خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/13 - 13:43
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
عموئی در دوازدهمین نشست کمیته دائمی فلسطین PUIC:

کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به جنایات اخیر صهیونیست‌ها باید در باریکه غزه تشکیل شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در دوازدهمین نشست کمیته دائمی فلسطین PUIC خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به جنایات اخیر صهیونیست ها در باریکه غزه شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ ابوالفضل عموئی در دوازدهمین نشست کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از مجلس ملی ساحل عاج و دبیرخانه PUIC برای برگزاری نشست کمیته دائمی فلسطین در این شرایط حساس و خطیر منطقه، گفت: آنچه امروز در فلسطین و به ویژه باریکه غزه در جریان است مایه نگرانی و شرمساری عمیق بشریت و ظلمی مضاعف به ملتی است که بیش از هفت دهه تحت شرایط تجاوز و اشغال از هر گونه حقوق و کرامت انسانی خود محروم بوده است. هیچ وجدان بیداری نمی­تواند در قبال جنایات شنیع، گسترده و خونبار در حال وقوع توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و آثار و تبعات سهمگین آن بر صلح و امنیت منطقه و جهان بی­اعتنا باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع فلسطین و اشغال 75 ساله این سرزمین، آواره کردن ساکنان اصلی، سرکوب و تحقیر فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه، مساله ای مربوط به فلسطین و رژیم جعلی اسرائیل یا مساله ای بین مسلمانان و رژیم صهیونیستی نیست بلکه اهانت به کل بشریت و بی اعتنایی کامل به ارزش­ها و هنجارهای مورد احترام جامعه بین المللی است. 

وی افزود: ما بارها بر ضرورت توجه به سیاست دایمی رژیم صهیونیستی دایر بر نفی کامل ماهیت یک دولت مستقل فلسطینی حتی در چارچوب دو دولت تاکید کرده ایم. مقامات این رژیم بارها تاکید کرده اند که هیچ برنامه ای برای تاسیس یک دولت مستقل فلسطینی در آینده قابل تصور نیست. در خصوص بحران جاری در سرزمین های اشغالی نیز هیچ سیاست عملی نزد رژیم صهیونیستی برای پایان درگیری و توقف پایدار خشونت­ها قابل رصد و پیش بینی نمی باشد زیرا این رژیم جعلی اصولاً بقای خود را بر استمرار سیاست تجاوز و منازعه در منطقه استوار ساخته است. بر این اساس، ملت فلسطین برای احقاق حقوق مشروع خود بی­تردید از حق دفاع و مقاومت در برابر اشغال گری و تجاوز برخوردار است و این حقی ذاتی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نباید از هیچ کس اجازه بگیرد. این ملت آموخته­است که تنها با مقاومت و پایمردی و اتکا به توانایی های ذاتی خویش قادر به استیفای حقوق از دست رفته خود خواهد بود و طوفان الاقصی را باید بازتاب چنین برداشتی از شرایط تبعیض آمیز دهه­های اخیر علیه مردم فلسطین ارزیابی نمود. 

عموئی بیان کرد: ما  نمایندگان پارلمان­های عضو PUIC باید با امعان نظر به این واقعیات موجود در فلسطین اشغالی، راههای عملی کمک به استیفای کامل حقوق این مردم مبتلا به طاعون صهیونیسم را شناسایی کرده و به مورد اجرا گذاریم. به نظر ما کمیته فلسطین PUIC باید ظرفیتهای جدیدی را برای حمایت از فلسطین ایجاد نماید. در این زمینه باید نسبت به اجرای مفاد بیانیه نهایی نشست اضطراری کمیته فلسطین PUIC در تهران وارد عمل شویم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان یک حامی همیشگی و صادق آرمان فلسطین از کمیته فلسطین می خواهد بر ضرورت تشدید اعمال فشارها بر رژیم جعلی اسرائیل به منظور فراهم ساختن شرایط لازم برای توقف فوری تجاوزات، بازگشایی هر چه سریع­تر گذرگاه ­ها برای ارسال فوری و بدون مانع کمک ­های بشردوستانه، تسهیل بازگشت کرامت­مندانه تمام آوارگان فلسطینی به منازل خود و ارائه کمک­های بین المللی لازم برای شروع موثر بازسازی مناطق آسیب دیده از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی تاکید کند.

وی اضافه کرد: اعمال تحریم سیاسی و اقتصادی علیه رژیم اشغال گر، تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به جنایات اخیر صهیونیست ها در باریکه غزه و دیگر مناطق فلسطین اشغالی و تاسیس سازوکاری حقوقی برای مستندسازی جنایات این رژیم در غزه جهت بهره برداری های بعدی در سطح محاکم بین المللی و ممانعت عملی از اجرای سیاست نامشروع و خطرناک کوچ اجباری مردم فلسطین ساکن در غزه می­تواند از دیگر تصمیمات کمیته باشد. آفریقای جنوبی اولین گام شجاعانه و قابل تحسین را با اقامه دعوی علیه این رژیم در دیوان بین المللی دادگستری با موفقیت برداشت. تعقیب و محاکمه زمامداران جنایتکار صهیونیست می بایست از سوی پارلمان های عضو PUIC در سطوح مختلف بین المللی پیگیری شود. اتحادیه بین المجالس نمی تواند جایی برای حضور کنست رژیم اسرائیل باشد و ما باید در اقدامی هماهنگ اخراج آن را در قالب پیش نویس قطعنامه ماده اضطراری در نشست آتی اتحادیه بین المجالس مطرح کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به میزبانی کشور ساحل عاج برگزار شد و ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیسات خارجی مجلس شورای اسلامی در در این کنفرانس حضور یافت./

پایان پیام

  • کد خبر : 376134
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار