی مستقر کردند که آنها صرفا به جنایت و تخریب دست می‌زدند. این تروریست ها بعدها تجمیع شد و ارتش را درست کردند و سپس دولت تشکیل شد و ملت‌شان را از سراسر دنیا جمع آوری کردند.

ابطحی تصریح کرد: در واقع آنها در ابتدای شکل گیری، تصور می کردند فقط در محاصره یکصد میلیون ملت عرب هستند و با توجه به بهره مندی از تجهیزات و امکانات نظامی و اطلاعاتی-امنیتی، هیچگاه دچار چالش نمی شوند.

وی در ادامه به اهمیت اجرای عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و تصریح کرد: غافلگیری یکی از مهمترین مولفه ها و دستاوردهای اجرای عملیات طوفان الاقصی بود؛ این مهم درحالیست که اسرائیلی ها دارای سیستم های اطلاعاتی و جاسوسی هستند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین در این زمینه، گفت: به عنوان مثال یک هزار و دویست رزمنده در مرحله نخست عملیات وارد میدان شدند و هیچ اطلاعاتی در این زمینه تا زمان اجرای عملیات درز نکرد که امری قابل تامل و توجه است.

دستیار ویژه وزیر کشور در امور فلسطین و محور مقاومت بیان کرد: مسئله غافلگیری پس از عملیات نیز دارای اهمیت است؛ هیچ فردی تصور نمی‌کرد صهیونیست‌ها نتوانند مقاومت را شکست دهند لذا مشاهده شد که تمامی مقامات کشورهای مختلف غربی در روزهای نخست درگیری، به سرزمین های اشغالی وارد شدند.

ابطحی مقاومت سیاسی حماس و مقاومت را از دیگر دستاوردهای مهم این جنگ دانست و اظهار کرد: بر این اساس امروزه مشاهده می شود که تدبیر حماس در خصوص آتش بس، سبب تنش در داخل رژیم اشغالگر قدس شده است؛ در واقع در داخل سرزمین های اشغالی عده ای دنبال حمله به رفح هستند و عده‌ای دیگر آزاد کردن اسرا را دنبال می کنند.

وی غافلگیری در جنگ ادراکی را مسئله مهمی دانست و افزود: بر این اساس مقاومت در جنگ ادراکی پیروز شد لذا امروزه شاهد بروز و ظهور جنبش های عدالت‌خواهی در دنیا هستیم.

بر اساس این گزارش، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین همراهی مردم با حماس و مقاومت را موضوع مهم دیگری دانست و ادامه داد: هیچ فردی از شرایط پیش آمده و سختی های کنونی در غزه، ابراز ناراحتی نکرده و همه مقاوم هستند. به عنوان مثال مشاهده می‌شود یک هزار و پانصد خانواده به طور کلی از بین رفتند اما حاضر نشدند منطقه را ترک کنند و پای آرمان های خود ایستادند.

ابطحی در ادامه این کارگاه دانش افزایی به موضوع تغییر ساختار قدرت در جهان اشاره کرد و گفت: از آغاز شکل گیری آمریکا مجموعه قوانین، مقررات و ارزش هایی با عنوان ارزش های آمریکایی درست شد؛ حتی هر فردی که بخواهد به این سرزمین مهاجرت کند، باید به این موارد قسم یاد کند‌؛ این مهم در حالیست که امام خمینی (ره) زمانی که مشاهده کردند ایدئولوژی مارکسیستی در حال نابودی است، دریافتند که خلأ ایدئولوژیک رخ خواهد داده لذا نامه ایشان به گورپاچوف یک مکتب بود که معرفی کردند. هر چند با ارتحال ایشان، شرایط تغییر کرد و حوادث جدیدی رخ داد.

دستیار ویژه وزیر کشور در امور فلسطین و محور مقاومت بیان کرد: در واقع می توان اذعان کرد بشریت درصدد تغییر است و این خلاء و نیاز جدی در حوزه معنویت حس می‌شود؛ در این میان جمهوری اسلامی جای مناسبی برای پر کردن این خلأ محسوب می شود لذا رهبر انقلاب دو نامه خطاب به جوانان اروپایی منتشر کردند.

وی اظهار کرد: باید یادآور شد مسئله تغییر ساختار قدرت در جهان از سوی رهبر انقلاب سال ها پیش مطرح شده بود زیرا این موضوع دارای اهمیت دوچندان است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین تصریح کرد: سالهاست که موضوع آخرزمان سوژه اصلی بسیاری از اندیشه و گفتمان های شکل گرفته در غرب بوده است؛ آنها معتقد هستند جهان از بین خواهد رفت در حالی که ما اعتقاد داریم منجی ظهور می‌کند و بشریت را نجات می‌دهد.

ابطحی با اشاره به اینکه امنیت مطلق و رفع نیاز کلی بشریت از دستاوردهای این ظهور خواهد بود، گفت: بر این اساس اکنون در غرب نیاز جدی رخ داده که تبلور آن در تظاهرات گسترده رخ می‌دهد؛ این مهم در حالیست که دانشگاه ها مرکز این تظاهرات هستند که نباید فراموش کرد، مراکز علمی نخبه پرور هستند.

دستیار ویژه وزیر کشور در امور فلسطین و محور مقاومت خطاب به اساتید دانشگاه علم و صنعت، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی بدون عقبه علمی و دانشگاهی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؛ در واقع پیشران گفتمان سازی و ایدئولوژیک نیازمند پشتوانه علمی و فکری است.

وی در این زمینه، افزود: اکنون عصری را سپری می‌کنیم که رسانه‌های بزرگ در مقابل رسانه‌های کوچک تسلیم شده اند؛ به عنوان مثال یک دانشجو با یک فیلم موبایلی یا نوشتن یک توییت، کل شرایط را تغییر می‌دهد؛ بنابراین  تفهیم این موضوع به نسل جوان و تشریح شرایط کشور و جلوگیری از بروز ناامیدی برای آنها دارای اهمیت است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین با اشاره به اینکه بازدارندگی نظامی، امنیتی و غیره باید از سوی اساتید دانشگاه برای دانشجویان تبیین شود، تصریح کرد: همچنین رو به رشد بودن دانشگاه ها و غیره نیز باید برای نسل جوان تشریح شود.

ابطحی حرکت به سمت شبکه سازی از سوی نخبگان دانشگاهی را از جمله موضوعات و ماموریت های مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در این میان پرداختن به طرح آرمان متعالی نیز دارای اهمیت است؛ باید این آرمان ها برای جوانان احیا شود زیرا اعتقاد دارم جوانان کنونی همانند جوانان ابتدای انقلاب و جنگ هستند./

پایان پیام

  • کد خبر : 378155
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار